Gå til innhold

Overlever jeg fødsel uten fødselsforberedende kurs? ;)

Anbefalte innlegg

Jeg er førstegangsfødende og føler nesten jeg er spenna gæærn siden jeg ikke har tenkt meg verken på kurs eller på omvisning på kvinneklinikken. Jeg har ikke lyst til å sitte i ring og puste med andre damer. Folk har da født i tusner av år uten å gå på kurs for å gjøre det?

Noen som har vært på kurs og kan si noe om de føler de fikk noe ut av det?

Fortsetter under...

Jeg syns ikke at du skal stresse... Vi var på fødselsforbredende kurs før vi fikk nummer en, men jeg kan ikke akkurat si at det var så veldig lærerikt. Det ble mest en dag der vi ble kjent med andre gravide og satt å flirte og lo å pratet om det som skulle skje.

Ellers så fikk vi se noen filmer fra ulike fødsler, pratet om ulike stillinger å føde i og vi ble vist litt rundt for å vite hvor vi skulle henvende oss når vi kom til sykehuset osv.

Det går nok sååå bra uten kurs!! :-)

Jeg har ikke vært og skal ikke på kurs. Enkelte får nesten hakeslipp når jeg sier at det ikke har vært en tanke en gang... Trenger vel ikke omvisning for å få komme inn på sykehuset? Regner med at jeg får beskjed om hvilket rom jeg får når jeg kommer dit. Dessuten er man prisgitt de som jobber der uansett, så det er vel ikke noe å stresse med.

Forstår de som har skikkelig angst og som trenger å se hvor og hvordan alt fungerer, men for min del blir det bare unyttig å være der på omvisning.

Lykke til, alle med og uten kurs!!

Annonse

tihi:-) puste og pese i ring, vet ikke om det er helt sånn heller men:-) det er nå sånn vi ser det på film iallefall... Jeg var på kurs med nummer en, følte nok at det var litt "oppskrytt" selve kurset, og lærte ikke så veldig mye nytt. såg en fødselfilm og snakka litt om amming. Det som jeg likte var når vi fikk se fødestuen og fødeloftet (SUS). Da fikk vi en sjanse til å bestemme oss for hvordan vi selv ønsket å føde:-) Et litt bedre innblikk om jeg kan si det sånn:-) men føde må man jo klare selv, så jeg tror ikke det er noe de kan lære oss noen:-)

jeg har tenkt akkurat det samme.

vi skulle nemlig på kurs men ombestemte oss. det også vårt første barn.

godt å høre at flere ikke gidder dette og tar det som det kommer :) de skal jo hjelpe deg og gi deg den informasjonen du trenger på sykehuset uansett. det tar gjerne litt tid også :)

Vi gikk heller aldri noe kurs, men klarte da jammen meg å få ut førstemann, å det uten stærre problem også ;0)

Men det som kan være litt lurt er jo å ta seg en tur slik at man finner ut hvor man skal, når man kommer kjørende nedover. Vi fikk det nemmelig VELDIG travelt med førstemann, å heldigvis viste jeg hvor føden var, og hadde snakket med de da jeg begynte å gjøre meg klar for å kjøre nedover.

Å det er nok det viktigste:

Vit hvor du skal, å gi beskjed om at du er på vei ;0)

Lykke til det går få fint atte ;0)

Heisann! Vi venter nr 1 24.januar og var på kurs på SUS nå på lørdag. Det som jeg syntes var veldig ok, var at mannen min fikk mye nyttig info!!! Vi damer har jo diskutert det meste opp og ned og i mente, mennene har det jo ikke helt sånn. Så det var viktig for meg.

Videre var det viktigste å få info om selve fødselsprosessen, hvor lenge de ulike fasene varer, så er du mer forberedt. Men det kan du jo finne på nettet, og det trengs ikke kurs for kun det. Det roet meg ifht å vite hvor lenge kan vi være hjemme, og hva har vi å forvente på sykehuset.

Men det er jo opp til alle selv ( i tillegg veldig ok å få se de ulike delene av sykehuset). Tvi tvi, alt går fint med eller uten kurs, det er jeg sikker på!

Bra å høre at vi er flere som skal klare oss uten kurs :)

Og at det er flere som HAR klart seg uten kurs. Med internett og venninner finner man jo ut av ting.

Dessuten er de jammenmeg dyre disse kursene. Noen ganger føler jeg at noen der ute synes vi førstegangsfødende er en veldig lukkerativ forbrukergruppe. Kjempelett å selge ting til oss. Vi vet jo ikke bedre ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...