Gå til innhold

Hva opplevde du av forandringer da din baby var rundt tre måneder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min blir snart så gammel, og siden jeg har inntrykk av at det skjer endel rundt den tiden for mange så lurer jeg på hva jeg kanskje har i vente. Det virker som om det er ny utvikling hver dag som det er.

Mange hevder man kan begynne å innføre en form for rutine rundt den tiden, og det har vi tenkt å gjøre. Foreløpig er hun på ca. tre timers sykluser, og vi kunne tenke oss og få orden på sovinga også etterhvert. Det er så fristende å la henne sove i senga med oss når hun er urolig, så der må vi skjerpe oss.

Er det noen som har opplevd endringer rundt tre måneder? Tusen takk for svar! :-)

Skrevet

hei!

ja her skjedde det så og si på dagen, hehe. fra å sovne nokså sent på kvelden (husker virkelig ikke når, den første tiden er temmelig uklar.. gik rundt i svime hele tida), så ville han en dag verken bysses i søvn eller sovne oppå meg eller pappaen. nei da skulle han legge seg i senga si, og det våken! jeg begynte tidlig med en godnatt cd for han. og den spiller jeg hver kveld ennå, og gjerne på dagen i forbindelse med lurene hans og.

vi lot han sove sammen med meg i senga de to første månedene. eneste måten vi fikk litt søvn alle sammen. men som nevnt, ved 3 mnd ville han sove i senga si, så det var utrolig deilig=)

ga han melk på nattan til han var ca 5 mnd. da spiste han kanskje 20 ml, så han var jo ikke sulten. gikk over til vann, men etter n stund var ikke det spennende lenger. så han begynte å sove natta gjennom ved kanskje 6 mnd, husker ikke helt. kanskje det var tidligere og.

vi begynte å legge han mellom 18.30 og 19 da han var 3 mnd. mat, bad og godnatt cd. nå sover han fra 19-mellom 08-09 uten å våkne mye opp=)

et annet tips som hvertfall funker her: bruk en sånn sovepose. her sover knotten MYE bedre med pose enn med dyne! bytter mellom en tynn pose fra HM og en varmere fra Sparkjøp. den tynne bruker vi sammen med en dyne over, eller blir det jo kaldt..

lykke til, og krysser fingrene for at dere får til gode rutiner=)

Skrevet

Tusen takk for det hyggelige svaret!

Det du beskriver høres veldig behagelig ut! De første månedene kall jo av noen "det fjerde trimester" siden barna er så veldig avhengige av moren. Dere har sikkert vært veldig flinke med innføringen av rutinene deres med et så godt resultat. Vi skal prøve å få til det her også.

Takk for tipset om å bruke sovepose! Det er flere jeg kjenner som anbefaler det, så det skal jeg prøve!

Skrevet

Her ble lillegutt tidligere trøtt på kvelden.

og

Kolikken forsvant!!!

Om dagen sover han enda bare 45 min økter, og får han ikke til å sovne igjen da... hvis han ikke sover ute da! Det bleier å gjøre susen!!

Skrevet

Hun gikk fra å sovne kl 22 til å bli trøtt kl 18.30-19 i løpet av en uke, det var første endring.

Så ville hun ha mer mat om natta, så 10 dager før hun ble 4 mnd begynte vi med grøt, og da sov hun bedre igjen. Vi har nå fått relativt rutiner på dag, mat og natt, men det har tatt litt over to mnd - hun er 5,5 mnd nå. Noen ganger forskyves rutinene - noen ganger sover vi lenge, og da blir alle ting forskjøvet like mye - og noen dager vil hun ikke ha så mye mat eller søvn :P.

Som regel sover hun i sin egen seng, men noen netter sover hun sammen med oss. I natt hadde jeg en dårlig natt, sov dårlig, og sånn har jo hun det innimellom også, og da lar vi henne ligge med oss slik at hun roer seg... Men vi har vært helige, som regel er dette max to netter på rad!

Vi begynte rundt tre mnd, og jobbet med dagsovingsrutiner en gooooood stund før de ordnet seg selv. Jeg eier ikke tålmodighet, men her har jeg bare måttet ha det. Fra en dag til den neste var det forskjellig, og når vi trodde rutinene var i boks; "lurte dere!!"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...