Gå til innhold

Hvor lenge kan en baby sitte i bilsete egentlig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå får du sikkert mange forskjellige svar...

Men jeg har snakket med flere fysioterapauter, og alle sier at de små sier fra om de blir sliten eller at det er ubehagelig! Men rundt 2 timer er vel nok tror jeg.

Vi dro på en 4-timers biltur da knøttet var 5 uker. Vi stoppet etter 2 timer, ammet og skiftet bleie. Så fikk han strekke litt på seg. Han sov hele tiden, og hadde det helt fint:-)

Nå vet jeg jo ikke hvor gammel din baby er, men da min lille gutt var nesten 6 mnd kjørte vi 50 - 60 mil...i løpet av en dag. Hadde fire stopp totalt tror jeg, og poden hadde en fin tur (tror jeg), sa i fra da han var sliten, og da tok vi ammestopp. :-) Men anbefales nok ikke å ta så lange turer ofte..........

Hei

Når babyen er nyfødt kan den sitte i barnestol i ca 30 minutter. Denne tiden forlenges etter hvert som babyen blir større.

Grunnen til at babyen ikke skal sitte så lenger er at babyens hode utgjør 25% av kroppen når den er nyfødt. Dette sammen med musklatur i nakken som ikke greier å holde hodet selv gjør at vekten på nakke og ryggen blir for tung. Dette kan medføre at babyens holdning "synker sammen" som kan gi pustebesvær (dette gjelder særlig premature babyer) og for mye belastning på ryggen.

Jeg valgte å ikke vente til babyen sa i fra, men heller ta pauer hver halvtime i begynnelsen. Nå er han 11 uker og jeg tar pauser hver time. Vet ikke om det er overbeskyttende, men ser ikke noe problem i å ta flere pauser enn nødvendig...

Lykke til!

Takk for svar. Bor ca 7 timers kjøretur hjemmefra og vil jo gjerne hjem å vise fram gullet....lille prinsessen er bare 5 uker, så det blir ikke med det første da.

syns en halv time hørtes lite ut.rekker jo ikke å kjøre,handle og tilbake engang...hmmm..vil jo abslutt gjør det beste for henne selfølgelig.

Jenta vår er 4 uker, hun har sittet i bilstolen iallefall 1t i strekk flere ganger, ingen forskning viser at det er skadelig for de små. -men det anbefales pauser iallefall en gang i timen; på ca 10-15 min, så er det bare å sette de tilbake igjen (",) Vi skal på 5t kjøretur til jul, det tåler de fint (",)

Annonse

Det har vel kommet ut i senere tid etter mye forskning, at babyene ikke tar skade av å sitte i bilstol, ikke for rygg eller hofter. Så lenge babyen sover kan dere fint kjøre, min erfaring er at de sier i fra når de ikke vil mer.

de skal jo uansett ha mat og skift, så da har du jo naturlige stopp der, og det er jo ikke så ofte dere vil ta disse lang turene. Som oftes er det jo bare korte stunder i stolen de sitter. Så for denne turens del ville jeg hørt på babyen.

vi skal kjøre langt til jul, 5-6 timers tur i bil. Hørte med barnfysioterapeuten ang dette. min baby sover i bilen uansett tid på døgnet, og jeg lurte derfor på å kjøre på kvelden når det er "natta" for han.( slik at han ikke sover bort hele dagen og er lys våken på natta.kjip julaften det hadde blitt hehe) Hun mente det ikke var noe problem så lenge det bare var av og til. Det er visst de blir sittendes i den bil stolen overalt, på vognen og "aldri" ligger i vognen det kan være skadelig!:) Nå er min baby 5,5 mnd når vi reiser da, så jeg ville nok ha stoppet hver 2 time dersom han var mindre. Eller ventet til han sa i fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...