Gå til innhold

Foreldrepenger ved planlagt keisersnitt

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har følgende problemstilling:

Jeg har vært i jobb frem til 12.09.08 og har en fastsatt ultralydtermin 13.04.09. Det er så og si bestemt at jeg skal ha planlagt keisersnitt 1-2 uker før fastsatt termin pga medisinske årsaker.

For å komme inn under kravet om å ha vært i arbeid i 6 av de siste 10 månedene, må jeg starte stønadsperioden 12 uker før termin. Dersom jeg føder med planlagt keisersnitt 1-2 uker før fastsatt termin, kommer jeg akkurat inn under kravene. Men dersom det er vanlig ultralydtermin som skal være utgangspunktet, mangler jeg 1 uke for å få krav på foreldrepenger...

Kan jeg vente med å søke om foreldrepenger til barnet er født, og da søke bakover 3 mnd før fødselen, og få tilbakebetalt foreldrepenger for de 12 ukene før fødselen og videre fremover? Eller bør jeg søke før fødselen? Kan man ta utgangspunkt i en planlagt keisersnittfødsel i stedet for ultralydterminen?

Noen som vet?

Fortsetter under...

Hei!

Jeg spurte NAV om det du lurer på for en stund siden. Da fikk jeg beskjed om at det bare var å få legen eller jordmora di til å skrive KS-datoen istedet for UL-termin på den terminbekreftelsen du skal sende med søknaden din. Tror dog ikke jeg ville tatt sjansen på å spørre NAV igjen - hun jeg snakket med var så utrolig hyggelig og så vidt jeg har skjønt er det litt ulik praksis rudt om kring på de ulike kontorene.

Ville bare bedt lege/jordmor skrive KS-datoen på bekreftelsen og latt som ingenting. Det er jo umulig å finne noe info på NAVs hjemmesider om dette og hvis noen skulle reagere får du heller bare si at du tok det som en selvfølge at du skulle ha rett på samme utregning som andre ut fra når babyen blir født...

Hei

jeg foreslår det samme som tidligere svar - få jordmor til å skrive KS-datoen på terminbekreftelsen. Det gjorde ikke jeg, og satset på å få innvilget permisjon med utgangspunkt i KS-datoen. Det fikk jeg ikke :-( Nav mente de alltid måtte bruke termindato. Men jordmor har mulighet til å sette denne til KS-datoen - det fortalte min jordmor meg når det var for sent. Lykke til!

Takk for svar begge to:)

Jeg var hos jordmor idag, men hun ville ikke gi meg en ny bekreftelse på en ny termindato iforhold til et planlagt keisersnitt. Hun mente at da gjorde hun noe galt osv... Skjønner jo det, men syns dt er så urettferdig at noen kan få en ny termindato og andre ikke... Hva skal jeg gjøre? Det eneste hun kunne gi meg var en bekreftelse på at jeg skal ha planlagt keisersnitt og at det vil senest skje 2 uker før termin..Men hva hjelper vel det hvis NAV uansett går etter termindato?!! Kjenner jeg blir skikkelig oppgitt...!

• 1 måned senere...

Hei igjen!

Takk for innspill alle sammen:)

Nå er saken min avgjort i NAV og jeg har fått vedtak på foreldrepenger! Jeg sendte med en bekreftelse fra jordmor på at jeg skulle ha planlagt keisersnitt senest 14 dager før termin. Og dermed altså komme inn under kravet om å ha jobbet 6 av de siste 10 månedene før permisjonen starter. For å få dette til må jeg starte permisjonen 12 uker før PLANLAGT KEISERSNITTDATO. Det er altså ikke ultralydterminen som gjelder når man har planlagt keisersnitt!! Det virker som det er stor forvirring omkring dette på de ulike NAV-kontorene i dette landet, og det fører jo til at det er forskjellsbehandling på de ulike søknadene avhengig av om man får en saksbehandler som tolker loven slik eller slik... Ganske så frustrerende! Men nå fikk jeg gjennomslag for min søknad og jeg anbefaler alle som får høre at det er ultralydterminen som gjelder i ALLE tilfeller om å klage. Det hele er jo egentlig ganske logisk; man skal jo ta utgangspunkt i ANTATT nedkomst (fødsel) og når det er planlagt keisersnitt, så er jo dette den mest sannsynlige datoen for fødselen! Skulle gjerne hørt argumentet fra NAV på hvorfor de alltid skal ta utgangspunkt i ul-termin??! Er det for å lette saksbehandlingen?! Jeg skjønner det ihvertfall ikke...

Men nå er jeg bare glad jeg fikk vedtak og slapp å gå runden med å klage...for det hadde jeg gjort! :)

Håper dette inspirerer andre i samme situasjon om å "stå på krava"!:)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...