Gå til innhold

mistanke om et eller annet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldstemann, 10 år, er akkurat utredet for Asperger, og har fått diagnosen. Men dette gjelder nr.2 i rekka,9 år. Han er helt annerledes enn han eldste. Det vil si, aktiv/ beveger seg hele tiden,pratsom,rotete/vimsete,er ikke noe tv-slave,må diskutere det meste, tar gjerne en løgn for å dekke noe han bør stå til rette for, oppfatter ting som vi har sagt på en helt annen måte slik at innhold i saken er forandret(stort problem som ofte fører til konflikt),somler noe så grusomt når det er noe han skal til et klokkeslett,skjønner ikke/eller oppfatter ikke hvor mye tid han faktisk har til rådighet, høgmælt/hører ikke etter/bryr seg ikke om en del regler, vi må masestadig og dette sliter oss ut. Lekser klarer han ikke å organise/ er et ork,Han er ikke nøye hverken ifht. påkledning eller det å skrive/slurver..Han er stadig å "eggler" til bråk med søskene sine/ noe må liksom skje hele tiden. Han er nr.2 i en søskenflokk på 4. MEN: jeg har ventet i spenning på hva læreren sier på skolen,og der hører jeg ikke noe som tyder på problemer. Det eneste hun har sagt er at i orden kunne hun bare gi God, og ikke meget god(rot og kludring i bøker), han har det forferdelig travelt i skolearbeidet-og håndskrifta ligger også deretter, veldig snill og høflig/meget god oppførsel fikk vi høre. Innendet sosiale har det hvertfall tidligere vært slik at han menger seg inn sosialt i lek/spill, tar som en selvfølge at han får være med. Han kjenner mange/mange bekjente/venner, men ikke bestekompiser i den forstand. Da han var mindre pratet han med "alle". Er tøff utenpå/sårbar inni. Jeg er litt vært innom tanken på om dette kan dreie seg om noe diagnose innenfor adhd??Eller noe..hyperaktiviteten/rastløsheten er forferdelig å ha i hus. Burde jeg gå videre med dette eller skal jeg avvente?? Håper på tilbakemld..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, gå videre med det.

Jeg har en med ADHD, tourette's og "litt til". Muligens Aspergers, men det vet jeg ikke ennå.

Mye jeg kjenner igjen i det du skriver. Venner vs bestekompis; "alle" er bestekompis, til det kommer en ny, spennende en..... Ingen er egentlig bestekompis..... alle blir utslitt på et eller annet tidspunkt. likevel har han sikkert over 100 stykker på mobilen.....

Orden; om å gjøre å være først ferdig, er ikke nøye med utføringen.

Høflig; takker for maten hver dag, uten å måtte bli påminnet det. Snill mot de som er mindre.

Snakker mer om det som har skjedd konkret, enn følelser som kommer av det samme. Sier aldri "jeg ble lei meg, fordi...", sier heller"han gjorde meg vondt på armen(eller hvor som helst), o gjeg gjorde ingenting"

Vansker med å innrømme skyld. Selv med trening.

Det er ikke sikkert det er noe galt, men jeg ville fått akkurat det testet.

Skrevet

Jøss! Ja, takk for svar. Egentlig ville jeg gått videre med dette ,omså bare for å avkrefte ting. Men så tenker jeg sånn at når det ikke er noe tilbakemld på problemer ifht. skolen, så kan dette ikke dreie seg om noe som en evt.adhd-diagnose. Tenker at hvis barn har noe sånt, så merker man det på forskjellige andre arenaer også,ikke bare hjemme..Tenker jeg rett eller ikke? Er det mulig å ha adhd uten problemer på skolen enten det dreier seg om faglige, eller sosiale vanskeligheter??

Skrevet

Har han hatt samme lærer i alle år? Her var ikke læreren bekymret, nemlig. Forsto ikke helt hva jeg snakket om. Men han fra PPT sa at denne læreren var litt for lite problemorientert, og derfor så han ikke det som trengte å bli sett. Læreren la rett og slett for mye vekt på det positive. Det kan være bra, det, men det trengs mer når barnet har et problem.

Det skal være problemer på flere arenaer. Men akkurat skolen er ikke sikkert det viser mest. SFO bruker å se det bedre. Dette fordi skolen er så strukturert, mens SFO er frilek for det meste. Og det er da det som regel viser best.

Og så viser det lettere ettersom barnet blir eldre i skolen, pga at kravene til selvstendig arbeid og arbeidsmengden øker. Her kom de store problemene i skolen først på ungdomskoletrinnet. Det er der vi er nå. Før det var det for det meste leksene det gikk utover. Nå ser skolen store problemer og stort behov for tilrettelegging.

Sa barnehagen noe(om han har gått der)? Ikke sikkert han var bråkmaker eller årsak til problemer, men kanskje den som var der "ting" skjedde?

En annen årsak som kan være hos dere, er at storebroren krever litt mye? Oppmerksomhetssøken fra den som kommer rett bak i rekken?

Det er ikke godt å si, men jeg ville ha forsøkt å komme inn hos PPT eller BUP. Helst BUP, for PPT er mer skoleorientert, mens BUP tar hele situasjonen, både hjemme og på skolen. BUP kaller inn PPT om de vil ha hjelp i skolesaker. Samme hva det er som er årsaken til problemene; barnet har ett eller annet som er problem, siden du ser det, og da er det viktig å finne ut om det har en årsak. Først da er det jo mulig å gjøre noe med det på en best mulig måte:)

Skrevet

Han går i 4.kl nå, og har hatt samme lærer i disse årene.Og dette er den samme læreren som min eldste hadde i første klasse, og kun i 1.kl. Og min eldste har nå som sagt fått diagnosen Asperger. Denne læreren sa ingenting ang. min eldste da han gikk i første/ ingen problemer i følge henne da heller. Og da hadde vi lurt allerede i bhg. Så ja, det kan ha med læreren å gjøre at vi ikke hører noe. Har som du sier også tenkt tanken på at kanskje storebror har krevd mye, så vi er bevisst på akkurat det. har ikke hørt noe fra sfo/ bhg,men han har alltid vært aktiv/og vært først i støvlene når bhg skulle noe sted. Synes ting har blitt problematisk,spesielt siste året. Tror jeg skal snakke med noen ,ja. Tusen takk for godt svar jeg har fått!

Skrevet

Du beskriver min sønn :-)

Han har ADHD diagnose. Ville gått videre ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...