Gå til innhold

Blir vist satt i gang om 6 uker...hjelp

tryllepike * lykkespirer*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, jeg har blitt satt i gang tidligere. Jeg er nå gravid med tvillinger, men ble satt i gang da fikk vi jenta vår som nå er 3 år. Det som skjer er at du blir satt på drypp som gjør at du får rier - de kan styre styrken på riene med hjelp av dryppet. Mange får naturlige rier etter de har blitt satt på drypp og hatt de "kunstige" riene en stund. Det skjedde ikke med meg, så jeg var på drypp gjennom hele fødselen. Jeg innbiller meg at de kunstige riene kan oppleves som litt mer "slitsomme" eller kraftige enn naturlige rier, men det er jeg ikke sikker på.... Men det går helt fint, og er ikke noe å være nervøs for :-)

Men da hadde du avtalt tidspunkt som du kom til sykehuset og ble lagt inn ikke sant?

Jeg har også en laaaaang livmorhals, vil det ta lenger tid med åpningsfasen da siden det ikke blir naturlig?? Hele 6 cm er den nå, var på 7,5 cm før magen kom!

Skal snakke fødsel med jordmor til uka...håper hun kan svare på alt for kjenner jeg blir litt stressa av å ikke vite...

Jeg ble satt igang med minstejenta for 6 år siden. Fikk en pille 'inni der' og noe drypp (?) Og så beskjed om å gå en tur ut. Hadde bare små rier og dro tilbake til sykehuset etter noen timer. De tok da vannet og riene tiltok. Men bebisen ville ikke ut så det endte med keisersnitt 12 timer etterpå.

Kan jeg spørre hvorfor du bli igangsatt og hvor langt du er på vei da?

Blir satt i gang i uke 38. Det er vist vanlig på ullevål når det er eneggede tvillinger med veldig tynn skillevegg i mellom seg. Spesialisten der sier at det er mindre fare for komplikasjoner da og lettere å følge opp og planlegge fødselsforløpet. Jeg er i uke 33 nå.

Gruer meg en del, er så redd for at noe skal gå galt, ønsker så veldig at begge jentene mine skal komme friske og raske ut....noe de sikkert gjør..men det er skummelt for det...

Har egentlig ingenting her inne å gjøre, en tilfeldighet at jeg kom inn hit nå.

Jeg har født fire barn, har blitt satt igang med tre av dem.

De har lagt inn gele, det har holdt med en gang på meg siden jeg har gått mye og holdt meg i god aktivitet under de påfølgende maseriene. To av gangene fikk jeg etter litt rier og hadde da raske og fine fødsler. Siste gangen måtte de ta vannet for videre fremgang i fødsel, men når jeg da fikk rier tok det bare en halv time før hn var ute.

Noen må få gele flere ganger, og det kan ta en dag eller to før det er i gang.Noen trenger drypp Man kan få både langdryge og styrtfødsler, det er umulig å si på forhånd.

Men jeg har bare positive opplevelser med å bli igangsatt.

Trenger du noen å spørre så er det bare å spørre i vei. Har som sagt ikke fått tvillinger, men har litt erfaring med igangsettelse.

Kommer nok ikke til å komme mye innom her fremover, men bare send pm.

Lykke til!

Annonse

Hei tryllepike!

Jeg ble satt igang med mine tvillinger når jeg var 38+4 og tenkte bare dele med meg av mine erfaringer av å bli satt igang.

Selv hadde jeg et keisersnitt fra før så da var det litt spesielt å bli satt igang. Da er det ikke aktuelt (i hvert fall ikke på Bærum sykehus) å starte fødslen med gelé eller piller. Pga litt lang og umoden livmorhals ble jeg derfor startet med ballongkateter, dvs de før inn en liten ballong i livmoren og fyller den med vann slik at den presser ned på livmorhalsen og gjør den kortere. Lå på sykehuset med denne over natten og på formiddagen neste dag hadde den gjort livmorhalsen flat slik at de kunne ta vannet. Da startet riene av seg selv, men de avtok senere og jeg fikk riestimulerende drypp. Deretter gikk alt i stort sett som en "vanlig" fødsel.

Men tror ikke du trenger å være urolig for at du har lang livmorhals enda. Den kan bli kort veldig, veldig fort :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...