Gå til innhold

Gravid og oppsagt...

Moggi

Anbefalte innlegg

Vi fikk varsel om permiteringer og nedbemanninger for en måned siden, og dermed var jeg en av de første som fikk tilbud om en pakke.

Dem la ansenitet til grunn. Jeg fortalte dem at jeg er i min 18 uke, noe dem visste, siden jeg var tidlig ute med å gi beskjed, og at det ville være ubeleilig for meg å miste jobben min.

Jeg har vært fast ansatt siden 01.01.08.

Det er da rart da at en jeg har på opplæring i min avdeling som har jobbet der bare siden august, har fått beskjed at han ikke vil bli rammet.

Jeg fikk da klar beskjed at hvis jeg ikke tok pakka, ville dem si meg opp uansett. For jeg ville ikke ha problemer med å begynne på noe kurs nå, eller finne meg en ny jobb. Mange som starter kurs og hopper av ved fødsel, og klarer å hente seg inn igjen mente dem.

Ble utrolig såret, og følelsen av å ikke være ønsket stakk langt inne.

Jobber på et lager, hvor jeg trives, og har ikke stort av utdannelse i ryggen til å hjelpe meg nå.

Ikke bare knipse fingrene og finne meg ny jobb, med begynnende kulemage attpåtil.

Takket nei til pakka, mottatt oppsigelse i posten, så nå skal jeg inn til forhandlinger. Det kan bli en slitsom søksmål. Men ikke søren om jeg lar meg koste bort sånn uten videre.

Håper egentlig at jeg kan få være i jobb til permisjonen hvertfall.

Er litt spent på hvordan dette vil ende, med en hint av vantrivsel.

Samtidig skulle jeg ønske jeg tok pakka, ble hjemme, og gleda meg over det som skal komme.

Fortsetter under...

Ta saken videre du =) La det gå til retten om det trengs. Har en veninne som ble sagt opp på usakelig grunnlag, gikk rettens vei og vant glatt.

Og siden de har lagt ansenitet til grunnen for oppsigelse er det jo du som skulle blitt mens h*n til opplæring måtte gå...Her tror jeg de har vært sleipe og tenkt at den til opplæring er billigere i drift enn det du er...

• 4 uker senere...

Hvis det er en trøst så får du uansett permisjonspengene. Du sa at du var i uke 18 når du ble permitert, dvs. 4,5mnd. Og med oppsigelsestid kommer du fint inn under grensen som sier at du må ha jobbet/permitert/mottatt arbeidsledighetstrygd i 6 av de 10 siste månedene før permisjonen starter. Du har ved permiteringen jobbet 5,5 måneder og vil dermed få pengene i permisjonstiden når en legger til evt. oppsigelsestid.(Forøvrig kan man begynne permisjonene tidligst 12 uker før termin og senest 3 uker før termin. dermed kan man om det skulle knipe begynne permisjonen tidligere og få permisjonspenger.)

Skjønner godt at du er skuffet og såret, men er det verdt å bruke mer krefter på enn nødvendig? DU skal nyte tiden nå, den er spesiell og en vet aldri om en får oppleve det flere ganger eller ei. Kanskje har du rett men hva hjelper det å få jobben tilbake om du ikke føler deg ønsket? Sørg for å forhandle fram en avtale så godt du kan, vær saklig og pass på å få en god attest og referanse så du har gode kort når du igjen skal ut og søke jobb. Lykke til!

Vil bare tilføye en liten ting;

dersom man blir sagt opp når man er gravid er det presumsjon for at oppsigelsen er gitt pga graviditeten, og det er arb.giver som har bevisbyrden for at dette ikke er gjort. Ethvert argument er ikke gyldig grunn.

I all hovedsak er det ansiennitet som teller. Man kan ta utenforliggende sosiale hensyn utenom ansiennitet, men det taler jo for din sak. Nemlig at du er gravid og at det derfor BURDE vært deg som beholdt jobben.

Lykke til. tror det går din vei :)

Takker for svar og godt nyttår!

Satt i forhandlinger en hel arbeidsdag...slitsomt, men lønnsomt.

Fikk beholde jobben fram til permisjon, som var det jeg ønsket.

Godt å ha noe å gå til, istedet for å sitte hjemme når en er frisk:)

Gleder oss nå til tiden som kommer, og kan heller rette hodet mot det positive rundt oss :))

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...