Gå til innhold

fødselsangst:(

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja jeg har det og fikk hjelp i mitt forrige svangerskap. Da gikk jeg i samtaler hos jordmor på sykehuset fra jeg var rundt 5 mnd på vei + at hun sendte meg til psykolog ved siden av.

Jeg ville tatt det opp med jordmoren min eller legen din og si at du ønsker hjelp.

Jeg kommer til å be om samtaler med jordmor på sykehust igjen denne gangen, men føler at jeg ikke har behov for å begynne enda. De har nå uansett jornalen min fra sist så de vet jo litt hva jeg sliter med når jeg kommer dit...

Be ihvertfall om hjelp...ikke bra og gå med dette alene!

Lykke til!

jeg har allerede sagt i fra om dette, men følte liksom at jeg ikke ble tatt helt på alvor....

jeg har generelt angst for alt som har med leger og sykehus og gjøre(ble skremt som barn), men har endekig funnet en lege som respekter dette. har ikke snakket med legen siden han selv er sykemeldt bare jordmor og henne mente at det ikke var noe vits og "blande inn" en psykolog i dette, skal jeg bytte jordmor eller slå hardt i bordet?

syns det er vanskelig og sitte som førstegangsfødene når man føler at man ikke blir tatt på alvor og liksom ikke helt vet hva man skal igjennom...

Tusen takk for svar:)

Håper du får den hjelpen du trenger og vil ha og masse lykke til til deg også:)

Jeg synes du skal si til jordmor at du faktisk sliter sånn med dette at du føler du har behov for psykologhjelp. (psykologhjelp pga fødselsangst er også gratis når du henvises av jm/lege).

Hvis jordmor ikke lytter til deg hadde jeg byttet jordmor hvis jeg var deg.

Det er jo viktig at du får følelsene litt under kontroll...for tenk om du får panikk under en fødsel...Dessuten kan det være greit at du prater med de på sykehuset slik at dere legger en "plan" for fødselen din....en fødsel kan ikke planlegges til detalj men du kan komme med hva som er viktig for deg ihvertfall...Greit å vite på forhånd hva du har mest angst for også...samt avklarer eventuelt smertelindring slik at noe sånt ikke drøyes av jordmødre under en fødsel osv.

Hos oss planla vi ihvertfall at det var viktig for meg å få komme inn på sykehuset litt tidlig sånn at jeg opplevde minst mulig stress...(altså komme når jeg følte meg utrygg hjemme).

Samtidig at ting ikke blir stresset...Også viktig for meg at jordmødrene er tolmodig og ikke prater skarpt til meg. Jeg har også angst for å bli holdt så de måtte ikke ta meg rundt armledd osv.

Vi satte opp en masse punkter som er viktig for meg som jordmødrene ville være forberedt til når jeg kom.

Vi planla også at hvis jeg fikk for mye angst og ikke klarte å gjennomføre det så skulle jeg sendes til ks...altså de kalte dette en "prøvefødsel".

Jeg fikk ekstremt mye hjelp...og vet jeg kommer til å få det denne gangen også!

Jeg vil virkelig anbefale deg at du går videre og står på. Ikke la jordmor avskrive deg med at det ikke er noe vits i det ene eller det andre. Det er du som vet hva du har behov for og hva som vil hjelpe deg å få en best mulig fødsel.

Lykke til!

Må virkelig si at jeg ble ganske lettet over og lese dette, da er det virkelig hjelp og få der ute! Tusen tusen takk for at du delte dette med meg, nå skal jeg virkelig stå på krava og få den hjelpen jeg føler jeg trenger, føler liksom at gleden over og gå gravid og vente på sitt første barn blir ødelagt når man bare går rundt og gruer seg til fødselen. Så etter det du har fortalt nå så ser jeg "lyset i tunnelen" og skal bestille ny time hos jordmor fortest mulig og begynne og kreve at jeg får den hjelpen. nå skal jeg glede meg over at jeg er gravid og ikke grue meg til fødsel:)

Tusen tusen takk!!

Ja det må du virkelig gjøre. Jeg også ødla så mye av min første graviditet pga angsten. Lå våken og grein om natta og til tider angret jeg nesten på at jeg ble gravid!

Denne gangen er jeg mye roligere, for jeg vet at jeg vil få hjelp denne gangen...og at veldig mye allerede er arbeidet fram i journalen min.

Håper virkelig du blir hørt av jordmor og tatt på alvor neste time og sendt videre... Hvis ikke bytt jordmor eller gå til en lege!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...