hinkelpinkelstinkel Skrevet 12. desember 2008 #1 Skrevet 12. desember 2008 Tenker litt på tråden under her... Hadde store problemer med søvnen til dattera vår da hun var rundt 5 mnd..Hun sov kun en halv time om gangen på dagtid, og våknet hver time natta igjennom.. Kjøpte ei bok som heter "Hvordan lære spedbarn å sove natta igjennom", og er ei bok som har solg millioner av opplag i U.S.A..Metoden er enkel og funket kjempe bra her i gården..Nå er hun 13 måneder og sover 11 timers natt..og 2,5'*2 timer på dagen..Inntil nylig hadde hun 3 lurer på dagen..Dette har fungert fra hun var 5 mnd. Og ikke minst; hun er verdens mest fornøyde baby. Prinsippet i boka er enkel og går ut på å ha faste sove og spisetider. Og enda en viktig ting..rekkefølgen skal være spising, våkentid og soving..Ikke spising rett før legging..Her mener forfatterne at mange foreldre gjør feil. Den eneste gangen barnet skal legges rett etter mat, er etter siste måltid for kvelden....Samtidig er det foreldrene som bestemmer når barnet skal våkne..Vi gjennomførte dette uten å bruke noen form for skrikemetode..Vi bestemta at natta skulle være fra halv ni til halv 8 (skriv skjema, og lag et opplegg hvor barnet for nok timer søvn i forhold til alder)..Når jena vår skrek for.eksempel klokka 6 (+alle de andre gangene i løpet av natta) roet vi henne ned slik vi pleide å gjøre..Når klokka så ble halv åtte , gikk vi inn, sa god morgen og tok henne opp!!Selv om hun da sov..Skrøt masse av henne osv. Gjorde det samme på dagtid..Etter en kort periode, sluttet hun å våkne på natta og de siste månedene har vi vekket henne hver morgen klokka halv åtte..Virket ut som om hun skjønte at hun ikke trengte å skrike seg til morgen, og forstod at vi var der når det var på tide å stå opp..Vi har fått en kjempe forutsigbar hverdag, og det beste av alt; ei kjempe blid jente som koser seg i senga. Har også kunne lagt henne hvor som helst, også når vi har vært på besøk hos folk(på dagtid) ..Det viktigste er at vi følger skjemaet med sovetidene.. Håper ikke dette virker eplekjekt av meg å skrive..Kanskje vi bare har hatt flaks..Men det kan jo være at metoden funker for andre også??Tenkte bare dele en erfaring..
kitty08 Skrevet 13. desember 2008 #2 Skrevet 13. desember 2008 Oi så utrolig bra :-). Men jeg lurer på en ting, hvordan får dere henne til åsove så lange lurer? Jeg har av og til forsøkt å få jenta mi på rutiner, men klarer det aldri, og en av grunnene er at hun sover veldig ulik tid på lurene. Av og til 40 min av og til 1,5 time. Legger henne alltid til første lur kl 9, og til natten kl 19, men siste lur blir ofte litt til og fra ... Og interessant om maten ... men synes det er så greit å vite at hun er mett når hun legges... f.eks hvis hun skriker så blir jeg veldig usikker på om hun kan være sulten. Men det er kanskje verdt å forsøke, det høres jo sinnsykt deilig ut. 11 timers nattsøvn og 5 timer lur. Det må da være godt over snittet? Her er det ca 11t natt og som regel totalt 1,5-2,5timer lurer (to stk).
Mamma'n til 'Theo Skrevet 14. desember 2008 #3 Skrevet 14. desember 2008 når kan man begynne med denne metoden ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå