Gå til innhold

har noen peilig på dette spørsmålet ang sykemelding ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har fått fast jobb men jeg har 6 mnd prøvetid, mister jeg ikke jobben min om jeg blir langvarig sykemeld fek,3 eller 6 mnd i løpet av prøvetiden? .jeg har jobbet 4 mnd frem til nå.

takk .

Skrevet

I prinsippet trodde jeg det var forbudt å si opp noen PGA sykdom.

Litt avhengig av kontraten din kan prøvetiden forlenges med tilsvarende tiden man har vært sykmeldt.

Skrevet

Dette fant jeg på nettet fra arbeidsmiljøloven:

§ 15-6. Oppsigelsesvern i arbeidsavtaler med bestemt prøvetid

(1) Blir arbeidstaker som skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, sagt opp, må oppsigelsen være begrunnet i arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglige dyktighet eller pålitelighet.

(2) Bestemmelsene i paragrafen her innskrenker ikke arbeidsgivers rett til å si opp arbeidstaker etter § 15-7.

(4) Dersom arbeidstaker har vært fraværende fra arbeidet i prøvetiden, kan arbeidsgiver forlenge den avtalte prøvetiden med en periode som tilsvarer lengden av fraværet. Forlengelse kan bare skje når arbeidstaker ved ansettelsen er skriftlig orientert om adgangen til dette og arbeidsgiver skriftlig har orientert arbeidstaker om forlengelsen innen utløpet av prøvetiden. Det er ikke adgang til forlengelse ved fravær som er forårsaket av arbeidsgiver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...