Gå til innhold

Tørking av dundyne.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to tennisballer inni med en nyvaska dyne - er dette rett? Var så usikker på hvordan man skulle gjøre det.... Hvor lenge skal den tørke?

Fortsetter under...

Skrevet

Hei, vaska nettopp min da småen gulpa over hele... Fikk sjokk når jeg tok den ut, trodde den var helt ødelagt! Gikk for å klage, men det var jeg som hadde "tabbet" meg ut. Man trenger ikke tennis baller, eller noen rare triks. Eneste som er å vake den med vanlig vaksepulver, men IKKE skyllemiddel, såkommer det viktigste. Den MÅ tørke i tørketromel! Ellers vil all dunen være som klumper. Vi har ikke tommel, så jeg tok den til ei venninne, å sant som sagt. Den ble som ny!

Lykke til!

Skrevet

Du må bruke Milo eller spesial vaskemiddel for dun.

Bruker du vanligt vaskemiddel vil du ødelage fettlaget i duna.

Må tørkes i trommel.

Leeeeenge.....

Stopp trommelen ofte og rist dyna før du trommler videre.

Gjerne med tennisballer eller joggesko for å slå opp duna igjen.

Hilsen ei som selger dyner og har blitt kurset hos Høie

Skrevet

Jeg vasket dundyna til snuppa.

Vi har ikke tørketrommel.

Jeg ristet den ofte, gikk fint det også.

Skrevet

Ikke bruk skyllemiddel. Dun skal med fordel tørke i trommel. Problemet med å ikke ta en dundyne i trommelen er at duna bruker så lang tid på å tørke at det kan bli luktende litt surt av den (+at den blir slik som du beskrev Hi).

De dundynene som har blitt produsert de senere årene trenger man ikke tennisballer eller joggesko i tørketrommelen for at den skal tørke og ikke klumpe slik de dundynene man fikk for 20 år siden måtte..

Bare sett på trommelen som du ville ha gjort, hvis du satt på en vanlig vaskemaskin full av håndkler f. eks. Trenger ikke riste og sånn før etterpå.

Hilsen en som også er kurset i dundyner.

Skrevet

Ang. tørketid i trommel, det kommer jo litt an på størrelsen av dyna da... Hvis det er en liten juniordyne så trenger jo ikke den like lamg tid som en standard dyne eller en dobbeldyne. Bare prøv deg litt frem du:)

Mange nyere tørketromler har jo sånn autostopp nå. Det har i hvertfall min, så den stopper når vasken er tørr:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...