Gå til innhold

Kjemisk graviditet?

maaneskinn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg hadde IKM 9. des, men TR kom ikke før 11. des, to dager på overtid, noe som er uvanlig. Jeg pleier å ha 29 dagers syklus. Jeg tok billigtest 8. des, 9. des og 10. des. Alle viste svak strek. Når jeg tenker over det i ettertid, så synes jeg at den første testen viste sterkest strek. Kanskje egget glippet ikke lenge etterpå? Tok CB. dig. 11 des. som viste "ikke gravid", noe jeg forventet. Litt vanskelig å tro at tre tester har vist feil helt i begynnelsen. Jeg vet ikke om en CB hadde vist "gravid" hvis jeg hadde tatt den samtidig med de andre billigtestene. Kanskje, kanskje ikke.

Ellers har jeg hatt mer smerter denne gangen, i tillegg til at blod som er koagulert samler seg i små mørke/svarte klumper, mer enn jeg pleier å ha til vanlig. Da har jeg kanskje bare pittelitt av det. Friskt blod også. Mye større blødning, egentlig. Har dere opplevd det slik? I dag har blødningen vært veldig redusert. Uvanlig det også. Merkelig hele greien.

Jeg er ikke utredet eller noe som helst, jeg er bare fersk prøver, men jeg vet at jeg har leiden, arvelig disponert for blodpropp. Det ble undersøkt en del år tilbake (en annen historie). Vet ikke om det kan ha en betydning.

Jeg har legetime på mandag, uavhengig av det som har skjedd med kjemisk graviditet. Usikker på om jeg skal ta det opp, få henvisning til gyn. for å sjekke at alt er bra (bortsett fra leiden) eller om jeg skal prøve i noen pp'er til og ta det derfra.

Jeg innbiller meg at dette er en kjemisk graviditet. Hva sier dere?

Og hvor går egentlig forskjellen mellom kjemisk graviditet og SA? Når kan man kalle det for det ene eller det andre?

Takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke helt svare på alle spørsmålene dine dessverre, men jeg tror at jeg har klart å finne ut av forskjellen på en sa og en kjemisk. Er ikke helt sikker men jeg prøver meg på å forklare.

Ved en kjemisk graviditet har det befruktede egget bare streifet borti veggen i livmoren, nok til at det blir skilt ut litt HCG-hormoner, men ikke nok til at det fester seg. Da vil testene vise positivt i en eller noen dager, og så bli negative igjen. Menstruasjonen kommer som vanlig.

Ved en SA, vil egget feste seg og testen være positiv, men man begynner å blø. Dette skjer veldig ofte veldg tidlig, og de fleste som ikke er like ivrige testere som oss, vet ikke at de er gravide en gang. Det er bare mensen som var litt forsinket, men så kom den og da var det ingen grunn til å teste.

Det høres jo litt ut som om du har hatt en kjemisk graviditet, og litt ut som du har hatt en tidlig sontanabort. I og med at du testet positivt på ikm-dagen, så heller jog nok mer til det siste, men den var jo veldig tidlig da, så derfor hadde nok ikk hormonene steget så mye at testen fremdeles var positiv når blødningen kom..

Er som sagt ingen ekspert, men ville bare prøve å gi deg et svar. Hvis noen andre er uenige med meg, så skriv gjerne, så lærer jeg også noe nytt...

Skrevet

Takk for utfyllende svar. Det var kjempefint av deg.

Jeg mente at det var en kjemisk graviditet, men jeg er også blitt litt usikker. Kjemisk eller SA. Skal som sagt til legen i dag og da skal jeg ta det opp, selv om jeg gruer meg litt til det.

Egentlig føler jeg at jeg bare har lurt meg selv til å tro alt dette, men jeg kan ikke det, når jeg har sett tre tester med svak strek. Dessuten var blødningen annerledes også.

Vel, jeg trøster meg med at det er en tid for alt, og at min tur kommer snart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...