Gå til innhold

Ikke begavet, bare god hukommelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at mange foreldre klassifierer barnet som begavet når barnet lærer å lese tidlig eller kan telle til hundre tidlig.

Men et begavet barn (et geni) bør da prestere mer enn det? Jeg er ikke så imponert (selv om det gjerne ikke er formålet).

Jeg vil da definere et ekstra begavet barn som et geni. Som en Leonardo da Vinci - type. Jeg tror ikke det er mange av dem i verden. Så vidt jeg kan spore, ingen her inne iallfall.

Jeg leser om kjennetegn ved begavede barn. Disse kjennetegnene vil vel de aller fleste barn falle inn under? Nysgjerrig, vitebegjærlig, lite søvnbehov,spørrende, intens, god hukommelse osv.. Hvilke barn har ikke disse kjennetegnene? Jeg kan også plassere min sønn der. Han kunne bokstavene som ett-åring! Wow! Han kunne lese som to-åring! Dobbelt Wow! Han kunne telle til tusen som tre-åring! tredobbelt wow! Han kunne verdenskartet med land, hovedsteder og flagg som seks-åring! Hurra!

Dette er ikke særlig spesielt.Alle barn (med normal intelligens) kan lære seg dette bare noen stimulerer dem til det. Jeg kan jo trekke fram det min sønn ikke kan: det er f.eks. umulig for ham å lære klokken, virker det som (syv år) Han kan ikke knytte skolissene sine. Han spiller dårlig piano (klamprer i vei på enkle melodier, til tross for mine anstrengelser om å lære ham), det går tregt med å lære engelsk...

Jeg skulle heller bøye meg i støvet for barn som leste tung filsosfi som fem-åring, som pusler 5000-biters puslespill som tre-åring osv.. DA snakker vi om spesielle barn. Og de finnes, men det er svært få av dem. Det er foreldrene til SLIKE barn som trenger et forum og et støtteapparat.

Jeg opplever lærerne som ganske villige til individuell opplæring, så jeg synes også de får urettferdig mye kritikk her inne. Min sønn har fått ekstra utfordringer der det er nødvendig, og han hjelpes ekstra der det er nødvendig.

Skulle gjerne hørt fra foreldre som virkelig har barn med høy intelligens. Hvordan har de det? Hvordan klarer disse barna seg i en middelmådig norsk skole?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis ungen din virkelig kunne tall da han var ett år og leste da han var to, så er det stor sannsynlighet for at han er begavet. De fleste unger i den alderen har ikke den mentale kapasiteten som trengs for å lære disse tingene så tidlig, uansett hvor mye foreldrene trener med dem. Dessuten så er god hukommelse en del av iq'en, så det nytter egentlig ikke å si at det dreier seg om det ene eller det andre.

Det finnes grader av "begavet", og en unge med en iq på 130 er moderat begavet. Det virker som om barna du ønsker å høre om er barn som har en IQ på rundt 170+, men de er det svært få av i verden. Barn med iq over 130, derimot, finnes det mange fler av og selv om de ikke er like tilsynelatende "begavet" som de ungene du skisserer i ditt innlegg, så har de også andre behov enn "alminnelige" barn.

• 4 uker senere...
Gjest dagen*i*dag
Skrevet

Du snakker helt klart om noen viktige skiller her... En ting er hva man kan lære et barn, en annen ting er hva barnet faktisk er kapabel til å lære, en tredje ting er hva barnet lærer seg helt selv osv. osv. Her er det mange kategoriseringer.

Ved for eksempel skolestart, vil man ha en gruppe barn som allerede kan lese og regne masse (fordi de har fått mye stimuli på områdene)... De er ikke noe mer intelligente enn andre barn av den grunn, men har fått riktig stimuli til riktig tid. (I Norge starter dessverre skolegangen alt for sent). Man vil også ha en bitteliten gruppe av barn, som også kan lese og skrive, men som skiller seg i fra den første gruppen ved å faktisk være langt mer intelligente. Det er gjerne de barna som selv lærte å lese (uten lesetrening med foreldrene) osv.

• 1 måned senere...
Skrevet

Enig med deg. Min lille Amalie på 2 år kan alle bokstavene,lese små ord, forskjell på høyre og venstre og armer og ermer. Tror ikke hun er et geni selv omh un kan rett og slett det meste, men jeg tror det bare er at hun har god hukomelse og er veldig interesert i å lære. Hvis jeg forteller at det er sola som lyser på månen og det er derfor vi kan se den så husker hun det uten at trenger å gjenta det.

Et geni er nok alikevel noe helt eget og lærer mye på egenhånd og er nok litt forskjellige fra di vanlig døde...

Skrevet

Vel, om denne debatten skal ha noe for seg kan den jo ikke bare være til for små Mozarter og Einsteins ;) De dukker det bare opp noen få av med ujevne mellomrom. Synes lille Amalie i det siste innlegget høres svært så begavet ut, jeg!

• 3 uker senere...
Skrevet

Selv om et barn viser seg og være "begavet" eller bare ha en høy iq ( 135 + ) - Kan dette utløse utrolig mange ting som mange foreldre ikke er forberedt på og takle. Har selv en sønn som ifølge wisc R og wisc III kommer innunder svært høy intelligens. - Men det betyr ikke at han er særlig skoleflink av den grunn.Han har lese og skrive vansker. Han har egentlig aldri kommet overens med jevnaldrende , er nå 17 år. Han ble mobbet og utestengt av klasse kameratene i flere år , da de oppfattet ham som sær og ikke klarte og følge ham i tankegang osv..... Han gjør seg ferdig med ett tema og går over på et nytt , før de andre har fått med seg hva han mente med det første.

Nå har min sønn også stor diskrepans mellom Eq og Iq og dette skaper ekstra stor utfordring fordi han er veldig følsom.

- Og selv om min sønn er ifølge tester veldig intelligent , så sliter han mye mer enn sin søster med Iq på normal normen , både faglig og sosialt.

• 2 uker senere...
Skrevet

Oi, en fornuftig tråd her inne!

Gode svar også!

KOzy, du har som vanig aldri så rett:)

Marina, spennende poeng det der!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...