Gå til innhold

AE, OU og AA pa engelsk pc, hvor finner jeg de paa tastaturet?

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...
Skrevet

hva med gå til Insert>Symbol? Der vil du finne alle bokstavene deriblant de tre norske bokstavene.

Håper det hjelper.

Skrevet

nei, jeg leste ikke godt nok spørsmålet..

beklager.

Skrevet

Velge norsk tastatur istedet for engelsk, men det hjelper vel ikke om tastaturet er engelsk og uten æøå på tastene så nå tenkte jeg feil ut i fra spørsmålet tror jeg. :P Men om du trykker på Alt-tasten og holder den inne og så taster inn 143 på det numeriske tastaturet så får du Å. Alt+134 = å

Alt+145 = æ

Alt+146 = Æ

Ø kan du vel skrive som den svenske ø-en, ö, eller finnes ikke de to prikkene på engelsk tastatur?

Om ikke så er Alt+148 ö og Alt+153 Ö.

Litt tungvint å sitte å taste inn disse kodene men..

• 5 uker senere...
Skrevet

Jeg har engelsk pc med engelsk språkregion slått på og bruker de følgende kodene (tar litt tid å komme inn i men fungerer flott for meg nå... etter å ha brukt de i 1års tid:)

alt + 145 = æ

alt + 146 = Æ

alt + 0248 = ø

alt + 0216 =Ø

alt + 134 = å

alt + 143 = Å

Lykke til :)

• 3 måneder senere...
Skrevet

Det gikk paa den vanlige dataen vaar, men ikke laptopen..

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei Arlen,

Grunnen til at laptop ikke virker er pga du må bruke det numeriske tastaturet.

Jeg ville løst dette ved å bruke et program som heter autohotkey

Her kan du legge opp til at f.eks ctrl+o skal bli ø, ctrl+ a skal bli å osv.

Dersom du er interessert, kan du laste ned programmet gratis fra: http://www.autohotkey.com/download/

Jeg kan hjelpe deg videre med å lage et custom script etter du har gjort det :-)

• 1 år senere...
Skrevet

tja, mange lange forslag men enkleste er vell hurtigtasten for og bytte mellom engelsk/norsk tastatur ;) hold 'Alt' tasten inne og trykk EN gang på 'Shift' knappen (begge knappene er nederst til venstre på tastaturet;))

Skrevet

og leste ikke langt jeg heller, hehe, men, ett alternativ : Start > Control Panel > Keyboard, du vil finne "English (American)" o.l, trykk Add for og legge til Norwegian(Bokmål)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...