Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig det er alt for tidlig, vi har bare prøvd i 7 mnd, men jeg har lyst til å finne ut om alt er som det skal. Hvordan går man fram?

Takk for svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Vi trodde vi var lure da vi bestilte time på Volvat da vi hadde prøvd i ni mnd. Tenkte at siden det var privat, ville de sikkert undersøke oss. Der tok vi feil. Fikk klar beskjed at det var så og si ingen leger som gjorde noe før man hadde forsøkt på egenhånd i ett år. Så skuffet dro vi hjem igjen.

Nå har det gått ett år, og vi ville nå starte utredningen. Jeg kontaktet min fastlege og ba om henvisning til gyn. Etter noen dager fikk jeg brev fra gyn om at jeg hadde fått time noen dager senere (veldig kort ventetid, selv om det var offentlig). Vi var der mandag forrige uke til første samtale. Pratet litt først, før han undersøkte meg med vanlige prøver og innvendig ul. Denne uke har jeg tatt blodprøvene og sambo levert og fått svar på deler av sin prøve (får svar på noe med en gang). Like etter nyttår skal vi tilbake på gyn å få svar på resten av prøvene. Det er så langt vi har kommet nå, og jeg synes vi har fått gjort mye på kort tid.

Lykke til med utredning! Mange juger for lege om hvor lenge man har prøvd, men vi var så "dumme" at det tenkte vi ikke på. Greit i ettertid egentlig, for legen vi går til nå er helt super! Kan si at han første vi var hos på Volvat sa at mange blir utolmodige etter 7,8,9 mnd. Han presiserte også at normalen var å bli gravide fra 1 sekund til 12 mnd etter prøvestart.

Nok en gang, lykke til!

Skrevet

Tusen takk for informativt svar! Synes også det hørtes ut som dere har fått gjort mye på kort tid!

Det skal sies at vi har et barn fra før som vi fikk på første forsøk, og at jeg var hos gyn. for to måneder siden. Går hos en privat som har innvendig UL, og alt så normalt ut hos meg. Men hva slags blodprøve tok du?

Og hvordan er det å levere sæd-prøve? Kunne han gjøre det hjemme? Kan ikke se for meg at samboer får til noe hvis han skal sitte på et legekontor og levere en kopp, bare. Det hender vi sliter med å få det til nå når vi noen ganger har "hatt sex på komando". Han vegrer seg også veldig for å gjøre det.

Tipper dere blir gravide nå som dere er i gang med utredning. Det er jo gjerne når man skifter fokus at ting skjer!

Igjen, takk for godt svar og lykke til!

Skrevet

Blodprøvene er for å sjekke om jeg har eggløsning (hormonprøver tror jeg).

Samboer tok sædprøven hjemme, og leverte innen en time på klinikken som skulle se på den. Var også litt nervøs for om han ville få det til, men jeg ventet med å komme hjem til vi skulle kjøre og levere den, slik at han fikk litt tid på seg alene til å gjøre det (hadde time på ettermiddagen). Hadde ikke vært noe problem sa han, hehe.

Vi håper jo også at vi skal klare det på egenhånd nå, merker at jeg slapper mer av. Prøvene hans var heldigvis veldig bra så langt, men jeg har sannsynligvis endometriose, så ikke sikkert vi vil få det til alene, i alle fall ikke før jeg har hatt lapraskopi, som jeg tror blir neste steget.

Må si at samboer var veldig nervøs da vi leverte prøven (jeg ville være med, for vi hadde fått beskjed om at vi fikk noen svar med en gang), og gjett om han var lettet da vi dro derfra. Vi fikk se deler av prøven i mikroskop på en stor skjerm, og så selv at det var mange som svømte rundt. damen gikk gjennom de forskjellige punktene de vurderer, og fortalte hvordan han lå i forhold til "normalene".

Skrevet

Jeg skjønner.. Har du hatt noen symptomer på endometirose? Så de om du hadde det på innvendig UL?

En venninne av meg fikk konstantert det. De hadde fått nr 1 på gamlemåten, men da nr to lot vente på seg, fikk hun etter utredning den diagnosen. Men så ble hun gravid på 1 prøverørforsøk, og har nettopp født verdens nydeligste baby.

Godt å høre at det ikke er så ille med den sæd-prøven. Da kan det hende samboern min hadde klart det.

Hvor normalt er det å ikke ha eggløsning, vet du det?

Da jeg var hos gyn nå, så hun at eggposene var så så store, og at egget ville bli sluppet to dager etter. Men er det sikkert at de slippes da?

Igjen, tusen takk for informative svar.

Skrevet

Ja, det er nok ikke umulig å klare det på egenhånd, bare vanskeligere tror jeg. Hadde ingen mistanke om at jeg kunne ha det før han undersøkte meg. Var veldig vondt da han tok på et visst område under livmoren. De kan visst ikke se det med innvendig ul, må gjøres ved lapraskopi. Han vil ikke at jeg skal gjennom det før han vet at alt er bra med sambo. Etter undersøkelsen, og når jeg har lest om det, er det noen symtomer jeg har som visstnok er vanlig ved endo da...

Vet ikke så mye om dette med eggløsning. Gyn mente at jeg har det, da jeg har regelmessig syklus på 28 dager. Tros de må ta de prøvene uansett som ledd i utredningen. Har hørt om de som har egg, men som ikke blir sluppet da....

Skrevet

Ok. Vet du om noen nettsider som tar for seg dette? Alt rundt utredning, mener jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...