Anonym bruker Skrevet 12. desember 2008 #1 Del Skrevet 12. desember 2008 Jag är gravid med mitt andra barn och har fått time för samtale med jordmor i februari angående KS. Min ønskar grundar sig på føljande uppevelse: Jag fødde mitt första barn vaginalt och det var på många sätt en slitsam upplevelse psykiskt och fysiskt. Jag hade egentligen fødselangst redan då men intalade mig själv att tänka "jag vet inte hur det känns och tar det som det kommer". Fødseln höll på att gå väldigt fort och jag fick panikanfall då det kom som en chock. Jag fick spinalbedøvelse då det var för sent att ta epidural och fødseln stoppade upp i 4 timmar innan de "tvingade" den igång. Innan det hade spinalen slutat verka och de hade satt en epidural. Jag har vid detta lag helt slut i kroppen och alltför svag att orka pressa ut barnet.De stängde av epiduralen och all smärta kom PANG. Det tog lång tid, den sista presstiden, och jag tappade medvetandet flera gånger. läkaren sa att barnets hjärtljud gick ner och upp och att de kanske var tvungen att ta keisarsnitt. Men efter att jag kämpat lite till fick de klippa mig och ta ut babyn med vakum. Jag var helt borta, inte helt vid medvetande, och hörde bara att de ropade "ring barnlegen" och sprang ut med barnet. Min sambo blev chockad och visste inte vad han skulle ta sig till när jag slutligen vaknade till liv och frågade var barnet var. Hur som helst, det ordnade sig, barnet kvicknade till och barseltiden var fantastisk. MEN nu är jag som sagt tillbaka i samma situation men har otrolig ångest och önskar KS. Ändå känns det som jag skäms eftersom det känns som "rädsla" inte är tillräckligt skäl för att få KS. Känns som jag borde göra min "plikt" och föda normalt....jag är rädd för KS också, men av medicinska skäl och för barnet. Har någon erfarenhet från KS samtal, KS, opplevelsen på ikshospitalet????? Ella Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139279760-ks-rikshospitalet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mooch Skrevet 13. desember 2008 #2 Del Skrevet 13. desember 2008 Hei Jeg skal ha KS på rikshospitalet om en måned. Søkte plass med en gang jeg testet positivt (uke 4) og fikk svar veldig fort. På den tiden håpet jeg å kunne bearbeide opplevelsen fra forrige gang slik at jeg skulle kunne føde vanlig og spurte derfor om å få komme til samtaler på riksen med JM som jobber med nettop fødselsangst. Ble møtt med mye forståelse, men opplevde opplegget som veldig lite profesjonelt og strukturert. Nå skal det sies at jeg nok måtte gått til psykolog med kompetanse om traumebehandling om jeg skulle kommet noen vei med angsten min. Kom etterhvert frem til at KS nok ville være det beste og fikk støtte for det. Det var aldri noen som kranglet med meg eller prøvde å presse meg til å ombestemme meg, men de sa også at det var fordi de visste at jeg hadde satt meg inn i farene ved KS og vurdert dette skikkelig. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139279760-ks-rikshospitalet/#findComment-139283934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2008 #3 Del Skrevet 22. desember 2008 Hei, jeg var førstegangsfødende og fikk innvilget keisersnitt uten problemer på Rikshospitalet. Det er ingenting å grue for de er veldig forståelsesfulle der :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139279760-ks-rikshospitalet/#findComment-139322124 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2009 #4 Del Skrevet 23. februar 2009 Hej, Har varit på samtal med JM och hon satte upp time hos lege ganska omgående efter att vi samtalat om orsakerna till önskat KS. Hon sa att jag inte skulle behöva gå vidare på fler "terapisamtal" med JM eftersom jag verkade helt 100% säker på vad jag ville. Men hon rekommenderade mig att försöka bearbeta min førra fødsel hos JM på helsestasjon etc. Hon sa något i stil med att nästa samtal, dvs det som blir hos en lege "nog inte skulle bli några problemer", en del medicinsk info etc....Jag lurer på om jag ska gå igenom samma samtal med legen som jag hade med JM för att denna ska godkänna eller hur fungerer det?? Ella Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139279760-ks-rikshospitalet/#findComment-139693538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå