Anonym bruker Skrevet 13. desember 2008 #1 Skrevet 13. desember 2008 Begynte dere å innføre gradvis mens dere fortsatt ammet? Hvor mye ga dere i begynnelsen, og i hvilken form (melk i ren form, enten kokt eller ukokt, eller i mat som f.eks grøt, supper, ost, osv). Hvor gamle var barnet når de begynte med kumelk? Har tenkt å amme en god stund til (vesla er nå ett år), men skal allikevel supplere med melk etterhvert og er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem. Har nemlig hørt at de ofte ikke tolererer vanlig melk bestandig når de er så små.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2008 #2 Skrevet 13. desember 2008 Her begynte vi bare rett på, noe vi ikke ville gjort igjen, for vesla endte nemlig opp med svært alvorlig melkeallergi (jeg vet ikke om det er noen sammenheng, men kan jo være). Vi ammet ikke da. Bare byttet ut mme med melk fra kjøleskapet en dag. Hun var da rett under året. Tror du bare kan gi litt innimellom, og du merker fort om hun reagerer på noe. Det blir vel uansett ikke så kjempemye i døgnet når du også ammer.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2008 #3 Skrevet 13. desember 2008 Her begynte vi å gi litt melk til brødmåltider rett før han fyllte 1 år. Ammet fortsatt jeg også. Ga han helmelk, siden han er en lettvekter som gjerne kan få litt ekstra på beina! Han synes set var kjempegodt, og har tålt det veldig bra.
Ranveig R Skrevet 14. desember 2008 #4 Skrevet 14. desember 2008 Begynte med yoghurt ved 10 mnd. Då fekk ho også smake kokt melk f.eks. i suppe/saus/graut. No er ho 13 mnd og vi har egentlig ikkje kome lengre (bortsett frå at har ho fått i seg bittelitt ukokt melk som eg har blanda i varm mat for å kjøle ned) Ammar ganske mykje, så behovet er vel ikkje det største riktig enno. Men begynner vel snart å prøve, og då gjer vi det på same måte som med broren: Men han hadde vi først gjort slik som med tuppa, han hadde smakt "snillare" formar for melk (youghurt/kokt melk) utan reaksjon. Ein dag berre gav vi han ein bitteliten melkeskvett i koppen sin (i og med at eg amma var det vanskeleg å blande 50/50 slik som gjerne blir anbefalt dersom ungen får mme). Han smakte så vidt og ville ikkje ha meir. Prøvde igjen eit par dagar seinare og så igjen og igjen. Det tok over 2 mnd før han begynte å drikke litt. No er han 3 år og er framleis ikkje spesielt glad i melk, vil heller ha vatn. Det er vel berre ikkje alle ungar som likar det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå