Gå til innhold

Til alle dere med negative fødselsopplevelser.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir utrolig lei meg når jeg leser historiene deres. Jeg føler med dere og tenker samtidig at kanskje det trengs fødselshjelpere i dagens fødenorge. Jeg er nå utdannet fødselshjelper og jeg har lært viktigheten av at kvinnen blir sett. Det å ha kontinuerlig støtte under fødselen, en som er der kun for deg høres vel bra ut for de fleste. Jeg ble overrasket av å høre at nesten alle kvinner som føder blir redd en eller annen gang under fødselen og dette kan ha store konsekvenser hvis man ikke kommer seg ut av denne redselen. Det er en fødselshjelpers viktigste oppgave. Jeg skjønner veldig hva hovedinnlegger i den debatten mente med å føle overgrep. Kroppen kan føle overgrep selv om man ikke er bevisst på det og det kan gi utslag i blant annet fødselsdepresjon.

Siden jeg vil lære mest mulig om dette temaet håper jeg dere vil svare meg på dette:

Tror dere det å ha en doula ville hjulpet deg? Eventuelt på hvilken måte?

Det er synd at en opplevlse man skal huske resten av livet blir en slik vond opplevelse. Da er det veldig viktig å bearbeide og egentlig er dere kanskje heldig som kan prøve en gang til? Det er sjeldent det går så galt flere ganger. Skjønner de med ruptur og andre fysiske ting selvfølgelig. Nei jeg fikk vondt inni meg av å lese innleggene deres så jeg skal stå på for å kunne bidra til at flere opplever en positiv fødselsoppelvelse.

Hilsen anita

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg ville nok ikke en doula ha hjulpet, om hun ikke hadde smertestillende, for det var smerten som gjorde det ille for meg, og alt etterslepet med spinallekkasje, sykehusinnleggelse, 2 x uvi og forbaskede jerntabletter...

Jeg var ikke redd, bare da jeg skulle ta bloodpatch, men da var jo fødselen over for lenge siden.

Men for de som er redde og engstelige kan jeg tenke meg du ville være fin å ha. ;)

Skrevet

doula er samme som fødselshjelper ikkesant?