Gå til innhold

Noen her som har hatt forhøyet senkning?

Anbefalte innlegg

Altså sånn uten en åpenbar grunn? Jeg har fått beskjed om at senkningen min var forhøyet, håper på å få resten av prøvesvarene i morgen. Jeg er jo ikke forkjølet eller syk, bare det vanlige jeg sliter med (har ME). Fant legen ut hva som felite dere? Bir dette fulgt opp, flere blodprøver osv? Prøvene ble tatt for sikkerhets skyld siden jeg har mange ekstrasystoler på hjertet.

Fortsetter under...

Jeg har hatt forhøyet crp i 1år nå. Har hatt en del infeksjoner. Crpen synker når jeg tar pencelin/antibiotika, men stiger når kuren er over. Crp skal til vanlig ligge på 8, min ligger på ca 50 når jeg er "frisk". Har ikke funnet noen spes grunn til dette. Trodde lenge det var fordi jeg var gravid, men det endret seg ikke etter babyen kom ut. Skal til en full utredning etter jul hvis ting forsatt ikke har endret seg. Grunner for høy crp kan være: infeksjon, kreft, leddgikt, graviditet.

Forklaring på litt av det du lurer på: Langt, men....Senkning er en prøve som gjenspeiler at blodets fysiske egenskaper forandres ved forskjellige sykdommer eller forandringer i kroppen. Blodets sammensetning av celler og proteiner påvirkes av om man er syk eller frisk. Når man måler "senkningen" ("blodsenkningen"), er det slike generelle forandringer i blodet man registrerer. Prinsippene for senkningsreaksjonen er at man ser hvor mye de røde blodcellene synker sammen i løpet av en time. Det hele blir gjort under standardbetingelser, dvs. at det er bestemte regler som gjelder når man utfører en slik test. SR er en prøve som har vært brukt i mange år. Den kan virke noe gammeldags med dagens teknologi, men SR er faktisk fortsatt en av de hyppigst brukte testene både i allmennpraksis og på sykehus. Testen blir spesielt mye brukt i forbindelse med kroniske betennelsestilstander. Hovedindikasjonen er:

· Følge forløpet av betennelsessykdommer

· Revmatiske sykdommer

· Betennelse i tinningpulsåren

· Bindevevssykdommer

· Spesielle kreftsykdommer

SR ble tidligere brukt mye som et infeksjonsmål, men er i dag delvis erstattet av en prøve som kalles CRP ved akutte infeksjoner. Likevel har SR fortsatt en plass i akuttutredningen av infeksjons- og betennelsessykdommer. Normalverdiene for denne prøven er satt opp ut i fra gjennomsnittlige verdier, noe som gir rom for individuelle variasjoner. Enkelte har konstant høyere verdier enn det som fremgår av normalverdiene, uten at dette er uttrykk for noe galt. Normalområdene er:

· Menn

o 0-50 år: under 13 mm

o Over 50 år: under 20 mm

· Kvinner

o 0-50 år: under 21 mm

o Over 50 år: under 30 mm

Bare verdier over normalområdet har betydning. Denne prøven vil ikke kunne gi et eksakt svar på om en har sykdom eller ikke, men vil i mange sammenhenger være nyttig tilleggsinformasjon for legen i hans eller hennes kliniske arbeid. En forhøyet senkning forteller heller ikke hva som er galt, men er altså en indikator på at "noe kan være galt".

Har du symptomer fra ledd, hud eller muskler? Smerter i skjellett? I såfall kan legen din gå videre med andre blodprøver.

Som du forstår er senkning en svært uspesifikk prøve, og man kan ikke konkludere med noe som helst. Er det blitt tatt urinprøve? Dersom du har symptomer i tillegg kan det være aktuelt å utrede deg videre. Den videre utredning avhenger av symptomene du evt. har. Dersom du føler deg helt frisk, kan høy senkning være helt normalt for deg. En spesiell blodkreft sykdom som heter myelomatose kan gi forhøyet senkning. Dette er en sjelden sykdom og rammer gjerne eldre personer. Det er mulig å ta en blodprøve for å vurdere dette. Lymfekreft kan også gi høy senkning, men disse to sistnevnte diagnosene er svært sjeldne. Uten symptomer synes jeg det høres fornuftig ut at du kontrolleres med gjevne mellomrom

Annonse

Hvis du har andre symptomer også bør det tas flere prøver , men det med kreft er jo veldig sjeldent. Snakk med din fast lege om hva som ble tatt prøver av. Om det kanskje er tatt andre som ser bra ut som leukocytter (hvite blodlegemer) og sånn.

Jeg gikk med forhøyet senkning i nesten 10 år....den var alltid over 50.... Noen har det helt uten grunn. Min mor og tante hadde også høy senkning. Nå husker jeg ikke om de har målt den etter at de fjernet hjenesvulsten....

Senkningen måels på hvor mye bloddet synker på 1 time. Crp er en infeksjonsprøve som måles på ett par minutter for å indikere om det er baktereie eller virus.

Jeg hadde høy senkning da jeg fikk bindevevssykdom. Men, da var det slik at jeg var skikkelig dårlig. Så, det var derfor det ble tatt prøver. En venninne av meg hadde høy senkning i et års tid og leddsmerter uten at de fant ut hva det var, hun er fin nå. Det gikk over av seg selv.

Ble ikke no klokere i dag. De hadde fått svar på noen prøver til og jeg hadde visst forhøyet nivå trombocytter(blodplater) og.. Fikk ny time i morgen og skal ta nye blodprøver før timen fikk jeg beskjed om. Får håpe jeg får svar i morgen da, lurer på hva dette kan være..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...