yasmina Skrevet 13. desember 2008 #2 Skrevet 13. desember 2008 Nei, ikke daarlige moedre. Men litt spesielt hvis man gjoer det uten noen som helst grunn. Her har minsten faatt mme fra han var 2 uker gammel og vi oppdaget at han ikke klarte aa spise fra puppen. Pumpet de 3 foerste mnd saa det var en blanding av mme og mm, fra 3 mnd og opp kun mme. Har ikke daarlig samvittighet for det da jeg foeler vi har en OK grunn. men det var litt slitsomt med en gang ettersom de andre er ammet...
livetimammasmage Skrevet 13. desember 2008 #3 Skrevet 13. desember 2008 spør du dette for å starte en krangel? Eller måtte du gi mme fra fødselen av selv og vil bare se om du er ei bra/dårlig mor? De som synes at man er en dårligere mor fordi at man gir mme fra fødselen av, er iallfall ett skikkelig dårlig menneske som får selvtillit av å få andre til å føle seg mindreverdig. Noe som gjør den personen utrolig mindreverdig Mamming er viktigere enn amming
Labambie Skrevet 13. desember 2008 #4 Skrevet 13. desember 2008 Jeg slet lenge jeg med dårlig samvittighet ovenfor snuppa mi fordi jeg ikke hadde melk og at hun hadde fått en dårlig start i livet. Følte meg som en annenrangsmamma, og at jeg rett og slett ikke fortjente henne. Hun hadde hatt mye bedre av en annen mamma som kunne amme henne, og som kanskje hadde klart å føde henne på normal måte slik at hun hadde fått en fin start i livet.. Nå er det 11 mnd siden hun kom, og jeg er sååå stolt mamma! Hun er ei sterk og stor jente.. De som påstår at jeg er dårlig mor fordi hun fikk mme fra dag èn, kan komme hit så skal de få hilse på jenta mi og se hvor flott hun er..
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 13. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 13. desember 2008 Jeg spør pga en annen tråd. Ikke for å starte krangel nei. Jenta mi har aldri fått morsmelk og føler meg overhode ikke som en dårlig mor.Faktisk så føler jeg meg som verdens beste mor.Som setter datteren sin høyest i denne verden:) Vet bare det er mange fordommer der ute så lurer på hva folk mener om temaet
brooklyn Skrevet 13. desember 2008 #6 Skrevet 13. desember 2008 Jeg synes begrepet dårlig mor er fryktelig utvannet.. Men, jeg synes det er rart at noen velger å gi mme fra fødselen av uten å ha forsøkt å amme engang. De få gangene vi har måttet gi flaske synes jeg det har vært tungvint og pes, mye lettere å slenge frem puppen, for å si det sånn. Nå har vi hatt våre runder med blødende brystvorter, brystbetennelse og sopp og det som verre er, men det har heldigvis aldri skortet på melkemengden. Det er mange faktorer som spiller inn i en sånn avgjørelse, og alle gjør det som er best for seg. Men at noen skal stemples som dprlig mor, det synes jeg ikke er rett.
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 13. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 13. desember 2008 Personlig var det sykdom inni bildet som gjorde til at hun fikk mme når hun gikk fra intravenøs ernæring. Og Jenta mi er blideste og mest oppvakte ungen jeg vet om:)
Trulte76 Skrevet 13. desember 2008 #8 Skrevet 13. desember 2008 Nei er jo ingen dårlig mor fordet. Er ikke alle som greier å få melk, eller kan amme av en eller annen grunn Men de som bestemmer seg for jeg skal ikke amme, forstår jeg ikke. For jeg synes det er mye mere lettvindt å amme enn å drive å koke disse flaskene, og vist babyen ikke sover hele natta og skal opp å lage flaske. Da er det bedre ta han ut av senga, amme og så legge han i senga igjenn..evt lige sammen med meg vist jeg også sovner. Skjer av og til det også. Men man er ikke noe dårlig mor fordi. Er opp til hver enkelt hva de vil gjøre. er sikkert ikke alle som føler seg vel med å amme heller.
2barnsmamma og hestemamma Skrevet 13. desember 2008 #9 Skrevet 13. desember 2008 Sendte deg en pm lilo....
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 13. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 13. desember 2008 sendt deg tilbake:)
Frøken Freken Skrevet 13. desember 2008 #11 Skrevet 13. desember 2008 Vel - som vanlig hiver jeg meg på alle debatter om mme:) Dersom noen mener at jeg er en dårlig mor fordi jeg ikke ammer skulle jeg ønske de turte å si det rett til meg. Jeg tror faktisk ikke det er så jækla mange som gir mme på fulltid uten at de er nødt. Å gi opp amminga var pyton, ikke minst for mitt selvbilde - da jeg hadde planer om å bli verdens beste mor. Nå har jeg slått meg til ro med at slik er det, og jeg foretrekker å gi flaska selv og merker at hun spiser bedre når jeg mater henne enn når andre gjør det. Jeg blir imidlertid litt provosert over å få så mye "staaaaakars deg som ikke får det til"-sympati. Folk kan godt synes synd på meg fordi jeg var så deppa og følte meg så miss i en periode, men for f ikke fordi jenta mi og meg ikke fant ut av det med puppen. Flott at Nylander står på for amming - men syns det får ganske stort fokus ift mange andre elementer ved å gi barn en god start i livet, eller ved det å være forelder.
Nordhagenjentene :) Skrevet 13. desember 2008 #12 Skrevet 13. desember 2008 Jeg valgte bort amming pga flere ting, men jeg har ei venninne som ikke ville amme i det hele tatt. Hennes fordel i dag er at hun ikke har det savnet jeg har etter de 3 ukene med amming - jeg kan savne å ha henne liggende inntil meg på den måten og jeg kan savne det enkle ved å ta ut puppen, i steden for flasker som må blandes og vaskes. Men min fordel, etter MIN mening, overfor de som bare ammer er at pappa'n kan være en del av matingen, det er lettere om man trenger barnevakt, frøkna er ikke så avhengig av at det er jeg som er der og hun er godt vant til andre mennesker, fordi vi lar besteforeldre, tanter og venner som vil, gi henne mat.
husmus &2 Skrevet 13. desember 2008 #13 Skrevet 13. desember 2008 Og jeg klarer som vanlig ikke å holde meg unna jeg heller. Jeg synes ikke i utgangspunktet at jeg er en dårlig mor, med unntak av alle de irriterende gangene hvor folk drar på det når jeg sier at jeg ikke har nok melk. Takk og lov at jeg har en snill hs som skjønner at jeg har prøvd alt og for MEG går det faktisk ikke ann å få opp produksjonen. Jeg gjør begge deler fortsatt, men jeg synes til tider jeg piner meg unødvendig for de skarve få ml. Men, han får i hvert fall det jeg har og det er det eneste jeg kan gjøre. Så nei, jeg synes ikke jeg er noen dårlig mor, lenger, får jeg vel legge til. MEN det irriterer meg grenseløst når folk ikke tror på at jeg ikke får opp produksjonen, eller nærmest klapper meg på kinnet og sier stakkars deg. Det irriterer meg grenseløst å måtte koke 14 flasker om dagen og ha en hylende liten baby som må vente på at melken skal varmes, jeg skulle heller gjerne kunne ha slengt frem puppen og latt det være nok av det, istedet for å lure på om han nå kommer til å få all verdens allergier. På den annen side, pappaen har både allergi og astma, så det gjør han vel 30 % disponert for dette unansett. Etter å ha bodd i utlandet i mange år og når jeg snakker med folk fra Nord-Amerika så er det ingen som skjønner seg på vårt ammehysteri her i Norge fordi det er spesielt, og det er jo vel og bra det når man får til ammingen, men folk er nødt til å få lov til ha sine egne grunner, enten om de vil eller ikke får det til, så gjør det dem ikke til dårlige mødre. Uansett hvordan man vrir og vender på det så er det slik man føler det lenge før man bare må erkjenne for seg selv at livet går ikke under av den grunn. Dårlig samvittighet vil jeg nok alltid ha, men inntil videre så skviser vi ut "dyrebare" dråper til det er slutt. Jeg er faktisk ganske overrasket over at de som har vært mest positive til mme for mitt vedkommende var faktisk Barsel. Det var de som først kom trekkende med både flaske og mme, og ingen sure blikk men kun forståelse, så min erfaring er at det er alle "andre", som tillegger mme et dårlig rykte.
Gjest Skrevet 13. desember 2008 #14 Skrevet 13. desember 2008 Dårlige mødre er de som ikke klarer å vare på barna sine, ikke om de ammer eller ikke. Jeg har aldri møtt en eneste som har vært dømmende fordi jeg gir mme. Det var helsesøster som mente jeg burde kutte ut å prøve å få gutten min til å ta puppen og å pumpe, gå over til mme. Føler meg absolutt ikke som noe dårlig mor. Har verdens herligste, tryggeste, deiligste og blideste lille gutt, fordi jeg sluttet å stresse med å få til noe som nok var umulig, det er det som er viktig, ikke om han har fått pupp eller ikke. Mamming er viktigere enn amming!!
Lille`mor & lillebøll Skrevet 13. desember 2008 #15 Skrevet 13. desember 2008 Abselutt IKKE. De fleste gjør det som er best for seg og sitt barn.Flere må lære seg og stole på valga sine. Jeg måtte gi opp amming allerede etter 3 uker..Det er lite,har jeg hørt fra mange. Jeg har fått gnudd det inn fra alle kanter.Hs,venner,bekjente,leger osv! makan til alle som skulle trøkke på meg i mitt værste barselH*****! Har blitt beskylt for og ikke prøvd godt nok,gitt opp for fort,ikke ønske mitt barn det beste osv... Før folk spurte om mitt barn hadde det bra,var det første de spurte om;Ammer du?Så fikk jeg leksa etterpå. Jeg hadde ingen intensjoner om og fortelle noen min grunn til at jeg ikke kunne amme.Det hadde ingen noe med.Selvsagt skulle jeg ønske jeg kunne... På barneavd ble jeg beskylt for og ``feite`` opp mitt kronisk syke barn som spiste for lite i tilegg.han har alltid spist halvparten av det som var nomalt,men av fars gener blitt en lang litt rundt fin gutt...Men jeg ble beskylt for og være uviten førstegangsmamma som feita ungen min og ikke viste bedre!!! Da de fikk se spisesjemaet hans datt haka ned og de beklagde seg. makan til frekkhet jeg ble møtt etter ca 4 mnd etter skjønningen min kom til verden ``bare`` fordi jeg ikke amma var tungt og fordøye. Men så bestemte jeg meg for og kutte alle komentarer og overhøre alle andres meningen.Det tok ikke lange tiden før jeg viste at jeg hadde gjort det som var best for vårt barn. Jeg er veldig åpen for andres valg her i livet og dømmer skjeldent i slike situasjoner. Ammer du er du en god mor,Gir du tillegg er du en god mor.
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 13. desember 2008 Forfatter #16 Skrevet 13. desember 2008 Heldigvis har jeg sluppet unna meg alt som heter ammepress. De syns det var rart at jeg i det hele tatt pumpet meg. Synd at du opplevde dette sånn. Men vet hvordan de i helsevesenet kan være. Om jeg kan spørre hva feiler det sønnen din?
Lille`mor & lillebøll Skrevet 13. desember 2008 #17 Skrevet 13. desember 2008 Du er heldig der ja:=).Jeg tror de som er så veldig opptatte av det og nesten bevisst trøkker på andre pga amming ikke har opplevd så mye vondt her i livet..Det finnes andre ting og bry seg om,om vi ammer eller ikke. Nå i etterkant bare ler jeg av det.Ler av andre som ikke klarer og se forbi sin egen nese og syns heller synd på de. Egentlig en latterlig ting og for uvitene personer som ikke har noe med det og fokusere på. Har aldri spurt noen om de ammer...Kunne ikke falle meg inn.Har derimot hjulpet flere til og få til amminga og klart det:=)Selvom jeg ikke har noe personlig erfaring annet enn det jeg har lest før jeg ble gravid. Og se den gleden da de fikk det til for noen som ville det så gjerne gjorde godt. Skulle ønske jeg matet min sønn med den stoltheten de første mnd uten og bry meg om andre rundt meg. Han har litt forskjellig...Men akkurat nå og det største problemet fra 1 ordinære ul har vært den ene nyra. Som nå har sluttet og fungere,så vi venter i ``spenning`` på om de må fjerne den etter nyttår.Den gjør han mye syk og går konstant på antibiotika. Så nå håper vi 09 blir vårt år:=) Lest litt om ditt barn,går det bra nå?
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 13. desember 2008 Forfatter #18 Skrevet 13. desember 2008 prøvde skrive pm til deg men går ikke
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 13. desember 2008 Forfatter #20 Skrevet 13. desember 2008 Nei:)
Lille`mor & lillebøll Skrevet 13. desember 2008 #21 Skrevet 13. desember 2008 rart...Hadde vistnok ikke profil her lengere,så det kan kanskje ta litt tid før den oppdaterer.
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 13. desember 2008 Forfatter #22 Skrevet 13. desember 2008 Æsj.. Er litt mye og legge ut her. Så tenkte ta det på privaten
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 14. desember 2008 Forfatter #23 Skrevet 14. desember 2008 Legger meg men sjekker innom i morgen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå