Gå til innhold

Jobb og slit

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nå 16 uker på vei, er i en jobb som jeg mistrives i og er meget tungt fysisk, pga. løft, stress osv. Jeg var sykemeldt fra uke 8 til uke14, da jeg slet med kvalme og kastet opp så det holdt etter. Dette gikk da greit med jobben,riktignok etter jeg sa at jeg var gravid, og derfor var dårlig.Fikk noen slengbemerkninger som om at "gravide bestemmer sjøl egentlig om hvordan de vil ha det, hvis de vil ha sykemelding, så får de det."Ble litt satt ut da, men jeg var jo så dårlig! kastet opp i bilen mens jeg kjørt osv. Først virket det som om de trodde jeg bare sykemeldte meg bare fordi jeg var gravid,men etter å ha trappet opp på kontoret gråtende, kvalm og likblek, samt noen kilo mindre, tok de meg på alvor der og da.

Men nå når jeg er tilbake igjen og føler meg ikke kvalm eller dårlig, virker det som om de driter i å gjøre noen ting bedre, som å hjelpe meg i hverdagen( gravide skal faktisk få tilrettelagt på jobb!)De bare overkjører meg, jeg jobber like mye som før( er konsulent av yrke, så reiser alene rundt til butikker i dagligvaren, og eksponerer masse tunge varer), og jobber glatt ni- ti timers dager. Da jeg prøver å si at jeg vil gjerne være i jobb så lenge som mulig, men trenger da normale dager, og gjerne en hjelpende hånd, får jeg sure tilbakemeldinger, og føler meg rett og slett dum.Føler de tenker at jeg er jo bare gravid liksom, og siden jeg er i 100% jobb nå, er jo jeg frisk, og da er det ingen grunn til å ikke forsette som før.

Føler meg egentlig bare fortvilet, har vært ansatt her i et halvannet år, hadde en litt trøblete start da jeg møtte veggen, og var sykemeldt i 1 mnd. Ble da et sant helvete på jord, møtte null forståelse av sjefen(som nå er ute i mammapermisjon) De kjenner meg jo bedre nå og vet hva jeg er god for, men her er det bare tut og kjør, og ingen stans.

Tenker at dette blir for tøft i lengden, har også slitt med depresjoner i mange år, vil gjerne ha litt overskudd når barnet kommer. Hva mener dere jeg bør gjøre fremover? Kanskje etter hvert få gradert sykemelding utover svangerskapet?

Fortsetter under...

Ja det er takken for å ha jobbet og slitt! Sitter selv i en vanskelig situasjon der jobben (butikksjef) iser meg ut. Jeg har vært sykemeldt siden uke 8, er nå i uke 19, pga ekstrem kvalme og innleggelse. Jobben tar meg ikke alvorlig og kommer med spydige og frekke e-post og meldinger på tlf, det er ikke måte på hvor lite tillit hun har til meg osv. Fra jeg begynte der i januar har jeg stått på 150% og mer. Trodde butikksjefen og jeg hadde et godt forhold, men det viser seg at hun snur ryggen til og blir isdronningen med en gang jeg fortalte om graviditeten. Har selv slitt med deprisjoner tidligere, kjenner det er litt på vei tilbake. Merker på kroppen at jeg ikke orker dette styret nå med baby i magen! Man skal jo kose seg som gravid skal man ikke? Det er noe som heter svangerskapspenger, les litt om det på NAV.no. Jeg holder på å styre for å få til en slik ordning, det går på tilrettelegging. Anbefaler også å ta dette opp med lege eller jordmor! Du er ikke alene der ute, jeg har vært i kontakt med flere som har trøbbel med jobben. Gravide (arbeidstakere generellt) har sine rettigheter, stå på å ikke gi deg :)

Godt å høre at det er noen som vet hva jeg sliter med! Er ikke kjekt å ha det slik, det sies jo at hvis mor har det bra, så har barnet det bra. Og det er jo ikke tilfelle for noen av hos med disse jobbene våre...

Har hørt om svangerskaps penger, men har bare ikke turt å ta det opp med lege/jordmor. Vil liksom ikke virke lat heller, men føler at etterhvert som tiden går og jeg allerede nå kjenner det i rygg/bekken samt det psykiske, er det gjerne fornuftig å ta seg en telefon til legen ja... Hører folk rundt meg sier"det er jo heller ikke kjekt å være hjemme i flere måneder, det blir jo litt kjedelig, så nyt denne tiden mens du kan." Men hva er det å nyte da? Stress, press og masse rot og ingen hensyn som blir tatt? Og noen ledere som skyver alt ansvar på oss som er butikkonsulenter, og kan ikke løfte en finger for å hjelpe til?

Jeg studerer også utenom, så tror ikke jeg vil kjede meg hjemme, tvert imot! jeg vil gjerne nyte denne tiden så lenge som jeg kan, uten å møte veggen totalt pga. dårlige arbeidsforhold og miljø,

Så takk for oppmuntring, er godt å vite at noen andre har vært i samme situasjon som meg, har følt meg ganske alene, den eneste jeg har snakket med er min mor, som selvfølgelig vil bare det beste for meg og det kommende barnebarnet;-) Ymtet frempå til jordmor ang. forholdene på jobben da jeg var på kontroll i uken som var, men fikk lite respons.Hun sa at jeg fikk se etterhvert, men at arbeidsgiver hadde plikt til å tilrettelegge-noe jeg allerede vet, men også vet at dette kommer ikke til å skje sånn helt uten videre!

Så nå tenkte jeg å ringe legen å avtale time på nyåret, så får vi se hva som skjer;-)

• 4 uker senere...

Det er fælt å høre at folk holder på slik i 2008/09, dere har all rett på deres side. Håper at alt legger seg til rette etterhvert. Holder med dere i at jobb skal tilrettelegges gravide, da det er en jobb i seg selv, og faktisk den viktigste jobben i Norge i dag, hvor fødselstallene synker.

Petter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...