Anonym bruker Skrevet 13. desember 2008 #1 Skrevet 13. desember 2008 Jeg har vært hjemme 3-4 mnd. Når folk spør meg om jeg koser meg hjemme føler jeg at jeg lyver når jeg sier: ja da det er så koselig så! Er det vanlig å glede seg mer over barseltiden første gang?
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2008 #2 Skrevet 13. desember 2008 Skrev innlegget på feil sted. Skal legge det inn på 0-1 år jeg.
mai mammaen til to Skrevet 15. desember 2008 #3 Skrevet 15. desember 2008 jeg syns at denne permisjonen er noe helt annet enn den første.jeg hadde så mye mer tid sist. nå henter og leverer jeg eldste i barnehagen. hun er der 4-5 timer..på de timene prøver jeg å få lekt mye med mini, gjort husarbeid, handle osv. men om jeg koser meg, jaaaaaaa.. hehe.. syns det er kjempe hærlig å faktisk ha god tid hver morgen. kunne levere seint i barnehagen og hente tidlig. vi har god tid på veien til og fra barnehagen osv.. ( vi går) jeg har muligheten til å holde eldste hjemme, som i dag. vi har vært på besøk til oldemoren og tanten osv. kost oss masse.....
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2008 #4 Skrevet 19. desember 2008 Når jeg var hjemme med førstemann var det et fri år! Koset oss masse og fikk avlastning når mannen kom hjem fra jobb, når ungen sov slappet jeg av, var mye ute å spiste og shoppet osv. Hadde god økonomi da jeg jobbet fullt før perm, og bodde i en liten leilighet inne i byen. Men denne gangen er det helt annerledes. Har ikke så mye tid. En mye mer krevende liten baby. Størstejenta går deltid i bhg, og får gjort lite når hun er hjemme. Handler mye om hva jeg skal rekke før hun kommer hjem fra bhg, da det er mye å gjøre hjemme, rengjøring og vaske klær, har større bolig nå + at vi bygger underetasje så vi skal få bedre plass snart. Nei, det er noe helt annet denne gangen! Babyen er like søt og herlig som førstemann da:) men ikke på langt nær så mye kos og avslappning som med en. Konstant dårlig samvittighet for alt jeg egentlig skulle gjort med barna og hjemme som jeg ikke rekker over, er i tilegg ganske utkjørt og sliten etter et turbulent svangerskap, og barseltid med sykt barn og sykehusopphold. Nei nå skrev jeg meg bort.. Ja, det er HELT annerledes andre gangen;)
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2008 #5 Skrevet 20. desember 2008 Jeg koste meg mye mer andre gangen jeg Hadde en tøff start med førstemann, og med en krevende liten gutt, ble det en veldig slitsom permisjon, iallfall store deler av den. Koste meg selvfølgelig også. Med nr 2 var jeg veldig bevisst på at jeg skulle kose meg og nyte permisjonen og babyen hver dag, og det gjorde jeg også.
Mor til 3 søte små:) Skrevet 21. desember 2008 #6 Skrevet 21. desember 2008 Med førstemann var jeg litt usikker i begynnelsen, men hadde jo veldig god tid til alt og koste meg masse. Da sønnen vår var 20 mnd fikk han en lillesøsøter. Jeg var hjemme med begge 2 i neste perminsjon og det var selfølgelig mye mer travelt enn da jeg bare hadde et barn. Begge deler var koselig, men på forskjellige måter. Nå venter vi tredjemann til våren og nå går begge de eldste i barnehagen. Kommer ikke til å ta dem ut, men la de ha korte dager og mye fri. Kjenner at det skal bli utrolig deilig å være hjemme å kose meg masse med babyen når den kommer:) Og er, etter planen, frisk og utvilt til de eldste barna og mannen kommer hjem!!
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2008 #7 Skrevet 22. desember 2008 Jeg gleder meg like mye over livet, og har gjort det helt siden jeg ble mor for første gang. Men det er klart, det tar mer krefter å passe på 2 enn 1. Men det skulle vel være helt normalt. Og gidder man ikke det, så er det bare å sette den største i institusjon. Da får man i tillegg skryt for å være "en god mor som skjønner at barnehagen er det beste for barnet".
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2008 #8 Skrevet 23. desember 2008 Kom deg inn på krangle da din tøs, dette er til anonym 21.00. Vet jo hvem du er. Mener du at man skal ta ut den største fra bhg fordi man skal være hjemme i perm med babyen ???? Stakkars ungene dine sier jeg bare, som har en mamma som tror hun er verdens midtpunkt.....haha.
ruffen Skrevet 29. desember 2008 #9 Skrevet 29. desember 2008 Jeg hadde det faktisk roligere andre gang, enn første. Første gang var jeg redd for å kjede meg hjemme, og la opp et ganske tøft løp med masse besøk og sosialt. Det var ganske slitsomt, med en baby som sov lite på dagtid og våknet mye på nettene. Men trodde jo det skulle være slik, jeg da. Andre gangen tok jeg det mye mer med ro, og lærte meg å takke nei til sosiale ting med andre med baby, ihvertfall i starten, så jeg fikk slappa mye av. Det var lurt. Dessuten sov unge nr 2 mye bedre både på nettene og på dagene. Men selvfølgelig er det jo travelt med to såpass tette barn som vi har, ca 20 mnd mellom. Men travlere nå, etter permisjonen. Det er jo deilig med fri på dagene, og storebror litt i barnehage, men ikke fulle dager. Det blir noe annet når hverdagen setter inn for fullt...
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #10 Skrevet 29. desember 2008 Vet ikke hva som er vanlig. Jeg syntes det var kjedelig og langtekkelig med permisjon første gangen, ventet bare på å kunne jobbe igjen og fikk det mye bedre da. Det hjalp også en del da jeg ble kjent med andre som hadde babyer på samme alder. Babyen min var den rolige og tålmodige typen som sov 14-15 timer om natten og som roet seg med å høre stemmen min. Med andremann tok jeg videreutdanning samtidig som jeg hadde baby for å ha noe å gjøre, men slet velig med manglende energi i svangerskapet som ikke ga seg da babyen kom. Det ble en veldig tung barseltid pga liten energi og krevende baby, men jeg føler at skolen var det som ga meg håp og motivasjon. Babyene var veldig forskjellig i temperament og personlighet og det tror jeg er den viktigste faktoren for hvordan permisjonstiden blir sammen med egne forventinger til hvordan ting skal være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå