Gjest Skrevet 11. desember 2008 #1 Skrevet 11. desember 2008 Er det i det hele tatt mulig å klare å lære seg å spille piano på 8 mnd? Skal kun lære en bestemt sang (i første omgang, lyst til å være å spille piano ordentlig engang men nå er det denne ene sangen som gjelder og jeg har kun 8 mnd på meg) Må nevnes at jeg kun kan lisa gikk til skolen og ingen noter overhodet! Er det fysisk mulig?
Mom2Two Skrevet 11. desember 2008 #2 Skrevet 11. desember 2008 Ja, det tror jeg skal være mulig. Jeg har ikke spilt piano, men fiolin og cello. Men har en god venninne som er veldig god på piano, og hun lærte meg en rimelig avansert sang som vi spilte firehendig. Vi spilte bare den, og perfeksjonerte den veldig da. Men da kunne jeg jo noter og slikt da. Men på 8 mnd, ja absolutt, det tror jeg er fint mulig:-)
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 11. desember 2008 #3 Skrevet 11. desember 2008 Jeg har aldri lært å spille piano men har øvd inn et par sanger som jeg kan likevel. Skikkelig møkkajobb siden jeg er "noteblind" men det har gått helt fint. Og det har tatt mindre enn 8mnd, så om det er èn sang du MÅ kunne så går det nok helt fint. Du lærer ikke nødvendigvis å spille piano sånn generelt, men du kan pugge inn den ene sangen i alle fall. Eller 2-3 )
Gjest Skrevet 11. desember 2008 #4 Skrevet 11. desember 2008 Åh, så deilig:):) Har sååå lyst til å lære denne sangen men det er veldig komplisert (tror jeg) Men hvordan pugger du sangen? Hører du på den også prøver å spille etter da?
Serial mom Skrevet 11. desember 2008 #5 Skrevet 11. desember 2008 Hvilken sang skal du lære da? Tror fint du kan klare det, ihvertfall om du har litt gehør:-) Se om du kan få tak i noter(dersom du kan lese det da) og en instrumental versjon av sangen, helst spilt på piano da, så kan du begynne å prøve deg frem. 8 måneder er jo ganske lang tid, det er ikke kjempevanskelig å lære seg piano, men spørs jo på hvor avansert melodien er! Lykke til!
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 11. desember 2008 #6 Skrevet 11. desember 2008 Jeg klarer ikke lese notene flytende nok til at jeg klarer å spille etter dem, men jeg vet hvilke de er hvis jeg teller meg frem (litt sånn som å lese der du staver hvert ord i stedet for å lese flytende) og jeg vet hva tangentene heter, så jeg går først over notene og skriver bokstavene på dem. Så lærer jeg en hånd av gangen sånn at jeg kan spille den omtrent i blinde og så gjør jeg det samme med andre hånden. Og så legger jeg det sammen. Høres nok helt j**lig ut mens jeg holder på, men det sitter til slutt. Er det ikke altfor avansert kan jeg lære meg begge hendene samtidig, men må skrive bokstaver på notene først, da. Og så er det jo en fordel at jeg kan melodien (i hodet) fra før, for da kan jeg gjette meg litt frem om jeg kommer utav det.
brooklyn Skrevet 11. desember 2008 #7 Skrevet 11. desember 2008 helt vanlig måte å spille på, det yaddaline skriver her. Vet om mange som gjør det på samme måte. Å lære å spille en sang på 8 mnd går helt fint. Enten bruker du den langvarige metoden til Yaddaline, eller så kan du prøve å spille den etter hørselen. Det kommer veldig an på hvilken sang det er, det er stor forskjell på måneskinnssonaten og fields of gold, for å si det sånn.
Gjest Skrevet 11. desember 2008 #8 Skrevet 11. desember 2008 Kan ikke noen være snille å høre på den og si om det er mulig å lære på 8 mnd?? Takk:):)
brooklyn Skrevet 11. desember 2008 #9 Skrevet 11. desember 2008 Ja den går an å lære på 8 mnd. Det er filmet klart og tydelig, så med en god porsjon tålmodighet går det der bra. Har du noen pianoerfaring i det hele tatt? Jeg kan ikke spille etter gehør i det hele tatt, kun etter noter (har spilt i 6+2 år)
Dailis Skrevet 11. desember 2008 #10 Skrevet 11. desember 2008 Det kommer ann på stykket og hvor godt du skal spille det. Jeg er veldig pirkete i forhold til det jeg spiller selv, men er mulig om det ikke er teknisk vanskelig og du øver mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå