Gå til innhold

Hun liker ikke mat som ikke smaker, hva har masse smak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg har lenge prøvd å gi henne grøt. Helt siden hun var 4 mnd, hun er nå snart 8. Mrn nri, dette vil hun ikke ha. Her om dagen spise vi pesto. Jeg ga henne en liten smak og hun elsket det. Dagen etter fikk hun kaviar mix på brødskiven og hun elsket det. Så fikk hun leverpostei og hun likte det ikke samme reagskjon var det med smør. Hva kan jeg ha på brødskiven eller gi henne til middag som smaker noe. Hun liker ikke de ferdige glassene da ikke de heller har mye smak. Jeg tror kanskje det er det salte hun synes er godt.. og det er heller ikke bra.

Tips eller råd noen?

Skrevet

hvis du vil prøve videre med grøt, kan du ha i fruktmos fra HIPP, den med fersken og mango eller noe, den er veldig sterk i smak:) Fikk sjokk jeg, den er jo fra 4 mnd, så mini vrengte hele trynet første gangen han smakte, men nå elsker han det;) men husk på saltinnholdet på kaviar da;) Og annen sterk mat innholder også mye salt (som regel) så kanskje du heller skal prøve å mose til litt frukt eller grønt som smaker mye? Jeg har alltid synes at grønne epler smaker sterkt, så kanskje du kan koke litt epler og mose, kan jo bruke dette som pålegg? til middag kan du jo prøve å gi kålrot eller noe? blande med resten av maten, det smaker jo ganske mye??

Skrevet

Takk. Nettopp dette med salte som bekymrer meg også. Men eple og kålrot var en god ide. Vi får bare prøve. Har prøvd med fruktmos i grøt før. Så lenge det er meste fruktmos og minst grøt går det greit. Takk for tips. Si fra hvis det er flere gode tanker..

Skrevet

urter kan du jo bruke, og det har mye smak. vet ikke helt hvilke urter man kan gi til små, men i glassene er det persille, basilikum, laubær også videre.

Skrevet

Som pålegg på brødskiva kan du prøve de kremostene fra Tine- der har du mye smak.

Hvitløk gir også mye smak. Egentlig kan du bruke alt av urter til de små.

Skrevet

Rart at hun ikke likte leverpostei, det er jo mye smak i det synes jeg. Men, nok om det. Tulla vår liker heller ikke ferdigglassene, og jeg tror det er fordi det smaker lite. Ihvertfall spiser hun alt som hun ellers får, og det smaker rett og slett mer. Med unntak av når det gjelder grøt, her er det én type som hun liker, nemlig 4mndr risgrøten fra Hipp med banan og fersken. Har prøvd mange andre og ingen har falt i smak.

Som pålegg bruker vi leverpostei, makrell i tomat (noen ganger), og smøreost. Vi har ikke prøvd kaviar pga saltinnholdet. Joda, det er også salt i det andre, men ikke like mye.

Når det gjelder middag får hun biter fra det vi spiser. Vi bruker ikke salt lenger i maten (salter på tallerken etterpå), og vi lager mat fra bunnen av slik at vi vet hva som er i det. Vi bruker en del friske urter, som timian, basilikum, osv. Dette gir en fin smak, og tulla liker det.

Vi planlegger middagene én dag i uka, slik at vi ikke må "vri hjernen" hver dag vi skal lage middag. Hun blir enda ikke mett på middagsmåltidene (selvom hun ved noen måltider begynner å spise ganske mye), så hun får grøt etterpå slik at hun blir ordentlig mett.

Lykke til!

Skrevet

Åja, vi bruker også hvitløk.

Skrevet

Hvitløk! :-) Eldste snuppa her bare elsket det. Hun likte heller aldri grøt eller ferdig glass. Men hjemmelaget middagsmat med hvitløk var nam, nam. Pleide da å koke 1/2 båt i 2 min som jeg knuste og rørte inn i maten.

Andre ting som setter smak: ingefær, kardemomme, basilikum, sellerirot, oliven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...