Anonym bruker Skrevet 13. desember 2008 #1 Skrevet 13. desember 2008 Jeg og barnefar er skilt, og jeg har den daglige omsorgen. Jenta vår har nydelig langt blondt hår, som bestandig er satt i fletter eller spenner. Nå har farmoren hennes begynnt å mase om at hun må ha pannelugg fordi små jenter skal ha det, så ikke man risikerer hår i øynene. Og han er jo alltid enig med henne. Så han sier at han kommer til å klippe henne i en av sine samværshelger. Kjenner jeg får panikk for det, for hun er så nydelig som hun er, og vi arbeidet i tre år med å få henne til å slutte å dra ut hårklemmene. Han har jo like mye ansvar for henne som meg, men har han rett til å gjøre dette uten at jeg er enig?
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 13. desember 2008 #2 Skrevet 13. desember 2008 Det er da verken du, faren eller farmoren som skal gå med det håret. Spør barnet hva hun vil..
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2008 #3 Skrevet 13. desember 2008 herregud for ei problemstilling da.. spørr jentungen selv da
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2008 #4 Skrevet 13. desember 2008 og jenta selv vil selvsagt ha langt hår som en prinsesse.... HI
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2008 #5 Skrevet 13. desember 2008 Er det ikke litt rart at en pappa bryr seg om hvordan jentungen ser ut på håret?
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2008 #6 Skrevet 13. desember 2008 virker som om farens familie gjør det bare for å få bestemme noe. trass kaller jeg det.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2008 #7 Skrevet 13. desember 2008 Det er den barnet er sammen med der og da som har omsorgen for barnet, og denne kan da bestemme seg for å klippe håret. Far har faktisk lov til å bry seg om klippen til barnet sitt.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2008 #8 Skrevet 13. desember 2008 I følge din logikk anonym 15:23, så er det altså ok for både barnevakter og barnehagepersonalet å klippe håret til ungen?
Gjest Skrevet 13. desember 2008 #9 Skrevet 13. desember 2008 men jeg syns jo ikke at farmora har like mye hun skulle sagt. virker jo som om det er hun som har satt griller i hodet på han ang dette. men at far kan syns at jentungen skal klippe seg er jeg helt enig i. hvorfor ikke.. er jo ikke akkurat en av foreldrene som har veto på jenta hehe..
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2008 #10 Skrevet 13. desember 2008 Nei, selvfølgelig ikke. Men mor og far har samme rett. Farnor har ikke rett.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2008 #11 Skrevet 13. desember 2008 Sammenligner du far med en barnevakt og barnehagen? Jeg skrev litt fritt etter barneloven.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2008 #12 Skrevet 13. desember 2008 Jeg sammenligner ikke far og barnevakt, men en skrev "Det er den barnet er sammen med der og da som har omsorgen for barnet" og ofte er det barnehage og barnevakt som har omsorgen for barnet der og da.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2008 #13 Skrevet 13. desember 2008 Dette er noe som skjer støtt og stadig, og er en kilde til stor konflikt mellom skilte foreldre. Her har vi heldigvis vært skånet for dette, men jeg vet at mange foreldre opplever dette. Hvem i et forhold er det som bestemmer og vurderer hårfrisyren til jenter? Tipper det er mor i de aller fleste familier. Dette er noe som ofte automatisk blir mors område. Hvordan hadde dere i forhold tatt det, om jenta med det lange fine håret som var spart over år, plutselig kom hjem med pannelugg, eller kort hår, fordi far hadde funnet ut at det var fint? Tror det hadde tiltet for en del, ja. Dette er et punkt som ofte er enda sårere og enda verre, når en ikke er sammen med BF. Og bare for å ha sagt det; for et barn er det helt grusomt å oppleve "tvangsklipping" av langt hår. Jeg opplevde det, og det sitter som et av mine verste barndomsminner enda. Og jeg fikk til og med ris på baken i min barndom. Likevel er den klippen et av de verste minnene....
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2008 #14 Skrevet 13. desember 2008 Går begge veier det. Jeg fikk ikke lov å klippe meg fordi jeg hadde jo så nydelig hår. Strever fremdeles med å ha kort hår fordi jeg tror folk ikke liker meg med kort. Så foreldre må igrunnen ikke legge så mye i det.... La ungen få si sin mening.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2008 #15 Skrevet 13. desember 2008 Om dere ikke engang greier å samarbeide om en sånn filleting, men blåser det totlat ut av alt som heter proposjoner, så synest jeg synd på ungen i fremtiden. Jenke seg litt, snakke litt med ungen på saklig måte, og holde farmor utenfr er vel kanskje det beste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå