-prøverpånytt- Skrevet 11. desember 2008 #1 Del Skrevet 11. desember 2008 Jeg hadde ett infarkt på over 1 cm med min første datter.Og det gikk bra,men ved min andre graviditet hadde jeg over 30% infarkter på morkaka og ved 2 anledninger blødde jeg kraftig. I uke 21 var alt slutt.Jenta mi døde i magen min,tydelig prega av for lite oksigen og næring.Hun veide bare 240 gram.(bør helst ligge på 500 gram i uke 21) Nå er dette 1 år siden og jeg har virkelig sliti for å komme over dette. Kunne ha begynt med ny prøving med en gang,men det har jeg virkelig ikke orka. Jeg er i full jobb,har ett godt fam.liv og jeg trives på alle måter,men har ikke vært klar for ny graviditet før nå. Men nå er jeg så engstelig for evt ny graviditet.Venter mens 15 des så vet ikke ennå om jeg er gravid,men lurer da på om det er andre her med samme problemet? Jeg har veldig tykt blod og har nå fått Albyl-E av legen,men ho er så dårlig på informasjon.Så føler meg litt utrygg på dette i grunn.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139272418-flere-som-sliter-med-infarkter-p%C3%A5-morkaka/
Vessia Skrevet 17. desember 2008 #2 Del Skrevet 17. desember 2008 Hei. Om ikke det er mange så er i allefall jeg en av de. Skulle tro jeg hadde skrevet innlegget selv bortsett fra at jeg ikke har tykt blod. Nå har vi tatt sjansen på nr 2 og går på albyl E og Fragmin (sprøyter) så får vi håpe det har sin virkning på morkaken. Prøver å tenke på at vi har ei nydelig datter som ble født 2 mnd for tidlig som er frisk som en fisk. Man kan jo ikke gjøre noe mer enn å bruke blodfortynnende, så det er liksom utenfor min kontroll. Skal få ekstra oppfølginger på Riksen, men vet ikke ennå helt hva det innebærer. Skal til første ekstra kontroll i januar da er jeg i uke 21. Vil man ha mer enn 1 må man j bare satse selv om det er veldig trist når det ikke går som håpet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139272418-flere-som-sliter-med-infarkter-p%C3%A5-morkaka/#findComment-139300168
-prøverpånytt- Skrevet 17. desember 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 17. desember 2008 Bruker du Fragmin også?Fikk du resept av fast legen din på det? uff,jeg ser jo nå at legen min kunne informert meg bedre.. Nå hagler jeg på med spørsmål,men skal man begynne med Fragmin før eller etter at man har blitt gravid? Jeg fikk mensen nå om mandagen,så da satser jeg på spire i magen over nyttår. Krysser fingrene for at alt går bra med deg ut svangerskapet.Fikk helt frysninger på armene da jeg leste du nærmet deg uke 21.. fint du får ekstra oppfølging! Lykke til videre! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139272418-flere-som-sliter-med-infarkter-p%C3%A5-morkaka/#findComment-139301270
Vessia Skrevet 28. desember 2008 #4 Del Skrevet 28. desember 2008 Ja bruker både albyl E og fragmin.Begynte på fragmin i uke 12 etter at jeg hadde tatt morkakeprøve i uke 11. Siden jeg tilhørte riksen sist kontaktet jeg de direkte da jeg ble gravid nå. De var ikke helt sikre på om de skulle sette meg på fragmin. Grunnen var visst at de ikke er helt sikkre på om det har en innvirkning på morkaken. Overlegen sa de var litt til og fra,hva de enn mener med det. Når jeg fikk tenkt meg litt om spurte jeg om ikke jeg kunne begynne på fragmin, for da kan jeg på en måte ikke gjøre noe mer. var i kontakt med produsenten av fragmin ( min samboer jobbet der tidligere ) for å forhøre meg litt, og de sa at dette var en av standardbehandlingene, så da bestemte jeg meg for å gå for det. Det er vel vanligvis fastlegen som skriver ut resepten. Bare husk at du evt må få den på blå resept for den er steindyr ( alt er relativt selvfølgelig ). Du vil jo ga under kategorien kompliserte svangerskap og skal jo følges ekstra opp, men for all del følg med selv, spør og grav om alt du lurer på for de forteller veldig lite. Selv lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139272418-flere-som-sliter-med-infarkter-p%C3%A5-morkaka/#findComment-139340730
Funnet-håpet -igjen Skrevet 7. januar 2009 #5 Del Skrevet 7. januar 2009 Hei! Jeg har som deg problemer med infarketer i morkakene, ja. Jeg har mistet tre ganger siden mai 2007, i uke 10, uke 14+3, og i uke 12. Så grusomt for deg å miste såpass sent, skjønner godt at du må bruke tid for å komme ovenpå igjen. Vi hadde utredning på Rikshospitalet i oktober, og der fant de ut at jeg har Heterocygot Leidenmutasjon, som betyr at jeg er bærer av en koagulsjonsforstyrrelse som gjør at jeg danner blodpropper i morkaken, og dermed får infarkter der. Har en sønn på 6 år fra før, og morkaken hans var full av infarkter og forkalkninger. Legen på Rikshospitalet sa at uten medisin var sjansen 20 % eller mindre for at det skulle gå, mens med medisin var den 75-80 %, så som for alle uten noen lidelse/forstyrrelse. Nå er jeg gravid igjen, 7+3 i dag, og går nå på Albyl-E 75 mg og Fragmin 5000 IE, disse fikk jeg beskjed om å gå på fra positiv test. Albyl skal jeg stå på til uke 34, og Fragmin ut svangerskapet. De sa dette var standard-pakke til de med Leiden, men at de også tilbydde det til de med habituell abort som de ikke fant noe feil med. Men når du sier at du har tykt blod, og at du gikk på Albyl sist, så vil jeg tro de har testet dette? Hvis ikke ville jeg spurt om de ikke kan teste deg for det, det er en enkel blodprøve. For min del blir dette siste forsøk, det sliter såpass på psyken å gå gjennom dette gjentatte ganger. Men det er jo utrolig hvor vi henter styrke i fra når ønsket om ett mirakel er så stort:) Ønsker deg masse lykke til med DITT mirakel-barn!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139272418-flere-som-sliter-med-infarkter-p%C3%A5-morkaka/#findComment-139395267
mollemor-79 skal prøve ivf:) Skrevet 8. januar 2009 #6 Del Skrevet 8. januar 2009 Hei og takk for svar jenter:)Jeg har nå bytta nick men var før-prøverpånytt- (bare sånn for å informere) Jeg gikk ikke på Albyl-E ved forige svangerskap og det er det som gjør meg så sinna på legen min at ho ikke ga meg det når jeg ble gravid med nr 2 siden jeg også hadde ett infark med nr 1. Gikk fint i første svangerskap og fødte normalt i uke 38,men da de hadde undersøkt morkaka,så oppdaga de ett infarkt på 1x1 cm! Svangerskap nr 2 blødde jeg som en gris 2 ganger med 4 ukers mellomrom,og legen sa selv også at det kom fra morkaka,men fikk ingen medisiner for det.De bare sendte meg hjem med beskjed om at det var ingenting dem kunne gjøre.Hadde jeg vært i uke 27 så hadde det blitt haste keisersnitt sa dem. Så tilslutt var det hele over.Jenta mi orka ikke mer og døde i magen i uke 20,men ble oppdaga i uke 21 med akkutt fødsel. Fikk se morka selv,og den var helt stein hard og køl svart. Tom for blod og oksigen.. Stakkars lita,ho veide bare 240 gr.Skulle veid det dobbelte. Fikk høre i etterkant at jeg hadde over 30%infarkter på morkaka. Hvorfor kunne ikke jeg bli satt på fragmin og albyl-E med en gang jeg gikk til legen min å fortalte at jeg var gravid?Eller at noen på Sykehuset kunne ha gitt meg det? Var jo der hver 14 dag til ultralyd og på kontroll på diapol siden jeg ved begge gangene fikk svangerskaps diabetes. Synes dette rett og slett er for dårlig.. Men nå er i allefall dette 14 mnd siden og jeg er i gang med ny prøving. Er inne i 3 pp nå og har IKM om 7 dager og håper på pos test! Legen min sa til meg sist at så fort jeg blir gravid igjen,så skulle jeg komme til henne med en gang og hun skulle ta SÅ godt vare på meg. Og det skal jeg jaggu meg passe på at ho gjør også!!! Så tilslutt,takk for lykke ønskninger om et mirakelbarn,for det kan jeg trenge nå!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139272418-flere-som-sliter-med-infarkter-p%C3%A5-morkaka/#findComment-139408444
mollemor-79 skal prøve ivf:) Skrevet 18. januar 2009 #7 Del Skrevet 18. januar 2009 Nå har jeg testa pos.på gr.testen og gjett om jeg skal ringe legen min i morra. Er både glad og nervøs jeg nå.. Håper så veldig at alt kunne godt bra denne gangen.. Blir en tøff reise for meg med mye sykehus,oppfølging,streng diett,oppturer,nedturer,kjøring hit og dit men det får jo bare stå sinn prøve bare jeg får ett friskt barn om 8 mnd! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139272418-flere-som-sliter-med-infarkter-p%C3%A5-morkaka/#findComment-139471322
parasol *håper* Skrevet 26. januar 2009 #8 Del Skrevet 26. januar 2009 Hei. Jeg mista pga morkakeløsning i uke 33, og er nå 8 uker på vei og går på fragmin. Men lurer litt på hvorfor dere går på tabeletter i tillegg? er dette vanlig? tror i så fall jeg bør undersøke med gynekologen min...orker ikke å miste så sent i sv.skapet en gang til...men hva kan man gjøre...krysser fingrene og får god oppfølging på sykehuset.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139272418-flere-som-sliter-med-infarkter-p%C3%A5-morkaka/#findComment-139522660
Vessia Skrevet 28. januar 2009 #9 Del Skrevet 28. januar 2009 Har ikke greie på morkakeløsning, men i mitt tilfelle var det infarkt i morkaken ( blodpropp ). Ja jeg har forstått det dit henn at tabeletter og sprøyter er standard behandling når det gjelder infarkt. Hvorfor får du Fragmin ? kan det hindre løsning av morkaken ? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139272418-flere-som-sliter-med-infarkter-p%C3%A5-morkaka/#findComment-139540139
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå