Gå til innhold

Frisk luft og utelek...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei lita frøken på 14 mnd. Synes det er litt vanskelig dette med frisk luft og leking ute. Hun har nettopp lært å gå og synes det beste i verden er å gå og gå og gå. Ute får hun ikke rørt seg mye. Med sko, ulltøy, dress og votter blir hun en uformelig liten klump som detter og ikke kommer seg opp igjen. Hun blir lett frustrert og jeg blir veldig sliten av å reise henne opp og opp og opp. Vi har det gøy ute i korte perioder av gangen, jeg drar henne litt på akebrett, vi sitter litt på huska og vi grafser litt i snøen (hvis det er så mildt at hun kan ha på bare ullvotter, ellers klarer hun ikke å holde i spaden). Men sånn helt ærlig så begynner jeg å slippe opp for ideer og entusiasme ang å leke ute. Hva finner man på liksom? Hun går ikke i barnehage ennå, så jeg er litt on my own med utelekinga. Jeg regner jo med at det blir greiere når hun blir litt større og går lettere osv, men akkurat nå må jeg si at ofte blir det sånn av vi "leker" ute i kanskje maks 1 time og så prøver jeg å trøste meg med at hun får jo frisk luft når hun sover ute også, og noen ganger triller vi en liten tur på cirka 30 min eller går tur med henne på akebrett i 30 min, så alt i alt er hun jo utendørs 2,5-3,5 timer om dagen. Men jeg føler liksom at det teller ikke den tida hun sover.....Hva finner dere på ute med de minste barna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noen problemer med å få det til å bli spennende å leke ute i snøen med de minste?

Skrevet

Vi har det akkurat som deg, jenta mi liker ikke å gå ute i snøen så lenge fordi hun faller hele tiden!

Jeg må si at du er ute mye mer enn oss, vi triller en tur om dagen og prøver ellers å leke litt ute, men det tar ikke lang tid før hun blir lei siden det er så tungt med alle klærne!

Er ikke så bekymret egentlig, vet at det kommer til å bli bedre når hun går bedre og får mer kontroll på kroppen, så akkurat nå har hun mer utbytte av å leke inne å forbedre motorikken litt inne først!

Skrevet

Kanskje hun kan få en gå-vogn eller noe sånt til jul, som hun kan bruke ute? Da kan hun kanskje lettere gå på tur sammen med deg, og kose seg med gåinga si ute også? :) Ellers så synes jeg jo det høres fint ut at du er ute en times tid i tillegg til soving og trilletur da. Ingen grunn til dårlig samvittighet! :)

Skrevet

Kos dere med de aktivitetene den lille har glede av for øyeblikket! Om ikke lenge vil nok dette endre seg, og det å være ute vil bli mer stas.

Er ikke så mye ute selv, da det ikke er mye å finne på her vi bor (USA) under den kalde årstiden. Er derimot veldig spent på hvordan vesla vil trives i snøen nå når vi skal hjem på lang juleferie :)

Skrevet

en time er nok det- en halvtime kan også være nok..Jeg tenker at det viktigste er de inntrykkene de små får når de er ute, og at de får brukt kroppen litt..etterhvert som hun blir større og stødigere øker nok utetiden av seg selv..og ett godt tips er gåvogn ja..Her har vi hatt med brio-tralla fra mini kunne gå..så legger han småting som han finner ute oppi vogna..Blir bare så gøy som vi gjør det selv, og utetiden er mye mer spennende for de små enn det vi føler vi fikk utav den timen i frisk luft ;)

Skrevet

i kveld var mini (17mnd) og jeg ute og gikk i 5 tiden..så det var ganske mørkt..men da kledde vi godt på oss og hadde som mål å se etter julestjerner i husene rundt forbi, veldig spennede syns lillegutt..også fikk han gått selv, holdt meg i handa selvsagt:) en liten tur innom nermeste barnehage på vei hjem så han fikk gynge litt også :P

Skrevet

Jeg syns ikke du trenger tenke på at dere skal være så veldig lenge ute hver dag, det er viktigere at den tiden dere bruker på å være ute blir en positiv opplevelse for lillejenta di!

Altså er det bedre med 30 minutter morsom utetid enn 2 timer slitsom utetid! (syns jeg...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...