Gå til innhold

mange som sier at barnet slutter når det er modent for det, men mini 23 mnd vil enda ha pupp!!!!!11

Anbefalte innlegg

Skrevet

..og jeg er meget klar for å slutte! lurer på om noen har noen gode råd ang avvenning..ammer en til to ganger om kvelden...må det skrike kur til

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Slik har vi det her også.

Sønnen min er 17 mnd gammel og elsker pupp.

Hopper på fanget når vi har besøk, drar ned genseren selv og legger seg godt til rette. :P Veldig bestemt på hva han vil ha.

Synes det er litt slitsomt innimellom og har begynt å avvenne han nå.

Jeg pleier å finne frem en spes leke eller bok han elsker i det han kommer og vil ha pupp, så leker eller leser vi en stund så er det glemt.

Har fotsatt slik i noen dager og nå viser han mindre og mindre interesse for den selv om han er veldig bestemt på hva det er han vil ha :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Dette er grunnen til at jeg sluttet å amme når gutten min var 9 mnd. Kan ikke skjønne hva en på 23 mnd. skal med pupp! Når de begynner å dra i genser, og ber om det selv, får det være nok! De har jo absolutt ikke bruk for det heller! Men etter å ha dilla så lenge, så er det ikke rart om det blir skriking.

Skrevet

Au da, du ser ut til å ha et sykt og forkvaklet syn på kvinnebryst. Det er forferdelig trist at den holdningen du har finnes. Barn er laget for å amme til de er rundt fire, det er først da immunforsvaret deres er ferdig utviklet. De har fremdeles masse nytte av melken lenge etter et år.

Les her bl.a

http://www.naturligbarneomsorg.no/ernaringsmessige-grunner-til-a-langtidsamme/

Hvis du ikke klarer å se naturlig på amming bør du faktisk holde kjeft fremfor å gjøre de som faktisk velger noe sunt og riktig skamfulle!

Skrevet

Helt enig med siste innlegget her.. Min datter tåler dårlig kumelk, og jeg kommer ALDRI til å finne på å gi hun soyamelk, ettersom det inneholder kjempe mye østrogen. Blir som å dytte p-piller i hun... GLEMMESAK! Da ammer jeg heller så lenge som mulig...

Mange av mine venninner ammer ikke lenger, og alle deres babier har vært syke opptil flere ganger, Min sin Lille har aldri vært syk. Jeg har bestemt meg fra første sekund, at jeg skal amme så lenge jeg klarer eller til hun mister intressen, jeg føler faktisk at hun viser mindre og mindre intresse allerde nå, og hun er bare ni måneder.

Har også lyst til å føye til her, at jeg blir helt satt ut når folk sier at de forbinder det med pedofili hvis man ammer ungen til den er fire år. (JA jeg har hørt folk si det opptil flere ganger når jeg har dratt frem denne diskusjonen) Alle forbinder Pupp med sex, men det er KUN fordi vi ser det på TV, leser om det i aviser, til og med på barne-tv har figurene kløft.(helt underlig hvor kroppsfikserte mennesker kan være). Pupp handler ikke kun om sex, og det handler ihvertfall ikke om sex i et lite barns øyne. I visse land så kan man gå akkurat sånn man vil, gjerne uten genser/topp, men man kan bli drept hvis man viser legger, fordi leggen er noe man kun skal vise til sin mann. LEGG!!! Og muslimer skjuler håret for å ikke vekke lyster hos andre menn.. HÅRET JENTER!! HÅRET! Jeg har aldri sett på hår som noe særlig seksuelt.. Men sånn er det forskjellig fra kultur til kultur, og i dagens "antirasistiske Norge", så synes jeg at det er rart at man er nødt til å møte så mange stygge blikk hvis man velger å amme lenge.

Poenget mitt er at Jeg synes at andres valg alltid er riktig hvis de føler at de gjør det beste for sitt eget barn.

Skrevet

Barnet vil avvenne seg selv når det er modent for det, men det skjer nok ikke riktig ennå. De fleste aper gjør det sånn omtrent når seksårsjekslene kommer, så du har god tid. ;)

• 1 måned senere...
Skrevet

HVorfor ikke fortsette når barnet vil ha fremdeles.

Jeg ammet til minstemann var tre år. Da hadde vi en avtale at når han ble tre år så var det nok.

• 2 uker senere...
Skrevet

til anonym med jente på 9 mnd som ikke har vært syk, og sier det er pga amming:

jenta mi ble ammet til hun var 6 mnd og 1 gang per dag til 7 mnd, altså hva folk vil si er lite.....

hun er i dag 22 mnd og har vært svært lite syk, tross barnehage start da hun var 12 mnd. hun var i praksis ikke syk idet hele tatt før hun var 17 mnd(altså etter 5 mnd i barnehage). hun har flere venner som har blitt ammet mye fram til 15- 16 mnd, og de har vært myyyye syke!!!!

Min lille gutt som er 6 mnd nå, han har vært ganske masse syk, og det er pga av at storesøster drar hjem masse bassilusker. Så kanskje det er en grunn til at dine venninners barn har vært syke? noen av dem som har søsken??

Litt forsiktig med hva man skal tilegge ammingen. Ikke det at det ikke er flott og viktig på mange måter, men ikke eneste saliggjørende :)

• 4 måneder senere...
Skrevet

Er hun vant til flaske i tillegg? Min ville ikke ha mer melk da han var 4-5 mnd. Men da hadde han også fått tillegg fra han var 2 uker (bare ved behov, eller når jeg skulle avsted) Tror kanskje han hadde blitt amma lengre hadde jeg ikke gjordt det, men nå er ikke jeg "bryst er best personen" heller;) Tror desverre det m skrikekur til.. Det er verdt det i lengden, selv om det er slitsomt mens det står på.. 23 mnd er absolutt lenge og kan skjønne du ikke orker mere.

Skrevet

Vil bare tilføye at jeg synes det er fælt å si at barn blir mer syke dersom mor ikke ammer.. Det er helt tilfeldig. Vet om mange som har fått mme fra første dag og aldri har vært syke. Har selv aldri blitt amma en dråpe, og er svært sjeldent syke. Men skjønner at folk vil amme så lenge de vil. Det er deres valg, men for min del er det kjemperart å se en unge på 16-17 mnd som blir amma. Men for all del, ingenting galt i det, er bare mitt syn på det:)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Vel - det er helt naturlig for barn å ville ha pupp til to-tre-fireårsalderen. Hadde vi levd i ursamfunn ville barna fått pupp MYE lengre. Det er naturlig, og de har bruk for det. I dagens samfunn har vi så mye annen god ernæring, så de tar sikkert ikke skade av å ikke får det lenge, men jeg blir litt oppgitt av sånne holdninger. Det er ikke lenge siden man ammet så lenge i Norge heller, men plutselig kom det noen fyrer på 30, 40, 50tallet og sa det ikke skulle være sånn. Synd det henger igjen enda. Og synd at noen slutter å amme for å unngå at de vil ha pupp senere. Skjønner ikke helt logikken, men det er min personlige mening.

Jeg ammer fortsatt min jente på snart 20mnd. Hun er også puppegal! Hun føler vel hun får litt mammakos da. Jeg begynner så smått å trappe ned nå, på en forsiktig måte. Jeg har på en måte satt "grensa" til to år. Det er lett å bli lei når man lever et hektisk liv, og at man får mye negative reaksjoner på det. Prøv å avled, kutt gradvis ett måltid om gangen. Det kan være lurt å sette en grense på at han bare får pupp når dere er hjemme osv. Han vil bli vant til det. Vi har det sånn nå. Så kan du si at han bare får på kvelden/morgenen osv.

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg har en gutt på 9 måneder som jeg fortsatt ammer... Vi bare si at selv om en ammer kan også barna bli veldig syke. Mitt barn har i løpet av de siste 4 månedene hatt 2 halsbetennelser, ørebetennelse, svineinfluensa og nå har han vannkopper stakkars liten....

Lurer forresten på om noen har noen gode tips om hvordan en får barnet til å ta flaske. Jeg kunne tenkt meg litt "fri" innimellom, og etterhvert slutte å amme, men vanskelig når lile gutt ikke tar flaske i det hele tatt. Han bruker heller ikke sutt.. Råd mottas med takk:))

• 4 uker senere...
Skrevet

Selv har jeg gode erfaringer med følgende:

Begrens gradvis til færre og færre tidspunkter på døgnet. Min er 21 mnd og får kun om morgenen.

Begrense samtidig geografisk - hos oss er det kun pupp på soverommet.

Husk: vær konsekvent. Har dere sluttet med pupp om kvelden, så har dere sluttet.

Barnet ditt på 23 mndr forstår mye av det du sier, så snakk med det. "Nei, vi har sluttet med det nå". Men ikke bruk ordet "pupp" unødvendig, da blir h*n bare minnet på at det finnes.

Dette har fungert fint for oss. Vi koser oss med morgenpuppen, og slipper mas andre tidspunkter.

Lykke til!

Skrevet

Reis bort noen dager (jentetur er fint) og la feks. far ta ansvar for legging. Det hjalp da min datter på nesten 22 mnd nektet å slutte. Hun var helt avhenig og har aldri tatt hverken smokk eller flaske.

• 2 uker senere...
Skrevet

Mini her på 22 mnd'er er også "puppegal". Han får enda, så ofte han vil når vi er hjemme, meen ikke ute. Jeg er litt lei ammingen og ønsker også å slutte snart, så takk for mangen fine råd her inne. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...