Gå til innhold

babysetet skadelig for ryggen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jo alltid hørt at babysetet ikke bør btukes mer enn 20 min. Når jeg er ute og handler med min 4 uker gamle baby, blir det gjerne både 2 og 3 timer i setet, hun sover godt der. Har helt dårlig samvittighet, selv om det bare blir ca 1 gang i uken. hvor skadelig er det egentlig?

Skrevet

Dette lurer jeg på også..... Har hatt dårlig samvittighet jeg og. Bruker det max 1 gang i uka, men som hos deg blir det da fort et par timer.... Gutten min er 11 uker, og han virker veldig fornøyd med å sitte i setet. Men jeg tenker - hvor skadelig kan det være? Så sant det ikke er snakk om flere timer daglig? Det skal jo godt gjøres å overholde den "grensen" på 20 min.... Da får man jo bare babyen ut i bilen omtrent ;-) Ville jo tro at friske unger tåler noen få timer i slengen.... ?Vi må bekjempe den dårlige samvittigheten, ellers blir det iallefall dårlig med julegavekjøp her i huset ;-)

Skrevet

Da jeg var hos kiropraktor for meg selv da tulla var 1-2 uker gammel hadde jeg med tulla i bilsetet. Og han sa, så flott at du bruker bilsetet, og vi snakket litt om det med rygg og hvor lenge. Han sa at når de er så små så er det egentlig en riktig stilling, for de har enda ikke fått svaien i ryggen. Det er slik som de lå i mammas mage. Det er først når de begynner å løfte hodet at svaien begynner å komme, og dette kommer etterhvert. Han sa allikevel at man selvfølgelig ikke skulle overdrive, og dersom man skulle på lengre kjøreturer at man bør ta pauser minst hver andre time.

Skrevet

Det ble nettopp sagt fra en eller annen instans at det IKKE er skadelig for baby å sitte i bilsetet. Det kan hindre motorisk utvikling om babyen sitter FOR lenge/mye i bilsetet, som alt annet der babyen ikke får bevege seg, men det skal da utrolig mye til.

Tenk at i andre land (jeg bor i USA), har ikke babyene flate vogner som her, men vogner hvor du klikker inn bilsetet. De sitter MYE i bilsetet og har da ikke dårligere rygg enn oss.

Selvsagt må man i det store og hele tenke variasjon, og om babyen sitter i bilsetet mye, så må han også lligge tilstrekkelig på flatt underlag også.

Skrevet

Har også lurt på dette her. Både når vi skal ut på lengre kjøreturer eller hvis jeg svipper innom en vennine eller noe når jeg likevel har henne med ut. Syns 20 min høres fryktelig lite ut..da kan jeg bare glemme å ta henne med å handle...bysser henne ofte i søvn når hun ligger oppi og hun sovner alltid og ser ut som hun har det bra...godt å høre andre som strekker seg litt lenger enn 20 min...:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...