Frøken Freken Skrevet 14. desember 2008 #26 Skrevet 14. desember 2008 Herre gud, det er jo åndssvakt! Selv har jeg skaffet meg all informasjon på nettet, og jeg syns at helsevesenet skal skamme seg over at de deler ut ørten gratishefter og amming til gravide - mens vi som ikke kan amme er overlatt til oss selv. Sendte spørsmål til Gro Nylander på nettmøtet onsdag om helsegevinst v amming vs mme, og er veldig spent på svaret!
husmus &2 Skrevet 14. desember 2008 #27 Skrevet 14. desember 2008 Jeg tror nok du har rett i at kumelk i morsmelk brytes nedtil et mindre volum. Som alt annet. Grunnen til at de påpeker at mme KAN føre til melke allergi er fordi slimhinnene overproduserer ved mme, googlet og fant dette på yogasenteret.no av alle steder, " Morsmelk er nøyaktig tilpasset barnets stoffskifte og balansert i forhold til kroppens behov. Men kumelk gir et overskudd som kroppen må kvitte seg med. F.eks. vil 100 gram kumelk gi 2,4 gram protein og 85 milligram kalk for mye. Dette går ut over utskillelesorganene som lever, nyrer og hud. Mye av overskuddet omdannes til slim og belaster og svekker først de indre organene for siden å bli lagret som belegg på innsiden av bl.a. blodårene, tarmveggene, slimhinner i øre, nese hals og forårsaker ofte infeksjoner i disse områdene." Melkeallergi er vel det jeg er minst bekymret for, med en far som har det så er det vel store sjanser for at han kan utvikle det senere. Jeg skulle nesten "ønske" det, så kunne vi fått prozilac på respept. Mye bedre for magen uansett!
babygullz <3 vilde Skrevet 14. desember 2008 #28 Skrevet 14. desember 2008 syns ikke du ska høre for mye på HS om mme og mm... de er så NAZI på ammiinga, at d er helt jævli!! hs sa til meg at jeg måtte ikke gi MME ordi babyen min kunne bli tjukk! omg... driter i å høre på henne da, og gir det jeg synes fungerer for oss! lille gullet eeelsker hipp økologisk mme, og blir mye roligere av d. dessuten får jeg bedre kontakt og er mer avslappa meed flasken også..
babygullz <3 vilde Skrevet 14. desember 2008 #29 Skrevet 14. desember 2008 jeg både ammer og gir mme da..=)
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 15. desember 2008 #30 Skrevet 15. desember 2008 tjukk? er vel omvendt. Som regel puppebarn som blir større enn mme barn.I hvertfall det jeg har hørt og av erfaring selv om med de rundt meg
Frøken Freken Skrevet 15. desember 2008 #31 Skrevet 15. desember 2008 Vel - who måtte endre sine vekstkurveskjema fordi de var laget ved å studere mmebarn, og resultatet var at mange brystmelkernærte barn feilaktig ble erklært undervektige. Hvilket gjør at jeg lurer på om jeg bør være bekymret for at barnet mitt ikke er et tjukkasbarn, men heller lang og slang, så lenge hun bare får mme. Men så har jeg bestemt meg for å slutte å bekymre meg. Punktum:)
hinkelpinkelstinkel Skrevet 15. desember 2008 #32 Skrevet 15. desember 2008 Dette stemmer bare delvis...Har aldri hørt noe om 4 mnd.i denne sammenheng, men nyere forskning viser at jo tidligere barna får i seg kumelkprotein, jo større sjanse er det for å utvikle allergi..Derfor er mange leger/jordmødre imot praksisen med å gi barne mme på sykehuset under barsel..Bare noen dråper skal visst være nok til at den lille kroppen reagerer på kumelkproteinet,danner antistoffer, og senere utvikler f.eks melkeallergi.. Når det er sakt, så ga jeg mme, fra barnet var en uke..og kun mme. Jenta er nå 13 måneder, og har aldri vært syk..Ikke hatt feber en gang..ingen forkjølelse..Så jeg har bare positive erfaringer med mme..Og hadde jeg vært deg, hadde jeg vurdert de positive sidene opp mot de negative..Ei opplagt mor, eller en ørliten økt sjanse for å utvikle allergi..Tror det er ganske mye annet i omgivelsene, enn mme, som er med på å forårsake allergi..Dessuten ammer du jo også, og da er barnet bedre beskyttet enn det foreksempel mi jente var..
Tigerbabe Skrevet 15. desember 2008 Forfatter #33 Skrevet 15. desember 2008 HS fortalte det vel mest for å informere meg. Forskningen som hun sa sier at det er ØKT risiko for allergi, men det vil jo ikke si det samme som at barnet FÅR allergi. Selv ble jeg kun ammet, og jeg har likevel utviklet allergi -så jeg tror ikke at man kan gardere seg 100% mot noe uansett. Tror nok at jeg kommer til å prøve å gi MME de gangene jeg er heldig nok til å komme meg på trening...så får vi bare krysse fingrene for at barnet mitt vokser opp uten for store lidelser :-)
Slæsh84 Skrevet 15. desember 2008 #34 Skrevet 15. desember 2008 Jeg har sterk astma og allergi å mannen har allergi. Jeg får IKKE lov å gi i det hele tatt før snuppa er 1år MME osv fordi det er kumelk i det produktet å en har da mer sjangse å få allergi osv hvis de er mer tander for slike ting.. Så det er helt rett det hs sier til deg..! Når vi skulle begynne med litt grøt før 6mnd så måtte jeg blande grøt pulver med kokt vann fordi vi ikke skulle bruke mme.....!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå