Gå til innhold

Noen spørsmål om malt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har begynt å bli litt hardere i magen, men har fremdeles avføring hver dag. Jeg vil gjerne begynne å ha malt i mme-en, men har lite peil på hvordan det fungerer. Så... fint om noen kan hjelpe meg litt:

1 - er det noen negative sider ved å bruke malt?

2 - hvor får man kjøpt malt?

3 - finnes det flere varianter - i så fall, hva bør jeg velge?

4 - hvor mye skal jeg bruke, og skal jeg ha malt i hver flaske?

Evig takknemlig for hjelp:)

Skrevet

Dette lurer jeg også på! Har lest her inne at noen bruker en teskje, andre bare litt på tuppen av teskjeen.. så kommer mitt teite spørsmål: steriliserer dere teskjeen før dere rører malten ut i vannet i flasken?! Uff, her er det mye nytt nå mann skal begynne med mme..

Skrevet

Hei,

En litt annen problemstilling, men min jente på snart 6 mnd har blitt hard i magen eter at hun begynte med mat/grøt. Snakket med helsesøster som sa jeg skulle gi henne 2 ts malt to ganger om dagen. Men det er sikkert annerledes hvis jenta di kun for mme. Jeg har lest 1-3 ts.

Maltekstrakt står sammen med kosttilskudd i matbutikkene. Jeg så bare en og den hette Moss maltekstrakt.

Skrevet

1. Negativt her var at lillegutt til slutt ikke vil ha melk uten malt.... Begynte med litt malt i noen av flaskene i døgnet ca, men økte til hver flaske siden han fortsatt ikke hadde avføring hver dag.

Det er ikke noe skadelig på noe måte...er naturlige greier

2. Man får kjøpt malt på apoteket og i alle dagligvarebutikker, står ofte sammen med helsekost.

3. Kun en type jeg har sett etter 9 mnd bruk.

4. Begynte med tuppen av en t-skje i annenhver flaske, så i hver flaske, må nesten prøve deg frem. Jeg ville liksom ikke ta for mye i flaska så smaken ble veldig annerledes.. men han ble jo avhengig fordet da.

Nå i en alder av 9 mnd har jeg kuttet malten uten problemer, men så drikker han bare en flaske i døgnet.

Skrevet

Takk for svaret - sendte mannen min på meny i går for å kjøpe, men de påsto at det ikke var et vanlig produkt å ha på dagligvarebutikker. Prøver igjen i dag!

Skrevet

Så rart, har alltid fått tak i det på Meny her, og på Spar... Det er nok ikke det mest solgte produktet, så kan jo hende de ikke helt visste hva det var....

Skrevet

..og dette med sterilisering av teskje førman rører malten ut i det kokte vannet? Eller er jeg helt hysterisk nå?.. (Godt mulig...) I tillegg lurer jeg på om dere oppbevarer malten i kjøleskapet eller vanlig skap?

Skrevet

Glemte å svare på det.. Jeg steriliserte ikke skjea jeg brukte i malten.... jeg er nok en ganske avslappet person på det meste da.. men steriliserte jo flasker og smokker og alt det der... Men det skjea ikke altså, tror det går kjempe fint...... Malten hadde jeg på benken til enhver tid. Den står jo i romtemp i butikken også. Dessuten er den mykest og lettest å bruke da.

Skrevet

Så bra at du spurte om dette nå, jeg vurderer å begynne med det selv når jeg endelig tør å ta steget til mme pulver, da er jeg helt overbevist om at jeg kommer til å trenge det.

Så det er altså ikke noe merke som er bedre enn andre??

Da jeg spurte legen på HS om dette sa hun en halv teskje, men da var han jo bare 2 uker gammel og, men tenker jeg ikke vil gi noe mer enn det nå selv tre uker senere.

Skrevet

Finnes kun ett merke. Halv t-skje i noen flasker i døgnet er jo greit, men kanskje ikke i hver flaske. Man må nesten prøve seg frem, begynner babyen å bæsje bløtt flere ganger om dagen, må man ta mindre i.. Men altså helst avføring en gang om dagen....

Skrevet

Malt står ENTEN sammen med helsekosten, eller så kan den faktisk også stå sammen med barnemat/barneutstyr!

Skrevet

vi brukte malt en periode da han var hard i magne brukte da en t-skje i 3 flasker i døgnet. etterhvert som magen stabiliserte seg og tarmene til lillegutt vendte seg til melken eller grøten, kuttet vi ned... nå bruker vi ingenting og magen fungerer kjempe fint!

Så her må du bare prøve deg frem, desverre ikke noe fasitsvar her heller...

lykke til!

Skrevet

Har nå kjøpt malt på helsekosten... og ble helt sjokkert over at det ikke var i pulverform, hehe. Føler meg så himla teit innimellom:)

Flere spørsmål:

Skal malten blandes i den feridge melka eller i vannet? Må man røre det ut, eller er det nok å bare riste???

Skrevet

Leste et annet sted her inne at malten blandes ut i vannet først, så melkepulver.. Sikkert greit å gjøre det etter at man har blandet ut vann med pulver. Malten er jo sånn seig guffe (eller finnes det noe annet?! Jeg har kjøpt Moss maltekstrakt (ligner honning) på krukke som jeg bare lar stå i skapet. Vanskelig å gjøre annet enn å røre den ut i vannet.. så rister jeg hele flasken selvsagt når pulveret kommer oppi.

Skrevet

Jeg har nå malt-debutert, rørte ut i ferdig utblandet mme. Det gikk ned på høykant, tror Snuppelure er glad i søtt...

Tror nok ikke det finnes noe pulvermalt - det var bare jeg som hadde sett det for meg i hodet mitt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...