Gå til innhold

Knebøy og mageøvelser


majamor - snart

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med å gjøre knebøy (med vektstang og løfte tungt) og mageøvelser (både statisk og dynamisk) når man er gravid? Det går jo fint som bare det nå, men det jeg lurer på er: Vil man merke når man ikke kan gjøre disse øvelsene lenger eller bør man være forsiktig før det? Antar at magen etterhvert vil begrense det hele, men kan jeg bare kjøre på fram til det og "lytte til kroppen" som det så fint heter?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mageøvelser for rett mage kjenner du blir ubehagelig når musklene deler seg fordi magen blir stor. Tenker mest på dynamisk med vekt, altså i apparater. Jeg sluttet med det da, og tok heller bekkenvipp på matte, det er trygt hele veien. Skrå mage kan du i teorien trene hele tiden for de påvirkes ikke i samme grad av magen.

 

Knebøy med vekt tok jeg også lenge, men du bruker "korsett"-muskulatur for å stabilisere mage/rygg og etterhvert som magen ble stor, ble trykket nedover veldig stort, så da sluttet jeg med det også. Mot slutten trente jeg vel egentlig bare mage/rygg på styrkesiden, mest rygg, men lytt til kroppen er jo det viktigste uansett. Kan jo hende du ikke syns det er noe ille selv om jeg syntes det?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg får prøve meg litt fram. Så fort kvalmen gir seg litt, så er det rett på styrkerommet:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Heisann.

Jeg har også tenkt på det samme og dro derfor til SATS for å få et styrkeopplegg. Jeg er 31 uker på vei nå. Jeg fikk en alternativ knebøy som er bedre enn knebøy med stang. Med stang kan man nok få vondt i ryggen, pluss at den er tung å løfte opp på plass.

Knebøy med ball: Stå inntill en vegg med en sånn stor ball mellom deg og veggen. Stå litt skrått slik at du lener deg på ballen. På denne måten bøyer du deg så opp og ned. Om du ønsker det litt tyngre kan du f.eks holde en medisinball eller en vektskive.

 

Angående mage fikk jeg beskjed om at jeg fint kan ta planken, både rett og skrå. Da trener du jo rundt hele mage og rygg og den går ikke på de rette musklene (som du ikke skal trene). Den hjelper på en fin holdning.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er i uke 28 og trener både knebøy( og utfall) og mage.

Når det gjelder knebøy,er det på gruppetreningstimer på SATS, så det blir ikke så veldig mye vekter på, mellom 10-15 kg.

Jeg tar ikke øvelser for de rette bukmusklene (vanlig sit-ups), men jobber på skrått og div. ulike stabiliserende øvelser som planken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Ser at denne tråden er gammel, men trening går aldri av moten! :-)

 

Er i uke 13 nå og trener som før, dvs mest frivekter og bl.a knebøy med vektstang. Holder meg til reps/sett hvor jeg klarer å puste gjennom øvelsen, altså ikke maks løft. Slutta med sit-ups ol.l lenge før før jeg ble gravid (gir stor belastning på ryggen) og kjører heller ab roll, planken etc. I går bestilte jeg boka "Trening for kule mager" og gleder meg til den kommer i postkassa!

 

Min tanke er å fortsette å trene så lenge det går, altså lytte til kroppen. Kjenner i dag at jeg er litt sliten, men har ikke vondt noe sted (annet at jeg er støl i brystet etter tre bra sett med flyes). :-)

 

Jeg merker foreløpig fint lite til graviditeten, men lurer på hvor lenge dere der ute orka å kjøre knebøy? Eller hva med markløft? Buktrykket blir jo betydelig etter hvert. Håper boka jeg bestilte gir gode alternative beinøvelser til disse og ikke bare pingleøvelser. ;-) Knebøy og markløft trener jo også ryggen, så jeg må vel kompensere for det etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei, hiver meg på gammel tråd.

Trener selv tung styrketrening, men har byttet ut noen øvelser nå. Knebøy tar jeg ikke lenger grunnet bekkenløsnig, men det er heller ikke bra pga for høyt buktrykk. Får jo ikke på magebelte heller da.

Mange fine øvelser man ellers kan kjøre. Benkpress kjører jeg fortsatt. Er i uke 31. Konsentrerer meg mest om overkropp, hofter og legger for tiden. Har faktisk økt muskelstyrke under graviditeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...