Gå til innhold

Urolig på kvelden. Ikke bare vil hun ha mat ofte, men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 4 uker som nesten henger i puppen fra klokken 21 om kvelden til langt på natt. Det virker som om hun ikke blir fornøyd.

Og når hun ligger ved brystet og suger så kaver hun noe voldsomt. Spreller med beina, veiver med armene og drar i brystknoppen.

Er det normalt...?

Jeg har lest at barn ofte er urolige og vil ha svært hyppige måltider på kvelden - men den kavingen og stressingen ved brystet er unektelig litt slitsom...

Noen som har det på samme måte?

Evt. noen gode råd?

På forhånd takk :)

Skrevet

Hos oss betyr den oppførselen at babyen er trøtt. Vi opplevde stor forskjell på hvor han greide å sove på dagen og kvelden. På dagtid sovnet han i vogna, på kvelden bruker vi en seng inne. Vår lille gutt fungrer best når han får tatt natta når han er så trøtt som du beskriver.

Vær sikker på at babyen din er skikkelig mett og forsøk å legge henne for natten er mitt råd.

Jeg tror ikke det at så små babyer ikke har døgn gjelder for alle. Eldste datteren min la seg kl 19.30 fra hun var 6 uker. Hun oppførte seg også sånn som du beskriver om klokka ble mer før hun fikk legge seg. En stor fordel med slike barn når en er hjemme. Litt verre når en ønsker å reise bort. Datteren vår var jo trøtt da også og hadde behov for å legge seg til samme tid. Ble litt lite uteliv for oss etter at hun kom til verden, men tross alt: Det er flest hverdager! Nå når hun har blitt noen år er det aldri noe problem å ta henne med bort og la henne legge seg der vi er. Vi har heller aldri hatt problemer med å legge henne om kvelden hjemme. Så trøtte barn, med stort behov for å få legge seg om kvelden og følge rutinene har betalt seg for oss i form av rutiner som fungerer utmerket i alle situasjoner!

Skrevet

Dette var som å lese om oss selv....Slik er det her også. Det startet for et par dager siden og er særlig på kvelden. Er akkurat som at jeg ikke har nok melk. Hun spiser ( er også utrolig uolig...kaver med armer og bein og ser ut som hun har vanskeligheter med å suge jevnt og trutt..hun slipper puppen hele tiden osv ), for så å bli sulten igjen etter en halvtime-times tid. Dette resulterer i at hun henger i puppen hele kvelden. I går holdt hun på fra klokken fire til klokken halv ett!!!! Får hun ikke pupp hyler hun. Men hun hyler til innimellom når hun blir ammet også da det er tomt for melk....Jeg håper virkelig dette bare er snakk om økedøgn og at det blir bedre. Men det er godt å høre at vi ikke er alene:o) Datteren vår er også 4 uker. Håper det gir seg til dere også. Sover hun lange perioder om natten?

Skrevet

Hei Mor79.. :)

Godt å høre at vi er flere ja :)

Etter å ha spist/maset/kavet i noen timer og hun endelig sovner så sover hun gjerne 3-3,5 time. Men på natten er ammingen helt grei. En pupp, raping og så sovner hun igjen.

Det blir vel bedre etterhvert. :)

Skrevet

Akkurat sånn er det her også! Gutten min er 6 uker, og har holdt på i ca 2 uker nå.

Mye gråting og sutring fra 18 til 01-02. Når jeg ammer han bare tuller han. Drar seg bort fra puppen, veiver med armer og bein, "trykker", osv. Gir en del mme også, og da skriker han enda verre.

Har vært inne på tanken om det kan være luft som plager han - og at det derfor blir veldig ubehagelig å spise. Men er også godt mulig han rett og slett er trøtt.

Prøvde å amme han nå for 15 min siden, og da begynte han sånn igjen. Tenkte å få ut en rap, så jeg la han over skulderen mens jeg gikk litt - og da sovnet han med en gang. Så mye mulig han rett og slett var trøtt nå.

Skrevet

Hadde det også sånn med veslemor. Ville suge hele tida, men ble aldri fornøyd. Kava slik du beskriver. I tillegg prompa ho MYE og virka som ho slet med magen, uten egentlig å gråte/skrike.Da hun var tre uker ble jeg anbefalt av helsestasjon å gi smokk som avlastning, og ta en tur til kiropraktor. Det viste seg at hun hadde stiv nakke/ryggmuskulatur. Fikk behandlinger for dette, samt behandling for kolikk. Etter noen behandlinger ble hun mye bedre. Nå er hun 10 uker og er stort sett fornøyd hver kveld, uten puppen å henge på!

Skrevet

Vår lille datter er også 4 uker, og oppfører seg ganske likt. Har en periode sent på ettermiddagen eller kvelden hvor hun sutrer veldig. Holdt på sånn som du beskriver en stund, men jeg lar henne ganske enkelt ikke bruke puppen som "kos"/ smokk lenger.

Når jeg er sikker på at hun er mett, har tørr bleie og har det bra ellers, får hun ikke pupp (terskelen er lav altså, er jeg det minste usikker på om hun er sulten får hun selvsagt mer, men når hun har ammet 1t mer eller mindre i strekk, vet jeg at hun ikke trenger mer mat på en liten stund iallefall).

Min erfaring er at hun bare blir verre hvis hun får puppen som trøst hele tiden, da får hun mer luft i magen og gulper MASSE! Vi holder henne inntil oss, eller går rolig rundt med henne, hun skriker som en stukken gris til å begynne med, men ofte går det veldig kort tid før hun sovner eller iallefall roer seg. Helsesøster sa det viktigste var å "finne roen", å tørre å stole på oss selv om vi var sikre på at hun var mett, tørr og passe varm, da er det eneste vi kan gjøre å sørge for at hun føler trygghet og vet at vi er der selv om hun har det "kjipt".. Så vi prøver å følge det rådet (",)

Smokk vil hun forøvrig IKKE ha!! *ler*

Skrevet

Leser tråden med stor interesse, er så kjent. Skal prøve å være litt mer regelmessig m pupp og soving jeg nå tenker jeg. Om dagen i allefall, så får nettene bli som de blir for da eer jeg helt i ørska. Vi samsover og han har temmelig fri tilgang til puppen.(Varierer veldig om han sover 3 timer i strekk mellom måltidene, eller om han småvåkner og småspiser).

Skrevet

Hei! Jeg kjenner igjen problemet jeg også. Virker som om det er vanlig iom at så mange kjenner seg igjen?? Vel, vår datter på 5 uker driver også og tuller litt sent på kvelden til tider. Jeg har også trodd hun fikk for lite melk, men jeg er ganske sikker på at det IKKE er tilfelle. Hun vokser mye og det kommer vanligvis MYE melk. Mulig at hun er veldig trøtt, ja, men ikke klarer å finne roen/søvnen. Altså overtrøtt. Men jeg vet ikke. Jeg merker at hun finner søvnen lettere om natten om hun har sovet mye på dagen også. Altså søvn avler søvn. Og jeg har mye tro på å gi trygghet/nærhet. Jeg godsnakker og holder i hånden, og da pleier øynene sakte, men sikkert gli igjen. Og dessuten har vi introdusert smokken- den er vår gode venn. Suttebehovet er visst større på kvelden, virker det som.

Skrevet

min gutt på snart 7 uker er likadann. har enkelte kvelder holdt på helt til 4 på natta.... :( Men de siste 2 nettene har vi gitt hanen flaske mme FØR amminga og han har blitt så utrolig mye roligere og virker veldig tilfreds. I tillegg får jeg tid til å samle opp litt melk i puppen til å holde han sovende hele natta. Funker veldig bra for oss å ta denne ene flaska med mme hver kveld. resten av dagen har jeg rikelig med melk, så det er litt underlig. han har lagt på seg kjempegodt, og han har strekt seg 10 cm på 6 uker, så han har ikke fått for lite mat. men det er nok rett og slett litt for lite rett før sengetid, så da suppelerer vi litt. best for han og best for meg. nå er vi alle fornøyde. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...