Gå til innhold

Gutten min fikk diagnosen idag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har barneautisme.Vi var vel forberedt på en relativt alvorlig diagnose.

Litt lettet og litt trist på samme ti; Nå har vi er ord på hvorfor han er som han er og hvorfor han gjør som han gjør, men samtidig vet jeg at han alltid vil trenge hjelp og tilpasninger for at han skal ha det bra.

Er det flere her inne som har barn med omtrent samme diagnose?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår din blandede følelse. Jeg har selv en gutt med diagnose barneautisme. Han er 4 år nå, har hatt barneautisme som "arbeidsdiagnose" siden han var 3 mnd gammel, da vi starter utredningen, men det er først nå for en snaut år siden vi fikk papirer på diagnosen.

Det er masse som skal tilpasses og tilrettelegges for dere fremover, men det er til barnets beste og dere vil garantert se fremgang :-)

Skrevet

Takk for svar :)

Min gutt er snart 5 år, og vi begynte å spørre helsesøster og legen om han utviklet seg normalt når han var 2 år. Han hadde omtrent ikke språk. Vi fikk bare vite at vi måtte vente å se.

Så det er litt frustrende at det har tatt så lang tid, han kunne jo fått hjelp for lenge siden.

Men jeg er veldig glad for at vi har fått svar og for at han får hjepen han trenger.

Skrevet

Supert at dere nå får hjelp, men synd at det skal ta så lang tid enkelte ganger. Kan jeg spørre hvordan han fungerer nå og hva dere har fått av tilrettelegging/hjelp og støtte?

Skrevet

Vi fikk først logoped når han var 3, men han var ikke motivert for å være der, naturlig nok, han var mest interessert i å leke med bilene de hadde der.Han begynte i barnehage samtidig og det var der ballen begynte å rulle. Vi nevte noen av problemene til pedagogisk leder og plutselig var det en som så det samme som oss. Vi fikk først støttepedagog i noen få timer i uka, ikke at det hjalp, for de hadde problemer med å finne folk til å fylle stillingen. Nå i det siste halvåret har han hatt støttepedagog ca. 3 dager i uka og 4 timer med spesialpedagog i uka. Han har hatt kjempefin fremgang etter at han fikk mer hjelp. Nå som vi har fått diagnosen skal barnehagen søke om 100% støttepedagog og vi får vite i neste uke om det er BUP eller autismeteamet som er de som skal være mest aktiv med hjelp og tilrettelegging.

Han er jo en super gutt, blid og glad stort sett og jeg gleder meg til han får mer hjelp, da kanskje det blir lettere å prate med han, siden språket er det vi savner mest hos han innimellom.

• 4 uker senere...
Skrevet

Ja, vår fem-åring har autisme. Han fikk diagnosen rett för jul han også. Det er en lettelse, men samtidig utrolig trist. Og ganske slitsomt, for vi opplever allerede nå at mange ikke tror på diagnosen:(

Skrevet

Hva? Ikke tror på diagnosen, beklager, men hvordan folk omgås dere da? Blir helt satt ut her jeg.

Anonym over her!

Hvordan går det med dere? Får håpe dere får hjelpa dere har krav på.

Skrevet

Ja, jeg er helt satt ut selv også. De folka er hele min side av slekten.

Skrevet

Vi sleit litt med noe av det samme, spesielt med foreldrene våre. Da tassen vår fikk diagnose barneautisme blei dem letta, for det var jo noe han kom til å vokse av seg :)

Vi lot dem leve med den troa til vi fikk printa ut fakta som vi sendte dem pr post. Da var det et par tårevåte telefoner vi fikk. Vi var nok litt på kanten stygge, men vi var sikre på diagnosen fra han var 3 mnd.

Vi har tilogmed klart å få med bestemøder og bestefedre med på kurs og foredrag :-)

Kanskje det kunne hvert et tips?

Skrevet

Vel, hjulene er i gang. Barnehagen søker om 100% støttepedagog, jeg prøver å få time hos NAV for å få hjelp til å fylle ut søknader til stønader og slikt, og nå har jeg meldt meg på en del kurs innen autisme.

Vi har en i PPT som skal utrede hva vi trenger av hjelp og hjelpemidler, kjenner jeg han rett bruker han muligens litt tid på det, men pappaen til gutten er flink til å mase, selvom vi strengt tatt ikke skal mase nå som vi har fått ansvarsgruppe. Vi har søkt om IU-plan, pluss at vi har en individuell plan i barnehagen der det står mål som vi ønsker at han skal nå etterhvert og måter disse målene kan nåes på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...