Maud Skrevet 15. desember 2008 #26 Skrevet 15. desember 2008 Det sier seg jo nesten selv at en homeopat er negativ til vaksinering og at de tipsene man får til lesing derfra støtter at all vaksinering er skadelig. Selv er jeg ikke veldig homeopati-frelst og smiler litt av at noe som er så utvannet skal ha noen som helst effekt. Jeg reagerer på at mannen til angel81 sier at det han presenterer ikke er hans personlige mening, men at det er meninger fremmet av "anerkjente forskere og leger" eller hvordan det nå var formulert. Det er klart at når man har kommet til en erkjennelse av at vaksinering er galt, så leser man det som støtter denne meningen. Dette illustrerer for meg igjen at det å si "Jeg hørte en lege som sa..." er omtrent like mye verdt som "Jeg hørte en mamma med seks barn som sa...". Hver og en gjør sin vurdering og innhenter informasjon til støtte for dette. For min egen del har jeg valgt å vaksinere. Kall meg gjerne naiv, men jeg klarer ikke å tillegge Folkehelseinstituttet så mye negativt som de som er mot vaksinering gjør. For meg gir det mening at det å la være å vaksinere bare er "lurt" så lenge de fleste andre vaksinerer. Hvis alle velger å la være for å være på den sikre siden mtp bivirkninger, så vil flere bli smittet av sykdommene vi vaksinerer mot.
ANGEL81 Skrevet 15. desember 2008 #27 Skrevet 15. desember 2008 hahaha..jeg må bare le når jeg leser innleggene til de som er imot vaksine! for vi kommer aldri til å bli enige på dette området! når jeg sier at vi ikke visste bedre, mener jeg ikke at dere andre er dumme som vaksinerer barna deres. Vi har ikke googlet og kommet fram til informasjonen fra usikre kilder...det er tross alt snakk om et liv som er oss kjært, og vi ønsker å gjøre det beste for henne. så det er viktig for oss å sette oss godt inn i temaet. for hadde vaksinene vært av så stor betydning og viktighet hadde vi selvfølgelig tatt de. men en kan ikke bare se en side av en sak.. En lege er ikke en gud. men en viss ekspertise enn andre folk har vedkommende på sitt felt..og det er ikke slik at min mann hører på hvem som helst og konkluderer med at det er sant...han har som jeg sa satt seg godt inn i temaet og basert på den kunnskapen han har innsamlet og drøftet med professorene på skolen har han fått bekreftet sine mistanker om vaksinasjon... og skal vi bare si at det er oppspinn? at disse menneskene er gale som påstår at vaksine ikke beskytter, forsvarer immunssystemet osv? det er også fint å undersøke hvem som står bak de ulike forskningene som blir lagt fram? er det uavhengige instanser, eller er forskningen spleiset av legemiddelvirksomhten og de som vil tjene på vaksinering? dette temaet er utrolig vanskelig..og det dukker opp mange spm.. jeg var selv skeptisk til alt han sa i begynnelsen..men når jeg leser om flere som ikke vaksinerer ungene sine og hvordan det har vært for dem osv..så går det opp for meg at, jeg bør være ansvarlig menneske og undersøke informasjonen på egenhånd om hvorfor de velger det bort og hvorfor ulike eksperter taler imot vaksinering! ang krybbedød i japan..jeg syns også det er rart at krybbedød er totalt eliminert i japan..jeg spurte min mann men hva med norge?! her er krybbedød ganske så redusert og her vaksineres jo barn, hvilken sammenheng har dette?! jeg fikk ikke noe svar..og jeg tror heller ikke at det kan ha noe sammenheng.. nei dette er et tema vi aldri blir ferdig med.. og som jeg sa i mitt tidligere innlegg...jeg ønsker alle lykke til med valget dere tar for barnet deres. om dere velger å vaksinere eller ikke.. jeg er bare dødsglad for at vi har friheten til å velge...
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2008 #28 Skrevet 15. desember 2008 Hørte i går om en helt frisk gutt som ble multihandikappet etter trippelvaksinen..Her i Norge...Dere som tydligvis er litt "inne" i dette her..;Stemmer det, og har dette skjedd ved flere tilfeller i Norge?? Jeg vaksinerer dattera mi, men ble litt skremt av dette+det jeg leser her inne..
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2008 #29 Skrevet 15. desember 2008 Jeg tror det er viktig at man som lege eller annet helsepersonell klarer å argumentere for begge sider av saken da det kommer til vaksiner. Du skal kunne opplyse folk med god og riktig informasjon og den informasjonen du gir skal være vel dokumentert og forsket på. Det er veldig rart hvis man på legestudiet lærer at vaksine er utelukkende dårlig og rett og sett farlig...hva med alle de leger og professorer som står bak vår vaksinasjonsprogram? Er de ikke flinke nok? Har ikke de den kunnskapen du sitter inne med? Vet ikke hvor langt du er komt i legestudiet ditt men jeg håper du ikke er komt mer enn 1-2 år fordi du er langt ifra god nok til å bli lege. Håper du lærer mer om hvordan du skal snakke til dine kommende pasienter!
Maud Skrevet 15. desember 2008 #30 Skrevet 15. desember 2008 Jeg er helt enig! I min fagverden snakker vi om informert samtykke, noe som innebærer at man skal gi saklig informasjon om det valget pasienten stilles ovenfor. Det å bare gi informasjon om den ene siden av valget eller på et vis gjerne ville ta valget for ham/henne er ikke å gi saklig informasjon...
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2008 #31 Skrevet 15. desember 2008 Jeg er enig i at riktig informsjon fra begge sider av saken er viktig, og noe jeg skulle ønske jeg hadde fått da vi kom på vår første vaksinasjon. Ingen informasjon ble gitt, heller ikke da vi spurte. Som om de ikke visste bedre? Vil forøvrig nevne at homeopati ble redningen her i gården etter 3 mnd sykdom. Ingen lege kunne hjelpe vår lille pike, men 3 dager på en homeopats resept og hun var frisk igjen
Gjest Skrevet 15. desember 2008 #32 Skrevet 15. desember 2008 MAnnen til Angel81. Vil bare nevne at knyttingen mellom mmr og autisme var EN lege i Danmark som tok med seg et par tre andre for å finne kobling. All deres forskning er meget veldokumentert tilbakevist, det er ikke funnet noen beviselig knytting mellom mmr og autisme. Krybbedød og vaksine er heller ikke relatert, dette er ren propaganda og ikke faglitteratur. Dersom du leser litt mer om SIDS vil du finne at faglitteraturen støtter teorien om at en bakteriell infeksjon har mye a årsaken for krybbedød, gjerne i kombinasjon med genetikk.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2008 #33 Skrevet 15. desember 2008 for noe tull!! kvakksalveri skal da ikke gå foran barnas helse!! Tenk igjen...
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2008 #34 Skrevet 16. desember 2008 Til ANGEL81: Jeg ville foretrukket at du (og ikke minst mannen din som snart er lege) tok dere bryet med å sjekke fakta før dere uttalte dere. Mye av det dere har skrevet i denne tråden er - som flere har påpekt - direkte feil. Selv ble jeg nysgjerrig når det blir påstått at spedbarnsdødeligheten i Japan er eliminert. Fantastisk! Men så stakk jeg innom WHO sine sider (http://www.who.int/whosis), hvor en fritt kan hente ut slike data. Går vitterlig ut fra at dette er uavengig informasjon. Der står det vitterlig at spedbarnsdødeligheten blant 1000 levendefødte japanske barn er 3, i Norge 4, og i USA 7. Babyer dør altså også i Japan. Jeg blir bare så lei av folk som strør om seg med "fakta" uten å komme med kilder. Dette bidrar bare til feilinformasjon og forvirring. Takk. Måtte bare få dette ut. Ha en fortsatt god kveld.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2008 #35 Skrevet 17. desember 2008 Jeg har selv opplevd dødsfall etter vaksine i nær familie og snakket derfor mye med helsesøster/lege før vaksine. Valgte å vaksinere. Møtte nettopp en som hadde mistet barn i hjernehinnebetennelse, det er lett å glemme at det er dødelige sykdommer det vaksineres mot. Det har skjedd MYE med vakisner siden 70-80 tallet og jeg fatter ikke hvordan dere kan mene at ikke vaksiner har gjort mye for barns helse i verden. Selv om det selvsagt er mange ofre også, noe jeg vet mer om enn de aller, aller fleste av dere.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2008 #36 Skrevet 17. desember 2008 Kjære mannen til Angel81. Mener du at det er et alternativ at INGEN barn i Norge vaksineres? Hva skjer da når disse barna reiser eller kommer i kontakt med barn fra andre verdensdeler? Skjønner selvsagt at du kritisk til en del vaksiner - men lurer på følgende: er det sånn at du synes det er greit å ikke vaksinere fordi "alle andre gjør det i Norge"? Dermed får jo ikke sykdommene fotfeste og barna deres klarer seg bra?
Gjest Skrevet 17. desember 2008 #37 Skrevet 17. desember 2008 Visste du at man ikke trenger noen som helst utdannelse, skolering eller serterfikat for å kunne kalle seg homeopat? Så hvem vil du stole på...? Helsevesenet eller homeopaten?
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #38 Skrevet 18. desember 2008 Hvorvidt det er en grei side så fant jeg iallefall denne da jeg googlet påstanden vedr. sids i japan.. http://www.geocities.com/issues_in_immunization/fearmongers/japan_sids.htm Denne viser iallefall det motsatte av hva mannen til Angel81 påstår. Og jeg ser det er en link til WHO her også som viser at barn dør i japan også.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 18. desember 2008 #39 Skrevet 18. desember 2008 http://www.sids.gr.jp/en/recent_projects.html Regner med at Japan`s egen SIDS forening ikke jukser med egne tall. Så påstanden til mannen til Angel81 om at ingen barn i Japan dør av SIDS er ren humbug.
Sunshine2222 Skrevet 18. desember 2008 #40 Skrevet 18. desember 2008 Uansett!!! med så sterke meninger på begge sider, er dette noe jeg må tenke på ihvertfall. Det skader aldri å tenke to ganger...... :-)
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #41 Skrevet 18. desember 2008 Du har visst ikke lært mye om immunologi enda! Eller medisin. Første års student kanskje?
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #42 Skrevet 18. desember 2008 Mannen til Angel 81 mente jeg. beklager!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #43 Skrevet 18. desember 2008 Mannen din er ikke "helsepersonell", han er rett og slett en student.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #44 Skrevet 18. desember 2008 Det er har vi alle hørt før. Jeg foretrekker personlig å ta i mot råd fra ferdigutdannet helsepersonell med noen års arfaring på baken. Hvor langt er du kommet i studiene?
SusyQ Skrevet 22. desember 2008 #45 Skrevet 22. desember 2008 "Det er en enorm mengde av data som beviser koblingen mellom feks MMR-vaksinen og autisme".Makan til bullshit. "MMR-vaksinen frikjent igjen MMR-vaksinen forårsaker ikke autisme. Den gir heller ikke en egen variant av autisme, viser ny britisk studie. Opphav: Dagens Medisin 04/02 - Nok en gang ser vi at en grundig undersøkelse ikke finner noen sammenheng mellom vaksinen og autisme, kommenterer avdelingsoverlege Hanne Nøkleby ved Folkehelseinstituttet. Studien av 473 britiske barn med autisme slår fast at MMR-vaksinen mot meslinger, kusma og røde hunder ikke gir en ny variant av autisme med regresjon og mage-tarmproblemer. En slik variant ble foreslått av lege Andrew Wakefield i The Lancet i 1998, men den nye studien finner ingen bevis for at den eksisterer. " http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2002/02/21/mmr-vaksinen-frikjent-igjen/ "SP.: Hvilke konklusjoner kan en trekke om MMR-vaksinen? Svar: Vaksine mot meslinger, kusma og røde hunder (MMR-vaksine) er en svært effektiv vaksine. Dette har ført til at sykdommene og komplikasjoner i forbindelse med dem er blitt svært sjeldne. En enkelt undersøkelse førte til hypotesen om at MMR-vaksine skulle være årsak til et syndrom med inflammatorisk tarmsykdom og autisme med spesielle trekk og at dette skulle være en viktig årsak til økt forekomst av autisme. En rekke undersøkelser er gjort for å etterprøve denne hypotesen, men ingen av dem har kunnet bekrefte den. Når mange studier hver for seg taler imot at MMR er årsak til autisme, blir sannsynligheten for en sammenheng svært liten, selv om det vitenskapelig er umulig å bevise at en årsakssammenheng ikke er til stede. Undersøkelsene tyder på at autisme opptrer på samme måte i dag som før MMR-vaksinen ble tatt i bruk, at forekomsten ikke er høyere hos vaksinerte enn hos uvaksinerte, og at debuttidspunkt ikke er assosiert til vaksinasjon. All bruk av legemidler krever en avveining av risiko. Det vi oppnår med vaksinen eller legemiddelet må veies mot muligheten for komplikasjoner eller bivirkninger. Når det gjelder MMR-vaksinen mener vi at det som foreligger av undersøkelser klart taler for at det er mye farligere å være uvaksinert enn å ta imot tilbudet om vaksine. Vaksinen er fortsatt vårt beste redskap i kampen mot sykdommene. Helsestasjonene kan trygt anbefale foreldre å beskytte barna sine mot meslinger, kusma og røde hunder ved å la dem få MMR-vaksine ved 15- månedersalder og i 12-13-årsalderen." http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5799&MainArea_5661=5799:0:15,4547:1:0:0:::0:0&MainLeft_5799=5544:28915::1:5800:6:::0:0
Audacious Angel Skrevet 22. desember 2008 #46 Skrevet 22. desember 2008 Jeg må si at jeg trodde autisme var et syndrom på lik linje med downs, og derfor også medfødt... altså ikke noe man kan få av en vaksine. Vi har vaksinert begge barna våre med god samvittighet. Jeg hadde ikke klart å leve med vissheten om at mitt barn kanskje var smittebæreren som førte til at en liten en ble borte. Vi har et samfunnsansvar her.
Tredjepåplass Skrevet 27. desember 2008 #48 Skrevet 27. desember 2008 Hei! Til deg som angrer på at du har vaksinert. Det skal du ikke være lei deg for! Det er etter min mening det beste du kan gjøre for barnet ditt. Det er selvfølgelig ingen medisiner som virker, som er helt uten bivirkninger. Vaksinene er også medisin. Men det er viktig å huske på at det er dødelige eller svært skadelige sykdommer som det blir vaksinert mot. For eksempel var det i Norge tidligere mange barn som døde eller ble hjerneskadet av å gjennomgå vanlige meslinger. For eksempel vet jeg om en familie som mistet to barn pga meslinger, den tredje ble hjerneskadet.Og menn som får kusma, kan bli sterile. Dersom man får røde hunder mens man er gravid, kan barnet dø, bli døvt eller svært skadet. Og som noen her over skriver, kan barnet dø eller bli hjerneskadet av kikhoste. Stivkrampe er også dødelig, og polio kan føre til død eller lammelser. Og sånn fortsetter det... Det er ikke tilfeldige sykdommer man vaksinerer mot. I noen andre land er situasjonen slik fremdeles. Og mennesker fra de landene kan godt finne på å flytte til Norge, eller reise på ferie her. Da kan de være smittet, og starte epidemi her, dersom det ikke er en stor nok andel av befolkningen som er vaksinert. Dette glemmer mange å tenke på. Det er så lenge siden man så disse sykdommene i Norge. Da er det lett å se seg blind på bivirkningene. Men de fleste bivirkningene er milde, som feber eller ømhet på stikk- stedet. Det var mye vanligere med skader etter sykdommene, enn det er med bivirkninger av vaksinene nå. Noen få barn tåler ikke vaksiner, for eksempel kreftsyke barn eller barn med immunsvikt. Og vaksinene virker ikke like godt for alle barn. For disse er det ekstra viktig at flest mulig av de friske barna er vaksinert. Jeg pleier å si at det er ekte solidaritet å vaksinere barna sine, i tillegg til at det er til beste for dem selv. Det er viktig å hele tiden forbedre vaksinene, slik at bivirkninger kan unngås. Det er også viktig å forfølge og undersøke evt mistenkte bivirkninger. Dette gjorde man med MMR- vaksinen og autisme, og fant at det ikke var en sammenheng. Jeg er selv lege, har arbeidet på barneavdelinger og andre steder. Jeg har ingen bindinger til legemiddelindustrien. Det eneste jeg ønsker, er at flest mulig av barna i landet, og for den del mine egne tre, skal være friskest mulig. Vaksinering er en viktig del av å forebygge sykdom. Jeg har vaksinert mine tre barn, og anbefaler alle å gjøre det samme! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2008 #49 Skrevet 27. desember 2008 Etter en time hos homeopat mener du dette? Lett påvirkelig eller..??
Gjest Skrevet 27. desember 2008 #50 Skrevet 27. desember 2008 Jeg har selv lurt en del på dette med vaksinering av barnet mitt, men valgte å gjøre det fordi jeg tror det er viktig for å holde disse sykdommene borte. Det vil alltid dukke opp en og annen lege som mener det er uheldige bivirkninger av å vaksinere barn. Det er sikkert grunnen til at legestudenten over her engasjerer seg også, så fint at han utvikler en kritisk sans for legemidler. Fordi ja; det er virkelig et kynisk marked. Det jeg lurer på er; hvilke andre hensyn og forhold er tatt med i disse undersøkelsene? Likevel velger jeg å tro at vaksinering mot tuberkulose, meslinger, røde hunder, hjernehinnebetennelse osv.. er en godt tiltak for våre barn. Husk at Norge ikke er et lukket land, vi får stadig nye landsmenn som ikke er vaksinert og som kommer fra land der barnedødligheten er høy pga disse sykdommene. For meg handler dette om å ta et kollektivt ansvar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå