Gå til innhold

Sy lappeteppe..

Storesmurf+Lillesmurfene

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en ide om å sy et lappeteppe til babyen kommer..

Jeg tenkte å spørre familien min om de har stoffer fea gammle klær de har minner med osv..

Men nå har det seg sånn at jeg har ikke så veldig mye erfaring med dette...det må vel være noe foring også..og greier..

hvordan syr man lappene osv?

Er bare 22 år enda.men ønsker så gjærne å lære:)

Noen med erfaringer eller bare små tips til meg?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139277941-sy-lappeteppe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke prøvd å lage lappeteppe selv, men fant dette etter å ha googlet litt...

1. Du trenger ikke nødvendigvis mer enn 2 stoffer for å lage et mønster, men jo flere forskjellige, dessto mer intrikat mønster kan du lage.

2. Du trenger skjærebrett, linjal og rullekniv.

3. Jeg vil anbefale deg å starte med firkanter av en viss størrelse. Eks.: 10 x 10 cm.

4. Skjær først strimler på 10 cm som du så skjærer opp til firkanter.

5. Legg "puslespillet" av disse firkantene utover gulvet for å se hvordan de skal sorteres.

6. Sy en og en firkant på en annen, til strimler.

7. Deretter sys en og en strimmel fast til den neste, pass på at hjørnene møtes så godt som mulig.

Det er derfor skjærebrett og rullekniv er det eneste saliggjørende: små forskjeller på firkantene blir til store forskjeller under sammensyingen.

8. For foring av teppet tror jeg du best kan starte med å bruke et fleece-teppe, billig og veldig anvendelig. Anbefaler bruk av tråkletråd på boks (spraylim spesielt for quiltere som du kjøper på SGS, sybutikken eller andre steder).

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139277941-sy-lappeteppe/#findComment-139278051
Del på andre sider

Hei =)

Fikk den samme ideen jeg også! Det var veldig lett heldigvis ;)

Den enkleste måten å gjøre det på er:

Du klipper ut lappene (like store).

Så syr du de sammen, rett side mot rett side. La oss si at teppet skal være 8x8 lapper stort. Da syr du først de åtte vannrette lappene sammen, så de neste åtte lappene som ligger vannrett. Til slutt har du 8 remser med 8 lapper i hver, og disse syr du sammen rette mot rette.

Nå har du motivet på teppet ferdig. så skal du fore det med eks. platevatt. Det finnes også bomull i sånne "plater". de selges i metervare der de selger stoffer, og koster rundt 100 kr meteren. vertfall her i danmark). Baksiden av teppet er et enkelt stykke stoff som er like stort som selve lappeteppet. Du legger forsiden og baksiden av teppet sammen med rettsiden mot rettsiden. sy sammen en cm fra kantene. Unnlat å sy ca 20 cm på den ene siden, sånn at du får plass til å stikke foret inn. (som et dynetrekk. For teppet, og sy igjen den resterende åpningen i teppet med håndsting. Og husk at foret skal være ca en cm mindre i alle kanter enn teppet, siden man bruker en cm til sømrom i teppet.

Sånn! Håper du forstår :D

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139277941-sy-lappeteppe/#findComment-139278082
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...