Gå til innhold

Noen som har barn med influensa forårsaket asma???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 13 mnd har vært syk 4 ganger siden september og da blir hun kjempe tett i brystet. I går ble hun lagt inn og vi kom hjem i dag med pustemaskin som hun skal ha når hun blir forkjølet.

Legen sa at det var influensa forårsaket asma og de fleste vokser det fra seg når det er 4-5 år. Er det noen som har barn med det samme???

Jeg er kjempe engselig for at hun skal utvikle asma men når hun er frisk er hun verdens sprekeste og beste jenta.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår har vore til utredning og fekk diagnosen infeksjonsutløst astma. I sommar var det verst - ho hadde ein liten forkjølelse (feber, samt snørr i eit par dagar), og så begynte ho å hoste. Ho hosta kvar einaste natt i 2 mnd. Hosta til ho våkna, skreik og klarte ikkje å sovne igjen pga hosten, fleire gongar hosta ho til ho kasta opp. Ho var ikkje tett i brystet, med unntak av den første veka etter feberen hadde gitt seg. Hosten var som sagt verst om natta, men varte utover morgonen og føremiddagen og. Neste gong ho blei forkjøla varte hosten 1 mnd etter at ho var "frisk" igjen.

Etter ho begynte på astmamedisin (ventoline og flutide når ho er forkjølt, forebyggande dose flutide når ho er symptomfri) har ho vore forkjølt to gonger. Første gongen hosta ho i ca ei veke etter snørr og feber var vekke (og det same gjorde broren, så det var nok ganske normalt). Andre gongen veit eg ikkje, for ho begynte med snørr og feber i går. Hoppa opp på "sjuk dose" ventoline og flutide med det same, og så håpar eg vi slepp den lange hosteperioden denne gongen og.

Spesialisten på barneklinikken sa at dei aller aller fleste ungar som har infeksjonsutløst astma (også kjent som barneastma) veks det av seg i løpet av småbarnsperioden (som regel før skulestart).

Skrevet

Det svaret fikk vi også, men snuppa hoster ikke mye hun blir bare tett i brystet og uten behandling er det over på ca 1. uke men brystkassa hennes går opp og ned utrolig fort.

Håper det går over så vi skal prøve de medisiner vi har fått ventoline og flutide som innhalasjon og håpe på det beste

Skrevet

Får satse på at medisinene virkar (har inntrykk av at dei fungerar veldig godt sånn generelt, for oss har dei vore supre i alle fall) og at ho veks det av seg med tida.

Ekkelt at ho blir så tett i brystet då... Jenta vår var VELDIG tett første gong ho blei forkjølt (då ho var 6 veker gamal), tilbrakte natt til lille julaftan på barneklinikken i fjor huskar eg. Var ein utruleg ekkel følelse, eg gjekk jo der og tenkte at no får ho rett og slett snart ikkje til å puste meir. Heldigvis har ho ikkje vore spesielt plaga av dette i ettertid, ikkje like kraftig i alle fall.

God bedring til jenta di!

Skrevet

Takk det ser lovende ut i hvert fall. Hun har sovet nesten hele natt vært bare våken i en 1/2 time mot 3-4 som er vanlig og hun puster ganske rolig.

Legen sa til meg i går at det er mye verre for foreldere enn barna og det stemmer nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...