Gå til innhold

Haste ks VS. Planlagt ks og smerter etterpå???

Anbefalte innlegg

Jeg hadde prematurt hasteks, hadde det helt forjæ----- etterpå, måtte sitte i rullestol et par dager pga at jeg hadde ligget i ro pga vannavgang, hadde kjempevondt i timene etter operasjon når livmora skulle trekke seg tilbake.

Klarte ikke gå normalt på mange dager etterpå, hadde store smerter og måtte krøke meg sammen hvis jeg sto oppreist for lenge i gangen.

Når melkeproduksjonen var godt i gang fikk jeg etterrier som kjentes ut som om noen skar opp igjen magen min eller at de hadde glemt noe inni der, intense kramper.

Etter ca ei uke var jeg i form igjen, kun øm i arret men det er vel vanlig regner jeg med!

Lurer på om de smertene jeg opplevde var fordi det var hasteks, har hørt om så mange med planlagt ks som sier de er i så god form rett etterpå, noen med erfaringer?

Fortsetter under...

Jeg hadde hastesnitt med førstemann og planlagt snitt med nr to. Det er noe helt annet med planlagt snitt. Du er da i utgangspunktet stort sett mer opplagt enn ved hastesnitt (etter lang fødsel og evt komplikasjoner, bekymringer osv..)

Etter hastesnittet måtte de tvinge meg ut av senga etter vel ett døgn, og jeg nektet å la de ta ut kateteret før etter enda en natt, for jeg var i så dårlig forfatning at bare tanken på å skulle ut av senga gjorde meg dårlig. Jeg var også sinnsykt kvalm, og i generelt veldig dårlig form. Tok lang tid før jeg kom meg skikkelig. Faktisk ble det en del "greier" som gjorde at det var fire mnd før jeg var "meg selv" igjen.

Så var det det planlagte snittet da. Gruet meg veldig til alt, siden jeg husket så godt alt fra sist. MEN, det ble en HELT annen opplevelse. Jeg fikk etter mye om og men spinal, så jeg fikk være våken. Bare DET var i seg selv med på å gjøre opplevelsen bedre. Jeg var i kjempefin form allerde på postop. Jeg snudde meg selv i senga etter vel en time på postop, og var ute og gikk en tur på kvelden, med litt supervision av en barnepleier da. Ville gjerne dusje, men fikk ikke lov før morgenen etter. Så dersom du ikke kan føde vaginalt neste gang, men det blir planlagt snitt, kan det ikke sammenlignes med din første opplevels, vil jeg tro.

Lykke til, uansett.

Jeg har kun hatt planlagt og kjenner meg ikke igjen i det du skriver så vil tro det er stor forskjell. Jeg var oppe fra postoperativ kl. 19.00 følte meg selvfølgelig ikke helt hundre da, men fikk besøk og det gikk helt greit. neste morgen var jeg i dusjen kl 9.00 ved egen hjelp, det gikk veldig greit. Hadde litt små vondt ei stund etterpå. feks ved brå bevegelser eller når jeg brukte magen mye. Men ikke noe å snakke om. for meg var iallefall ikke pl.-snitt en fæl opplevelse. Veldig synd ar du har hatt det så kjipt.

• 3 uker senere...

Jeg var mye mere sliten etter hastesnittet. Hadde da vært i lang fødsel på forhånd, som slet meg ut. Hadde narkose også. Men var pig på oppvåkning, hadde babyen hos meg osv.

Smertemessig syns jeg det var ganske likt egentlig. Men denne gangen med planlagt ks, fikk jeg noen sinnsyke luftsmerter dagen etter. Det var dritvondt, og gjorde vondt helt opp til skulderen. Vanskelig å puste, og klarte ikke å bevege meg noe særlig. Dette var visst luft som har kommet inn i buken under operasjonen. Hadde ikke sånt med hastesnittet.

• 3 uker senere...

Jeg hadde haste-ks for en drøy uke siden. Jeg var i kjempeform etterpå! Ble hastesnitt (pga babyens leie - føttene først og rompa for høyt oppe) da jeg hadde full åpning, vannet var gått og pressriene startet. Babyen ble henta ut ni om kvelden. Klokka fire første natt instisterte jeg på å få stå opp og skylle av meg litt nedentil i dusjen. Hadde sånn behov for å få vaska meg litt! :) Pleierne var litt i stuss da...det var visst høyst uvanlig at noen ville opp av senga så fort etter keisersnitt, og i hvert fall at de ville gå i dusjen midt på natta. :P Jeg antar at jeg rett og slett var kjempeheldig. :) (Men jeg har hatt andre typer operasjoner før, og alltid kommet meg kjempefort.)

Annonse

Jeg hadde plalagt ks og hadde det jævlig etterpå. Hadde ikke sjans å komme meg opp den første dagen. Hadde veldig mye smerter og fikk MYE morfin det første døgnet og etter 3 dager med ekstra smertestillende fikk jeg ikke mere.... De var redd for avhengighet....

• 4 uker senere...

Jeg hadde planlagt KS. Og var kjempe fin form etterpå. Smerter første dagen men ikke så ille som jeg hadde trodd det skulle bli.

Dro hjem fra sykehuset 2 dager etter men om jeg kunne velge så hadde jeg nok dratt hjem kvelden før.

3 dager etter keisersnittet var jeg faktisk på kjøpesenter og shoppa-

Altså jeg var i kjempeform.

Haste Ks har jeg ikke hatt så der kan jeg ikke uttale meg.

Jeg hadde ett hastesnitt i full narkose pga. fallende hjerterytme hos jenta mi. Når jeg våkna på oppvåkninga, ca. 4 timer etter at hun var "født", så var jeg på vei til å komme meg ut av senga. Husker jeg dro i noe ledninger, for å komme løs... Men da kom det heldigvis en sykepleier å sa at jeg måtte ligge ned, og at jenta mi hadde det fint og var sammen med pappa`en!! Var oppe og gikk kl. 7 morgenen etter... dusja alene og tørka gulvet med en mopp etterpå, hehe... (jenta mi ble født ca. kl. 19 kvelden før) var jo vondt, men ikke for jævli vondt!! Og kjente det såvidt 3 - 4 dager etter det!

• 4 måneder senere...

tror det kommer ann på hvordan hastekeisersnittet har foregått. jeg for min del hadde hastekeisersnitt etter at småen hadde stanget i bekkenet med full åpning og de fikk henne ikke ut ved hjelp av tang heller. Jeg var kjempe dårlig etterpå, mange uker... Nekter å tro at jeg hadde vært like dårlig om det hadde vært et planlagt ks!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...