Gå til innhold

jeg trenger litt hjelp til å søke om grunnstønad...

Anbefalte innlegg

guttungen har cøliaki, så vi skal søke om grunnstønad... Der står det at vi skal skrive hvilke ekstrautgifter vi har pga maten, og hvor mye dette utgjør... Vi skal også helst dokumentere dette...

Jeg aner jo ikke detta enda, for han fikk diagnosen for 2 uker siden... Vi har jo ikke fått satt oss ordentlig inn i dette enda....

Hjelp?

Fortsetter under...

Jeg har også en jente med mat allergi og for å kunne søke om støtte så må du altså først finne ut hvor mye ekstra du bruker på dette. Vi brukte ikke nok til å få noe støtte på dette.

Viktigst av alt - spar på alle kvitteringene. Lag et regneart på PC'en hvor du skriver dato og beløp på det som er kjøpt samt ref til kvittering. Når du har prøvd et par måneder så kan du legge dette regnskapet ved søknaden.

Ta vare på alt av kvitteringer en måned eller to, hvis du har høye nok ekstrautgifter og får innvilget støtte får du etterbetalt for inntil tre måneder fra søknadsdatoen så du taper ikke pengene om du venter noen måneder med å søke..

Annonse

Var eg deg, så ville eg sendt ein søknad no, og skrive at de vil ettersende opplysningar seinare om nødvendig. Dette for å få inn søknaden fort, slik at datoen for søknaden blir registrert.

Du har ei diagnose, som i seg sjølv gjev grunnstønad.

Ved Cøliaki er det godkjent spesiell diett, slik at det ligg nok inne hos NAV.

Dette fant eg på NAV.no, under grunnstønad:

"Enkelte diagnoser, som for eksempel cøliaki, gir rett til grunnstønad etter fastsatte satser uten nærmere dokumentasjon av ekstrautgiftene. For andre diagnoser som innebærer matintoleranse og fordyret kosthold til diett, må ekstrautgiftene vurderes konkret."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...