Anonym bruker Skrevet 11. desember 2008 #1 Del Skrevet 11. desember 2008 Jeg er i fulltidsstilling i min vanlige jobb. I tillegg har jeg kontrakt på en ekstrajobb. Etter flere år med prøving, med håp, skuffelser, hormoner og berg-og-dal-baner har jeg i det siste ikke hatt overskudd til å jobbe alle vaktene mine på ekstrajobben. Jeg har ikke hatt sykemelding, men har i steden "gitt bort" vakter til andre som gjerne vil jobbe. Hvis jeg skulle oppleve å bli gravid etterhvert, vil jeg tro at jeg ikke klarer å jobbe like mye som til vanlig (altså når jeg ikke har belastninger i livet mitt..) og vil da muligens be om en sykemelding. Klarer jeg å jobbe regner jeg med at fødselspenger vil bli iberegnet inntekt fra ekstrajobben, men hva om jeg mottar sykepenger fra den? Vil det telle like mye? Og selv om jeg har tatt fri mange av vaktene frem til nå? Lurer på hvordan dette blir og hva som er smart for meg. Jeg er så sliten for tiden at jeg har lyst å si opp hele ekstrajobben, men jeg vet jo at jeg har stor glede av den når jeg har overskudd... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139274768-sykemelding-og-utregning-av-permisjonspenger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2008 #2 Del Skrevet 16. desember 2008 Når du blir sykemeldt skal arbeidsgiverne dine sende inn inntektsopplysningen til NAV. Ved fast lønn og fast inntekt tas det utgangspunkt i siste 4 uker/4 mnd. Ved varierende inntekt skal det beregnes et gjennomsnitt av lønnen din. Hvis du da har gitt bort ekstravaktene dine over lengre tid vil jo gjennomsnittet ditt bli lavere enn hvis hadde tatt vaktene selv. Hvis du blir f.eks har 25 000 i fast lønn fra den ene jobben din og 5000 i gjennomsnitt på den andre jobben din, vil sykepengegrunnlaget ditt bli på 30 000 pr måned. Hvis du da er sykemeldt helt frem til du går ut i permisjon, vil foreldrepengegrunnlaget ditt være likt. Dvs 35 000 pr måned, også velger du 100 % eller 80 %. Hvis du er jobb frem til du går ut i permisjon, er utgangspunktet for foreldrepenger likt som for sykepenger fast lønn + gjennomsnitt av ekstravakter. Noen ganger kan det være en fordel å gi bort ekstravakter istedenfor å sykemelde seg. Du kan kun være sykemeldt 1 år sammenhengende. Hvis du er sykemeldt 8 mnd før du blir gravid og deretter blir sykemeldt i graviditeten, vil du ha brukt opp sykepengene dine når du er 4 mnd på vei. Da må det vurderes om du skal over på rehabilitering ( 66 % av lønn) eller andre ytelser som er mye lavere enn sykepenger og ikke gir rett på fødselspenger. Jeg har ikke peiling på hva som er lurest for deg å gjøre...gi bort vakter eller sykemelde seg. Håper det ordner seg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139274768-sykemelding-og-utregning-av-permisjonspenger/#findComment-139295598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2008 #3 Del Skrevet 16. desember 2008 jeg mente siste 4 uker/ eller siste måned ( i linje 3 ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139274768-sykemelding-og-utregning-av-permisjonspenger/#findComment-139295607 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå