Gå til innhold

Bare jeg som syns 2 svangerskap er mye mer slitsomt enn det første? Blir det bedre?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var ekstremt heldig med første graviditet da, hadde ingen plager utover litt kvalme og tretthet første tre mnd, men ikke værre enn at jeg fungerte bra på jobb og sosialt.

Nå når jeg kun er 6 uker på vei med nr 2 kjennes alt mye tyngre ut...Konstant sliten, trøtt og småkvalm. Kan legge meg kl 20 om kvelden (samtidig som 2åringen...) og sove 12 timer (med noen avbrudd da, pga toåringen) men allikevel ikke være uthvilt.... Og nattevaktene er helt pyton om dagen de å....

Er det vanlig at andre svangerskap kjennes tyngre ut enn første...? Blir det bedre etter de første 3mnd nå også tror dere?

Fortsetter under...

Gjest VerdensHeldigsteMamma

Selv om jeg har akkurat samme symptomer denne gangen som sist, syns jeg det er sinnsykt mye tøffere nå - jeg s l i t e r skikkelig! Grunnen til det er at siden jeg allerede har en liten spirrevipp på 11 mnd, kan jeg aldri få tatt ting i mitt eget tempo, jeg må alltid ta meg av han.

Spesielt morningene er vanskelige, for dagen starter alltid med en serie av blodtrykksfall etterfulgt av sterk kvalme. Så den første timen ligger jeg og stønner på badegolvet, mens mini kravler rundt og oppå en klynkende mamma. Er også veeeeldig trøtt for tida, men kan jo ikke sove når jeg er alene med junior. Så det er tøffe tak innimellom...

Sist slapp kvalmen og svimmelheten i uke 16, håper jeg blir kvitt den raskere denne gangen.

Jeg syntes første svangerskap var mye verre enn dette, enda jeg har en på 15 måneder nå. Rekkefølge på graviditet og formen man er i er nok helt tilfeldig! Men det skal sies at jeg har vært flinkere til å slappe av denne gangen enn sist. Tatt hensyn tidligere og ikke prøvd å pushe meg til å jobbe når jeg ikke orker det. Heller sykemeldt enn så utslitt at jeg ikke orker samvær med familien!

Dette svangerskapet har vært lettere å bære, litt mindre smerter, men skikkelig tungt likevel da gullet er høyt og lavt hele tiden. Heldigvis sover han hele natta, men jeg er sjelden uthvilt tilitross for 10 - 12 t søvn hver natt. Nå synger svangerskapet på siste verset, så nå er alt bare tungt, men det har vært godt også...gleder meg til ungen kommer og vi kan starte på en ny liten spire...hehehe...

De første 3 mnd hadde jeg god hjelp av sea bands mot kvalme/oppkast, følte at de tok den tyngste støyten. Jeg er veldig heldig som har en mann som godtar at jeg ikke er i form og som gjør det meste av husarbeid og barnepass når han kommer hjem. Har vært mye sykemeldt og det har nok vært nødvendig også....

Første graviditet var ganske grei, lite kvalm og lite plager og frisk til siste dag.

Andre graviditet var jeg plaget av kvalme, men etter noen mnd var dette over og igjen følte jeg meg i god form, jobbet og styrte på til siste dag.

Men nå tredje graviditet, fy for en kvalme og fy for en bekkenløsning!

Har strevd skikkelig, nå siste mnd sliter jeg med å gå rundt i mitt eget hus, ble sykemeldt to uker før permisjonstiden. Tror det er nok med tre, jeg!

Jordmor og lege har sagt at det kommer ofte ant på om du får kvile og slappa av nok og det gjør en ofte ikke med små i huset fra før under en graviditet.

Vi må være flinke å ta vare på oss selv!

Lykke til!

jeg syntes 2 graviditet var tøffere en første.

Men 3 graviditet er enda værre.. Jeg har vært inn og ut av sykehuset grunnet diverse plager i svangerskapet.+ at jeg har bekkenløsning. Det har jeg hatt med alle tre men værre denne gangen fordi jeg har to til utenom som trenger oppmerksimhet og kos og hjelp til ting.. de er bare 5.5 og 2.5 år.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...