Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om...

- å kalle datteren Emilie, når man heter Emilia

- å kalle datteren Marita, når man heter Marit

- å kalle datteren Sofia, når man heter Sofie(+ett navn til)

- å kalle datteren Mathea når faren heter xxxx Matheo (men bare bruker Matheo)

Vet om alle tilfellene...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139273899-teit-eller-greit/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er koselig, jeg! Da får man en oppkalling, men ikke det samme navnet, for d e t synes jeg hadde vært upraktisk. Lille-Marit og store-Marit, liksom.

Men dette er helt fint : )

Vet også om noen som har Hans som sitt familienavn, altså farfaren heter for eksempel Hans Christian, faren Hans Anders og sønnen Hans Martin. Bruker bare andrenavnet.

Problemet er hvis Hans Martin gifter seg med en som har en tilsvarende navnetradisjon. "Han m å hete Jon..." "Nei, Hans..." Johannes? Koselig med oppkalling, men det må ikke bli for rigid.

Jaja. Ble en digresjon, gitt.

Synes det er koselig med oppkalling jeg =)

Junior har selv dobbeltnavn, hvor det ene er det samme som hans pappa, bestefar og oldefar..

Det jeg synes er teit er når man gir barna navn som TOTALT ikke passer sammen bare fordi de skal oppkalles..

Annonse

Da jeg ventet Aurora for to år siden, tenkte jeg seriøst på og kalle henne Marie. Jeg heter Maria. Mannen synes også Marie var fint, men da jeg fikk tenkt meg litt om, la jeg det bort. Det ble rett og slett litt rart og fantasiløst.

Kjenner en vennine som heter Sofia. Hun er gravid i 13. måned og vuderer Sofie, slik min eldste datter heter. Jeg synes det er litt rart, og faktisk litt egoistisk. Når man får en datter, skal man liksom kalle henne et navn, der bare den siste bokstaven er forskjellig fra sitt eget?!

Det er fristende, og kan virke helt OK, men min mening er at det er litt teit ja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...