Gå til innhold

Setefødsel - vanlig fødsel

Hilde :)

Anbefalte innlegg

Heisann.

Lurte på om det er noen her av dere flergangsfødende som har hatt vanlig fødsel, altså hodeleie, og setefødsel?

Og om dere kunne fortelle litt om hvordan forskjellen var?

Var det vannskelig, vondt å føde i setefødsel?

Kom bare til å tenke på det her, og lurer på hvor stor forskjellen er, om man merker det veldig godt...

Fortsetter under...

Vil først bare si at det finnes ikke to like fødsler her i verden... ;))

Det som er greit for en, er et rent helv... for en annen.

Med det sagt; har ikke født sete selv, men har flere venninner som har født begge "veier" uten problemer. Men så er det vel også en liten kjensgjerning at en stor del av setefødsler som starter ved vanlig fødsel ender i hastesnitt.

Hadde min sittet med rompa først, så hadde jeg valgt kontrollert keisersnitt. Uten tvil !!

Fordi: ved et planlagt snitt får far (el. event. en annen) være med, det foregår rolig og greit, og mor er våken og får med seg alt.

Ved et hastesnitt blir far "kastet" ut, mor blir lagt i narkose og våkner til liv noe slikt som 2-3 timer etter hun har blitt mor. Det virker kaotisk (ikke for legene altså) og kan oppleves som dramatisk og skummelt for de vordende foreldre.

(og før noen begynner å protestere; det er MIN mening og jeg VET det er en stor operasjon. Jeg har selv vært operert mange ganger, både med epidural og narkose. Epidural er å foretrekke...)

Jeg har født en jente med hodet først og tvillinggutter i setefødsel. Jeg merket ikke så mye forskjell, men både setefødsel og tvillingfødsel er jo risikofaktorer. Jeg var sikker på at jeg ikke ville bli liggende alene og jeg var lovt epidural, derfor følte jeg meg trygg på å forsøke en vanlig fødsel. Nå lot riktignok epiduralen vente på seg på grunn av begynnende svangerskapsforgiftning som gjorde at anestesilegen ville ha en ny blodprøve => 40 minutter ekstra å vente. Førstemann kom med stumpen først, andremann ble dratt ut etter føttene. Merket ingen forskjell.

Det man kan merke er at riene blir dårligere fordi bekkenbunnen blir mindre stimulert av den myke stumpen enn av det hardere hodet, men det merket jeg heller ikke noe til. Riene var heller kraftigere under tvillingfødselen enn første gang, men så var også tvillingfødselen igangsatt.

Hei. Jeg hadde først en setefødsel og så en vanlig. Vurderte lenge for og imot "vanlig" fødsel - keisersnitt. Leste altfor mye på nettet om setefødser. Bekkenet mitt ble målt og en vaginal fødsel ble anbefalt. Jeg bestemte meg for å stole på legene. En setefødsel er nøye overvåket. Du får i god tid epidural, nettopp for å være forberedt på hastesnitt og slippe full narkose. Dermed blir det ikke samme dramatikken som når en venter en ukomplisert fødsel, men møter på komplikasjoner. Rommert var fullt av leger, sykesøstre og jordmødre. Litt rart akkurat det, men trygt og godt når det står på. Barnets hjerterytme var overvåket konstant så snart de klarte å feste ledninger til stumpen. Åpningstiden tok lang tid grunnet at rumpen presset på og ikke et hardt hode. Selve utdrivelsen tok en time. Helt ok. Kjente absolutt ingenting av verken utdrivelsen eller veene, så trykket på kommando fra en jordmor. Hadde nok fått altfor mye epidural. Barnet var slapt da det kom ut, dette er "vanlig" og det kviknet fort til. Jeg var raskt på beina igjen og må si at jeg vil anbefale vaginal fødsel om div tester tilsier at dette normalt skal gå greit. Har hørt om mange flere dramatiske fødsel der man aner fred og ingen fare i utgangspunktet. Min vanlige fødsel nr 2 gikk dobbelt så fort, kun en våt klut på pannen til lindring og selvfølgelig mye, mye vondere. Setefødsel-statistikken ser ikke like bra ut som vanlige fødsler, men dette har vært mye omdiskutert. F.eks. blir mange for tidlig-fødsler setefødsler fordi barnet ikke er festet/tilfeldigvis ligge i sete i en fase hvor de enda har god plass og roterer rundt. Disse har dårligere odds mer pga dette enn pga setefødselen... Men, noen ganger går setefødsler galt, akkurat som vanlige fødsler, og da vil man helt klart bebreide seg selv for ikke å ha valgt keisersnitt.

Venter du setefødsel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...