Gå til innhold

Spiser nesten ikke noe...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår er 20 mnd, tror han får 2 års jeksler? Er det vanlig da at de ikke spiser? Han har nesten ikke smakt mat siden søndag? Vet snart ikke hva jeg skal servere ham? Føler jeg har prøvd det meste?! Han kan vel ikke gå i evigheter uten å spise noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det kan han ikke, men det viktigste er at han får i seg veske. Prøv å gi han isbiter! Det går ned på høykant her i huset! Jenta vår er 22 mnd! Knus isbitene sånn at de ikke er så store! Prøv også å gi han saftis! Is kjøler ned gummene, og da gjør det mindre vondt! Prøv da å gi han litt mat, kanskje det går bedre! Man kan også gi paracet ved tannfrembrudd, da kan han kanskje også få i seg litt mat. Nestle har en pære og mango dessert fra 6 mnd, det spiser jenta mi mye av. Verdt å prøve! også probiotika grøten til småfolk. Den smaker godt med et lite smørøye i! I de periodene frøkna her i huset spiser dårlig, lager jeg en tynn omelett med et egg og en ss melk. LItt salt el gastromat og litt pepper. Funker det også! Mye næring og proteiner! Spagetthi er også en av favorittene her i huset. Man må jo bare gi det som går inn.... Lykke til!!

Skrevet

JEg er veldig enig i at man må ta hensyn til at de små har vanskelig for å spise og vonde gummer når de får tenner og at man må ha forståelse for det. Men samtidig ser jeg at veldig mange utvikler problemer rundt måltidene nettopp i denne perioden. Vi foreldre blir så lett bekymret når våre små ikke spiser ordentlig og vi har så lett for å diske opp med det ene og det andre og lirke og lokke... og våre små håpefulle er så smarte, de tar poenget med en gang.....

Jeg sier ikke at man skal være hard som stein og ikke bry seg hvis ungen ikke spiser på dagesvis, men jeg sier vær obs. Noen ganger kan det være bedre med en uke med dårlig matlyst for så å spise greit igjen framfor å komme ut og kjøre og få en unge som bare spiser si og så i lange perioder. Det er veldig fort gjort å sette i gang "mat-cirkuset". Husk på at det er helt normalt at de spiser mindre fra 1 års alder enn de gjorde før og at de har perioder med glupende appetitt og perioder der de spiser lite. Dessuten er det som regel sånn at når vi foreldre føler at barnet spiser "ingenting" så har de likevel spist litt, kanskje til og med nok til å klare seg helt fint......

Skrevet

Takk for svar begge to :-)

Skal prøve å ikke bekymre meg for mye, men blir bare så fortvilt når han ikke vil spise samme hva jeg serverer...

Får prøve med omelett eller noe.. pannekaker er vel også ganske lett å spise..

Skrevet

Vi har en på samme alder og han gikk på matstreik for et par-tre uker siden. Spiste noe hver dag, men veldig lite i forhold til vanlig. Vi gjorde ikke noe ut av det, han drakk vann og melk og det er jo det viktigste. Så vi fortsatte å tilby det vi pleide til de samme tidene som før og etter ca 10 dager var han tilbake til normalt. Nå spiser han som en hest igjen! Kjenner igjen følelsen av å bli stresset over om han spiser for lite, men som helsesøster sa ved en annen anledning til oss: barn som har tilbud om mat sulter ikke ihjel!

Skrevet

Jenta vår er 17 mnd og har nettopp fått en haug med tenner. Vet ikke om det var derfor, men den siste uka har hun nektet å spise. Bare spist en bit her og en bit der. Men i dag har hun endelig spist med gusto! Håper det varer - jeg også kjenner jeg ble stressa når hun ikke spiste, før spiste hun jo mer enn meg, he he. Skulle sett henne på julebord..

Skrevet

godt å høre flere sliter med samme problem. Vår jente spiser heller ikke mye, men drikker mye vann og melk . tomater,agurk liker ho så det går ned på høykant. HS skremte meg egentlig forrige uke med at ho synes ungen ikke fulgte kurven...kjenner det har stressa meg endel...og jeg har nok prøvd endel forskjellig for å få i henne litt. men sant som dere sier : ho får nok i seg litt iløpet av dagen selvom det ikke ser så mye ut i et måltid.

Men litt bekymret blr man jo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...