to tette Skrevet 11. desember 2008 #1 Skrevet 11. desember 2008 Vi skal nå kjøpe bilstol(småbarnsstol) til vår frøken, å vi trenger tips og råd fra dere! Har du en bra stol du vil anbefale? Eller kanskje fraråde meg fra å kjøpe..
Silje og Vaniljebollene Skrevet 11. desember 2008 #2 Skrevet 11. desember 2008 Jeg kan anbefale deg å ikke kjøpe bebe comfort 9-36 kg, og jeg kan også be deg styre unna den billige fra ringo (mothers choice, tror jeg den heter). Ikke fordi jeg tror at dyrt er alltid bedre, men her ville jeg heller lagt inn litt flere kroner med en gang, så slipper du å kjøpe flere fordi de du har er elendige. Kan ikke anbefale noen bra, fordi jeg har vært misfornøyd med begge de vi har hatt.
MissKitty Skrevet 11. desember 2008 #3 Skrevet 11. desember 2008 Jeg har et Brio (Zento eller noe), er sånn tålig fornøyd med det. Det kan settes begge veier, blir veldig stabilt pga ekstra stropper som festes i passasjersetet og det bygger ikke ut så mye. Ganske greit å løsne og stramme selene. Ulempen er at når barnet sovner, så detter hodet ned og fram, det er for rett i ryggen kan du si. Gav i underkant av 2000 kr for det (i Sverige). Vi har to biler, og i den andre har vi et isofix-sete fra Volvo. Bygger ut utrolig mye, og blir trangt i passasjersetet. Kan ikke settes med kjøreretning, men fordelen er at det er stor plass til bena. Enda enklere å løsne/stramme selene enn på Briosetet.
Serial mom Skrevet 11. desember 2008 #4 Skrevet 11. desember 2008 Vi brukte HTS Be safe izi sleep frem til frøkna var 9-10 måneder, så bytta vi til den større utgaven Be Safe comfort(eller var det combi???) Ihvertfall den uten isofix og som er bakovervendt. Er Kjempefornøyd, men de tar ganske stor plass. Det første lille hadde vi i en Toyota Avensis stasjonsvogn, det neste er i en Landcruiser, så har god plass til stort sete. Izi sleep er litt krøkkete å feste, å om du ska ta det mye inn og ut av bilen(om den lille sovner i det, eller du skal ha det på vognuderstell for shopping/butikk), så bør du øve godt på å feste det!
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2008 #5 Skrevet 11. desember 2008 Har besafe hts izi combi (kan brukes begge veier). Det står bakovervendt i en mellomstor bil. Min gutt er nå 2,5 år og 95 cm, og han sitter med beina strekt litt oppover i stolen, men det er greit med plass. Desstuen er setet høyt så han ser godt ut av vinduene:) Uansett skader ikke det barnet på noe vis:) Litt vanskelig å feste men har du gjort det et par ganger "kan" du det:) Jeg ville sett på britax multi-tech var jeg deg:) Det er nytt, men britax har svært godt rykte og det setet kan brukes opp til 25 kg bakovervendt også i baksetet. Kan også snus fremover hvis du foretrekker det. Vurderer faktisk dette hvis min vokser ut av besafe setet sitt (jeg vil ha han bakovervendt så lenge som mulig)...
Gjest Skrevet 11. desember 2008 #6 Skrevet 11. desember 2008 Jeg har også beesafe izi combi x1. Kan brukes begge veier. Står bakovevendt i en avensis. Ser godt ut av vinduet som anonym sier. Men tungvint å ta ut og inn.. så vi har et ekstra sete som vi bruker hos dagmamman og hvis vi skal være emd noen..
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2008 #7 Skrevet 11. desember 2008 Acta graco eller muli-tec fra britax. Mange som er fornøyd med HTS også, men ha hørt at de ikke kan brukes like enge som de over. Ville valgt et sete som kan settes begge veier, og til 25 kg bakovervendt da de bør sitte den veien til de er 4 år.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2008 #9 Skrevet 12. desember 2008 Vi har besafe izi combi, er kjempe fornøyd med den. Å det tror jeg mini er også, han elsker å kjøre bil, å ser godt ut av vinduet når han sitter i stolen sin. Bruker å sitte å rope der, der, der,der hele veien til bhg Når vi kjører langt og å han sovner, så sover han godt i den. Ett lite tips visst du har bilseter som skrår bakover mot ryggen, er å legge ett teppe eller noe der, slik at setet blir mer rett, da blir liggestillingen på bilstolen bedre
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2008 #10 Skrevet 14. desember 2008 Man velger bilstol etter sikkerheten, ikke etter hvor lenge de kan sitte i den stolen i forhold til den stolen! Derfor velger mangen BeSafe stolen, da den er den eneste som ble godkjent i kollisjons tester. Best i test i den hardeste Barnestoltest i Europa "Auto, Motor & Sport" BeSafe Kid er konstruert for å tåle betydelig hardere påkjenninger enn det kravene for godkjenning krever. Derfor har BeSafe oppnådd de beste resultatene for bakovervendte stoler i Europas tøffeste bilbarnestol tester. Testene gjennomføres av det offentlige tyske test instituttet TÜV og Auto, Motor & Sport. HTS BeSafe Kid BeSafe Kid er en videreutvikling av BeSafe Plus. Som bakovervendt bilbarnestol, kreves det mye plass ved montering, plasseringen av dukken er også noe omstendelig. Testverdiene overbeviser imidlertid. I BeSafe Kid ble dukken utsatt for testens laveste belastning i hode og nakke. BeSafe Anbefales Tungt, to-komponent barnesete (med sikkerhetsbein), kan ved utkoblet kollisjonspute på passasjersiden brukes både foran og bak med to- eller trepunktsbelte. Egnet for barn opptil 18 kg. Tilstekkelig polstret og oversiktelig bruksanvisning. Volvo tester Volvo har undersøkt 13 000 bilulykker, hvorav 800 med barn i alderen 0-4 år. Av barna som satt fremovervendt hadde 40% skader med forskjellig alvorlighetsgrad som innebar sykehusbehandling, mens kun 8% av de som satt bakovervendt hadde behov for legehjelp. Derfor er det en selvfølge at små barn skal sitte bakovervendt så lenge som mulig. Volvo's ulykkestudie viser: - 21% hode-/nakkeskader ved fremovervendte stoler. - 7% hode-/nakkeskader ved bakovervendte stoler. - Nakkeskader kan få dramatisk konsekvens med varig men. Väg og Transport forsknings institutet Barn i bil. Undersøkelse av dødsulykker i årene 1992-97 Väg- og Transport-forskningsinstituttet i Sverige har foretatt en undersøkelse vedr. barn drept i bilulykker. I rapporten heter det bl a: "En subjektiv vurdering er at 25 av de 79 barna (32%) kunne ha overlevd dersom de hadde hatt riktig type sikkerhetsutstyr." Videre sier studien at 62 barn (av 79 drepte) satt fremovervendt, med eller uten belte. Ni barn satt bakovervendt."
Neijasså... Skrevet 14. desember 2008 #11 Skrevet 14. desember 2008 At Besafe Izi Kid/Combi er "den eneste stolen som ble godkjent i kollisjonstester" er renspikket sludder! Det er svært mange gode bakovervendte stoler på markedet i tillegg til denne, eksempelvis Britax Multitech, Acta Graco Cosmic, etc. Det er derimot helt riktig at bakovervendt sikring er det suverent beste for barnet så lenge som mulig (helst opp til 4 år, og gjerne lenger også). Ta med bilen og barnet i butikken og prøv stolen i bilen og barnet i stolen før kjøp. Mange stoler som passer dårlig i enkelte bilmodeller. Så lenge du kjøper en bakovervendt stol fra et av de etablerte merkene (ikke noe "ræl" til noen hundrelapper på Biltema...) så får du en god og sikker stol.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2008 #12 Skrevet 14. desember 2008 Siden bakovervendt er anbefalt lengst mulig er det et poeng å velge de stolene som varer lengst... I en besafestol hadde jeg måtte snu barnet når han var 2,5. I Acta graco ved 3,5, i Britax kanskje 4-4,5 år.... Derfor velger en kanskje heller disse....? Gode seter fra anerkjente produsenter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå