Gå til innhold

HJELP!! Dere som har lagd fløtekarameller!!

Anbefalte innlegg

Massen har stått og kokt i snart to timer og er enda VELDIG rennende, er ikke i nærheten av å bestå dråpetesten! Vi har fulgt oppskriften til punkt og prikke, bare 4-doblet den.

Hva er det vi gjør galt?!

Januarjubel og jeg er en smule frustrert her nå. Dette er nemlig manges julegaver som går i do hvis vi ikke får det til:o/

Fortsetter under...

Jeg lagde fudge i fjor og det måtte koke leeenge. Tror ikke jeg var helt oppe i 2timer, men er sikker på at det kokte over 1 time og tror det var ca 1,5time (husker ikke helt for det er jo et år siden). Når dere har 4doblet oppskriften vil jeg tro det må koke mye lengre også, så det er nok bare å være tålmodige og fortsette å røre. Ikke bli fristet til å tro det er ferdig før det består dråpetesten, da blir det garantert mislykket.

Puh, da får vi bare vente da!

Håper det blir greit, testet litt ved å sette en liten tallerken med litt masse ut i kulda og da ble det mye stivere, klissete og veldig godt, men ikke stivt nok.

Men hvor lang tid ca tar det før det stivner i langpanna? Like greit å sette det ut kanskje, så går det fortere?

Husker ikke hvor lang tid det tar før det stivner, men det er lurt å sette det kaldt hvertfall. Tror jeg satte det inn i et ekstra kjøleskap vi har i fjor og lot det stå der natta over før jeg gjorde noe mer med det, men det trenger nok ikke å stå så lenge.

Annonse

Det er et eller annet med denne massen som ikke er som det skal altså. kan ikke være meningen at det skal ta såå lsng tid før det har kokt lenge nok!

Oppskriften ligger på nrk sine sider, har den ikke i hodet akkurat nå:)

Heisann:) Joda, går bare bra med meg:) Hvordan er det å være 2barnsmor da?

Her er oppskriften jeg brukte:

100 gram smør

2 dl kremfløte

1dl lys sirup

1 ts vaniljesukker

Smelt smøret i en vid gryte. Tilsett fløte, sirup og vaniljesukker. Kok uten lokk på middels varme. Rør av og til inntil røren holder dråpeprøven.

Hell røren i en langpanne med bakepapir. Avkjøl.

Klipp eller skjær til karamellbitene.

Hvis ønskelig kan man tilsette opphakkede, små mandelbiter.

Blir disse myke eller harde karameller?

Tror jeg må prøve disse!!

Det går fint, det er litt hektisk med 2 småtroll, men det er veldig moro da :) De er jo så snille og gode begge to!!

De blir harde når de stivner, men ikke steinharde liksom. Men de blir myke med en gang de kommer i munn:)

Ja det er sikkert stas med 2 troll:) Veldig skjønne gutter du har, har sniktittet litt på bilder vettu:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...