Gå til innhold

Hvor lenge kan en 3 mnd baby sove

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta min sover fra 10 - 12 timer sammenhengene hver natt (uten måltider). Spurte på helsestasjonen om dette var greit, og de mente at så lenge ungen la på seg så kunne vi bare la henne sove... men 12 timer, det er mye er det ikke? Er det andre som har fått noen råd ang dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble megabekymret når jenta mi begynte å sove 10 - 11 timer om nettene uten mat. En liten stund drev jeg og vekket henne for å gi henne et ekstra måltid, men da jeg spurte på helsestasjonen fikk jeg samme svar som du. Etter det har jeg latt henne sove, merker at søvnen går i perioder - de siste nettene har hun sovet litt mer urolig, og hun våkner litt tidligere enn vanlig. Jeg står opp og gir henne tutten da, og tar henne ikke opp før ca 7. (Hun gråter ikke, altså, bare virrer med hodet.) Jeg syns du skal nyte det så lenge det varer! De små vokser jo ganske heftig, og har mange inntrykk de skal fordøye - så jeg tror søvn er en kjempegod "byggekloss" for dem! Så lenge hun legger på seg etter sin egen kurve er nok alt fint, det gjør jenta mi - selv om hun også er ganske så småspist på dagene også.

Skrevet

Gutten min er 11 uker, og sover mye og godt. Var på barselpoliklinikken på sykehuset i dag for div spm om amming, og snakket da med en helsesøster som også er ammehjelper. Jeg har vekket gutten min på natten fordi jeg lett får tette melkeganger, og vil forhindre det. Legger ham ca 21 (ammer ca kl 20), og han sover ofte til 04, og da pleier jeg å vekke ham. ( deretter sover han til ca 09) Har tenkt at dette er unødvendig for hans del, ettersom han legger fint på seg. Helsesøster sa imidlertid at det er bra å vekke dem når de er så små, blant annet pga blodsukkernivået til den lille, og at det ikke er spesielt heldig at de sover mer enn 7 timer sammenhengende når de er så små. Hun sa at hun ville gitt meg annet råd dersom gutten min feks var 6 mnd. På den annen side har andre på sykehuset sagt at man bare kan la dem sove, så dette er nok noe det hersker uenighet om.... Som så mye annet når det gjelder bebiser ;-)

Skrevet

så heldig du er da :D

så lenge hun legger på seg så hadde ikke jeg bekymret meg.

Nyt det :) her ammes det1- 2 ganger om natta enda..

Skrevet

Missforstå meg ikke... jeg klager overhodet ikke over at snuppa sover så godt om natta :) Det er absolutt noe jeg setter pris på :) Men opp om natta må jeg alikevel for å pumpe om jeg vil beholde melka. For melkeproduksjonen dalte drastisk sammen med at hun sov lengre og lengre :(

Skrevet

Tulla her har også sovet 10 timer om natta fra hun var 3 mnd. Siste måltid kl 20. Jeg pumper meg før jeg går og legger meg kl 23 og ikke noe ila natten. Snuppa våkner igjen kl 7. Melkeproduksjonen har hold seg fint selv om jeg ikke pumper om natta lenger etter at jeg begynte å pumpe før min leggetid istede. Verdt et forsøk?...

Skrevet

Har prøvd å bare pume kl 23-24 for så og vente til snuppa våkner en gang mellom 8 og 9. Men det ble for lenge. Om jeg er stup trøtt så hopper jeg over på natta, men som regel er det opp i halvsøvnet kl 3 og pumpe på nytt :/... men men en skal da ikke klage over at man har barn som sover godt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...