Tigerbabe Skrevet 13. desember 2008 #1 Skrevet 13. desember 2008 Noen andre som har hørt dette? Var helt nytt for meg.. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg spurte HS om det var ok å gi baby MME når faren passer henne, slik at jeg kan komme meg på trening (jeg ammer, men klarer ikke pumpe). Da sa hun som sagt at baby ikke bør få MME før 4 mnd da det er større risiko for å utvikle allergi... Synes det høres så rart ut...
zikosmor:) Skrevet 13. desember 2008 #2 Skrevet 13. desember 2008 det har jeg aldri hørt,første mann fkk bare mme fra han ar 1 mnd og minste mann nå får mm og mme. nå er minsten bare 3 mnd,men største mann på 3 år har ikke allergi eller noe. regner med at di hadde sagt i fra hvis dethadde vært en risikofor å utvikle allergi.hmm det skal jeg jammen spørre om når jeg skal på 3mnd kontroll før jul:)
KarinB Skrevet 13. desember 2008 #3 Skrevet 13. desember 2008 det er forskjellig fra hs til hs hva de mener om dette.....det har iallefall jeg erfart. Min helsesøster sier nå at mme er en kjempe god næring for barnet, og at det bare er bra for mor å få litt fri en gang i blant for å gjøre noe eget. Jeg klarte heller ikke å pumpe meg, og fikk dette rådet av henne da han var 1 mnd gammel....en annen helsesøster sier noe helt annet også. Så ikke vet jeg. Kanskje det er som med smokk/flaske. Noen mener babyen ikke lærer ordentlig suge teknikk hvis de får smokk/flaske for tidlig. Folk erfarer jo at dette er helt individuellt fra baby til baby. Min guttt fikk smokk da han var 1 dag gammel og hadde aldri feil suge teknikk. Kanksje de som da er disponert for dette får det? samme med allergi, kanskje de som uansett hadde fått allergi kan få den tidligere??? ikek vet jeg. Min gutt er nå 5,5 mnd og får mme. Fått det siden han var 3 mnd. Ingen allergier så langt! Og vi er i utgangspunktet disponert da vi har det i familien.
Nordhagenjentene :) Skrevet 13. desember 2008 #4 Skrevet 13. desember 2008 Flere som nevnte det for meg da jeg bestemte meg for å slutte å amme etter 3 uker, spesielt siden storesøster (ikke mitt barn) er allergisk og min lillesøster hadde barneastma. Men det er ikke fordi de FÅR mme, det er fordi de IKKE får morsmelk. Fordi mm inneholder antistoffer fra mor, eller no'.... Og du skal jo gi mme i TILLEGG, så jeg ville ikke brydd meg med HS. ;P (Men nå har jeg gitt mme mesteparten av tiden da, så jeg er kanskje ikke den rette til å svare *ler*) Vi har ikke merket noe allergi ennå, men nå er bare frøkna 5,5 mnd. Du velger selv hva du vil gjøre, som jeg gjorde. Jeg synes det var viktigere med "mamming" enn amming, og så får jeg ta det på min kappe om hun skulle bli allergisk mot noe... :S
Lille`mor & lillebøll Skrevet 13. desember 2008 #5 Skrevet 13. desember 2008 Hei. Dette med at barn er mer utsatt for melkeallergi når de er under 6 mnd stemmer. Mange barn har fått allergisjokk første gangen de utsettes på mme. Mange hs og leger anbefaler ikke bare pga næring og antistoffer mm men også for melkeallergi anbefaler de og amme til barnet er 6 mnd. Jeg har selv ikke ammet så jeg er ike noe gro nylander,men jeg har et barn med melkeallergi. Ingen i min familie,samboer sin har allergi...men han fikk det.1 mnd etter han begynte med mme ble han gradevis dårlig. etter 3mnd fikk han konstantert melkeallergi. Jeg vil derfor anbefale dere og prøve mme noen ganger før dere for eks har barnevakt og skal prøve mme for første gang. Med tanke på allergisjokk. men ja,det stemmer at de mere utsatte.
Frøken Freken Skrevet 13. desember 2008 #6 Skrevet 13. desember 2008 Dette var helt nytt for meg - "mange barn har fått allergisjokk..." - hvor vanlig er det? Jeg vet ikke om noen. Hvordan arter et slikt sjokk seg?
Lille`mor & lillebøll Skrevet 13. desember 2008 #8 Skrevet 13. desember 2008 Det er ikke vanelig,men det forekommer. Derfor burde man prøve ut mme før en evnt skal ha barnevakt så en vet barnet tåler det. Noen barn har blitt skikkelig syke,i ekstreme tilfeller da selvfølgelig. Noen kan oppleve mangevondter. Ikke noe skremmepropaganda,men bare et tips til dere som bruke mme. Har også lest lignende historier om melkeallergibarn her inne før. Hadde aldri over mitt hode trodd mitt barn skulle vært utsatt for allergi(pga lite allergi i familien)Men det skjedde.
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 13. desember 2008 #9 Skrevet 13. desember 2008 brukt kun mme til jenta mi og hun har ikke reagert. Så ingen allergi her
Lille`mor & lillebøll Skrevet 13. desember 2008 #10 Skrevet 13. desember 2008 Så bra for deg:) Sier det ikke for og være vrang eller diskutere med noen,men for og opplyse andre om at det er lurt og prøve det ut på forhånd så enn vet barnet tåler det. Ha en fin helg:)
husmus &2 Skrevet 13. desember 2008 #12 Skrevet 13. desember 2008 Det er akkurat sånne uttalelser fra HS som får meg til føle meg som en dårlig mor. Jaja...
Lille`mor & lillebøll Skrevet 13. desember 2008 #13 Skrevet 13. desember 2008 Dårlig mor?Hvorfor det...Det DU gjør er det beste for ditt barn. Jeg har bare brukt mme så jeg har ingen ting negativt og si om saken... Hs må dere ta med en klype salt..Dere må gjøre det som dere vil og stole på at dere gjør det beste for deres barn.Om det er bruk av mme eller mm har ingen ting og si. Dere gjør hva som passer dere. Jeg fikk et barn med melkeallergi,men klarte ikke amme av den grunn...Vi brukte mme fra første stund og det var det beste for oss.
Frøken Freken Skrevet 13. desember 2008 #14 Skrevet 13. desember 2008 Husmus da - nå må vi rette opp ryggen og drite i ammefunamentalistene! Ammefokuset er jo helt absurd! Vi gjør det beste for ungene våre, og de har det helt ypperlig.
Frøken Freken Skrevet 13. desember 2008 #15 Skrevet 13. desember 2008 At barn kan få vondt i magen av mme er jo et faktum, for det er tyngre fordøyelig og har kumelkproteiner. på den annen side - unger reagerer også på matvarer ammende mødre spiser. Berta mi har hatt mindre magevondt enn mange av de andre ungene på barselgruppa. (PS - forstår at du ikke er ute etter en krangel eller noe, men vi er littsarte sjeler vi som gir flaske:)
Nordhagenjentene :) Skrevet 13. desember 2008 #16 Skrevet 13. desember 2008 Man kommer langt med vanlig sunn fornuft pleier jeg å si! Ei i barselgruppa mi gav mme fordi hun ikke hadde nok melk - frøkna fikk nå påvist melkeproteinallergi... Det ble muligens fremskyndet pga mme-bruk, men søsteren hennes fikk melkeallergi da de begynte med vanlig melk til henne, så det er mulig hun ville fått det uansett...I tillegg har det vært noe med magen på lillefrøkna der fra fødselen dessverre, som ikke hs tok seriøst for ungen kom på sykehuset.
Trulte76 Skrevet 13. desember 2008 #17 Skrevet 13. desember 2008 det har jeg aldri hørt. sies at mm forebygger allergi. Må være det hun blander med.. Å du ammer jo, så derfor forebygger du..vil jeg tru?
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 13. desember 2008 #18 Skrevet 13. desember 2008 morsmelk er ikke så lett fordøylig som dere skal ha det til
lille sprelle Skrevet 13. desember 2008 #19 Skrevet 13. desember 2008 ehhh vår baby fikk mme på sh rett etter at hun var skrevet ut fra nyfødtintensiven fordi jeg ikke hadde klart å pumpe nok....
Trulte76 Skrevet 13. desember 2008 #20 Skrevet 13. desember 2008 ang mme har kumelkproteiner..det har de i mm også så lenge mor drikker melk eller spiser melkeprodukt. Det fikk jeg erfart da jeg fikk nr 1. hun reagerte allerede dag 2 på sykehuset hun på at jeg drakk melk. Visste seg hun hadde melkeallergi (som er allergi mot melkeprotein) Så kumelkproeiner er det i begge deler..
Frøken Freken Skrevet 13. desember 2008 #21 Skrevet 13. desember 2008 Oi - veldig godt poeng. Det har jeg faktisk aldri tenkt på! Har bare gjentatt det med kumelkproteiner fordi jeg har hørt andre si det.
Lille`mor & lillebøll Skrevet 13. desember 2008 #22 Skrevet 13. desember 2008 Frøken freken Var den til meg? Jeg har flaskebarn selv,han har alltid vært flaskebarn av diverse grunner. Det jeg ville presisere er at når man skal gi mme for første gang skal man følge med på at barnet tåler det. Magevondt er helt normalt,men ikke den typen magevondt mitt barn hadde. Jeg trodde han hadde kolikk,samme dag vi fikk skrevet ut melkefri mme(nutramigen) var det som og snu på femøra.Gikk fra og skrike i rein smerte hver dag i 3 mnd til og slutte på dagen. Da var det slutt.Han reagerte ``kraftig`` på melkebasert mme.
Frøken Freken Skrevet 14. desember 2008 #23 Skrevet 14. desember 2008 Huff, hørtes ikke noe kjekt ut. Dette er en av de tingene jeg skulle ønske de informerte meg om på ammepoliklinikken første gang de ga snuppa mi en flaske, da var hun helt utsultet. Etterpå sloknet hun - rart med det når du ikke har fått i deg næring på en uke, blir gjerne litt trøtt når du får mat da. Etterpå ble vi sendt rett hjem. HVorfor får ikke vi som gir flaske skikkelig informasjon?
Frøken Freken Skrevet 14. desember 2008 #24 Skrevet 14. desember 2008 ... og nå har jeg tenkt på dette i hele natt... er det ikke logisk at kumelkproteinene er mer prossessert /nedbrutt når de går gjennom mors system først enn når de kommer fra pulver?
Lille`mor & lillebøll Skrevet 14. desember 2008 #25 Skrevet 14. desember 2008 Hvorfor ikke helsepersonell kan informere så mye om flakse vet jeg igrunnen ikke. Jeg opplevde på barslen,nyfødtposten,barneavd at ingen ``kunne`` gi meg noe særlig info om mme. Jeg måtte gi litt begge deler de første ukene for og roe barnet og vite at han var fornøyd. En dag satt jeg inne på stellerommet på barslen sammen med ei snill barnepleier,som skjønte at jeg ikke klarte og amme.Da spurte ho om jeg ville ha noen råd og tips.Endelig var det noen som ville hjelpe meg.Hun hentet en pakke nan og et glass malt.Forklarte og hjalp meg slik at jeg ikke skulle komme hjem uten info.Da ho skulle sette tingene tilbake la ho til,dette har jeg egentlig ikke lov til så det blir mellom oss. Stemmer dette? Skal de ikke informere om mme på sykehuset?Hjelpe og veilede oss som de gjør med de som ammer? Men etter vi fikk konstantert melkeallergi,har de gjørt alt for og hjelpe;) Hadde jeg mestret amminga hadde de vel hoppet i taket av begeistring og gjort alt for og hjelpe meg.... Mange andre på føden kalte jeg bare ammenazier!! Ei dame kom inn til meg på natta etter jeg hadde spurt om de ikke kunne gi mitt barn litt mme.Ho reiv opp sønnen min fra senga,reiv av han klæra,åpna opp sjorta mi og slang han inntil puppen og gnudde han inn.Tror jeg og min sønn skreik og grein like mye,men det så ikke ut til og bry kjerringa en plass.Plutselig tok ho han ut...5 min etterpå putta ho sønnen min i senga og sa kvast;Nå har jeg gitt han noen dråper så nå får han klare seg igjennom natta. Det var første og siste gang jeg dro i den snora på over 1 uke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå