meg & to små vampyrer Skrevet 10. desember 2008 #1 Skrevet 10. desember 2008 Vi tenker på å skaffe en luftavfukter vi nå. Er ganske illle. Heldigvis bare leier vi her vi bor da. Noen som vet og forslag til tiltak mottas med takk.
Sivalur Skrevet 10. desember 2008 #2 Skrevet 10. desember 2008 Innbiller meg at det kan skyldes kondens inne, som igjen skyldes at dere lufter for lite..? Aner ikke altså, men prøv å åpne noen ventiler, eller sett noen vinduer på gløtt, og ta en skikkelig utlufting med vinduer på vid vegg i minst 5 minutter en gang i løpet av dagen.
meg & to små vampyrer Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 10. desember 2008 Vi lufter hver dag. På badet hvertfall. men det er jo minus fem grader ute og vi får aldri varmet opp leiligheten som det er... så å ta en full utlufting vil hvertfall gjøre leiligheten for kald for meg. fryser av meg alt jeg har som det er. Det ene soverommet har ingen lufteventil. kanskje derfor der inne da. har satt opp vinduene nå altså. Men når jeg har lufta tidligere så har det ikke forsvunnet. og er ganske mye vann.
hamsterpia Skrevet 10. desember 2008 #5 Skrevet 10. desember 2008 HVis dere ikke har noen ventiler åpne, kan det være årsaken til at leiligheten er vanskelig å varme opp også. Varmen trenger lufttilførsel for å kunne spre seg, så med åpne ventiler vil dere sannsynligvis få et varmere husrom uten kondens. Hjelper ikke så mye å bare lufte ut noen minutter og så stenge igjen.
meg & to små vampyrer Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. desember 2008 Nei, men om det ikke eksisterer noen ventiler så kan jo ikke vi gjøre så mye med det. Det er en ventil på badet, men den lufter dårlig ut. Ellers ingen ventiler her. og vi kan ikke ha vinduene åpne hele tiden. jeg fryser jo så ille hele tiden. og er så stort at å varme opp er kjempevanskelig med kun elektriske ovner.
Dronningen! Skrevet 10. desember 2008 #7 Skrevet 10. desember 2008 Fukt og gammel luft. Tenk deg at du er på en hytte som ikke er blitt brukt på flere uker. Det er kaldt ute og null varme på inne. For å da få det varmt inne må du bytte ut den kalde luften med ny luft (åpne dører/vinduer). Har dere peis? Fyr opp med vinduene åpne. Sett opp ventiler eller skru på kjøkkenviften. Om dere har sentralvifte bør denne stå på døgnet rundt for å trekke fukt ut av leiligheten. På badet bør dere skaffe en vifte som trekker den fuktige luften rett ut.
Gjest Skrevet 10. desember 2008 #8 Skrevet 10. desember 2008 Har du gamle vinduer? Dette har jeg funnet på nettet: Kondensdannelse på et isolerglass er et faresignal som forteller av klimaet inne er for fuktig og kan være til skade for hus og beboere. Borettslaget bør kontrollere at avtrekk fra kjøkken og bad/vaskerom fungerer, og beboere må oppfordres til å holde ventiler åpne. Hvordan unngå kondens? 1. Luft ut Tilstrekkelig utlufting er et effektivt middel. Det er normalt nok med noen minutters utlufting med gjennomtrekk 2-3 ganger daglig. 2. Varmekilde bør alltid plasseres under vindu Dette hindrer kaldras og kondens på glasset 3. Begrens vanndamp På kjøkkenet bør man ha lokket på grytene og ventilatoren må stå på. Man bør også om mulig tørke minst mulig tøy inne. 4. Ha riktig temperatur Jo varmere luften er, jo mer vanndamp kan den inneholde. Dugg på vindusglasset er ikke noe nytt Har du vindu i boligen din med 2- eller 3- lags glass av en eller annen type, enten det er koblet vindu eller et med isolerglass, har du et normalt godt vindu. Selve vindusglasset er den absolutt dårligst isolerte delen av veggen samme hvilken vindustype du har, selv om enkelte av glassene har navn som "isolerglass", "energiglass" osv. De forskjellige vindustypene som f.eks. Nor-Dan, H-vinduet eller andre, har stort sett samme type glass. Problem med kondens (dugg) vil kunne oppstå på glasset i alle vindustyper hvis forholdene er ugunstige. Kondenserer det mellom glassene på et koblet vindu er det for liten luftutskifting mellom glassene. Dersom det blir dugg mellom glassene på en isolerglassrute, skyldes dette utetthet i forseglingen rundt glassene, og ruten må skiftes. Blir det kondens og isdannelser på romsiden av det innerste glasset, er det sannsynligvis for høy luftfuktighet i romluften i boligen.
meg & to små vampyrer Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #9 Skrevet 10. desember 2008 Vi har ikke peis. dette er dog et kontinuerlig problem i denne leiligheten og vi lufter ofte spesielt på badet der det danner seg mye fuktighet. Er ikke alle rommene heller. Er mest på badet og naborommet, som er et soverom. har ikke ventiler utenom på badet. ingen sentralvifte. hvor mye koster en slik vifte til badet? Syns det er ille at vi skal ha så masse kostander med en leilighet vi bare leier.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 10. desember 2008 #10 Skrevet 10. desember 2008 Høres ut som om det er kulderas i veggene hos dere. Dvs at det er for dårlig isolert utvendig, slik at når kulden treffer varmen innenfra, i veggene, blir det kondens som legger seg innvendig. Vil absolutt anbefale at dere skaffer dere en avfukter og har den på døgnet rundt til dere merker bedring. Mulig dere må ha den på jevnlig uansett for å holde unna kondensen. Dere vil merke stor forskjell på inneluften når dere får fjernet fukten!
meg & to små vampyrer Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #11 Skrevet 10. desember 2008 Et annet problem som sikkert ikke gjør det bedre er at det ikke finnes vaskerom eller andre tørkemuligheter for klær enn de rommene vi oppholder oss i. æsj.
erteposen + 4 Skrevet 10. desember 2008 #12 Skrevet 10. desember 2008 Det høres for tett ut hos dere. Har dere gode ventiler og lufter ut?
meg & to små vampyrer Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #13 Skrevet 10. desember 2008 som sagt: vi lufter, men ingen ventiler utenom på badet.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 10. desember 2008 #14 Skrevet 10. desember 2008 Dere bør jo snakke med huseier og be dem skaffe avfukter og vifte til badet. Si ifra at dere sliter med fukt og at det er helseskadelig (noe det er i forhold til gjærsopp og sporer, allergier/astma) og si at dere er villig til å gi det en sjanse med nødvendig utstyr, ellers må dere se dere om etter et annet sted å bo.
meg & to små vampyrer Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #15 Skrevet 10. desember 2008 he he, ja, det var det da. Jeg er seriøst ikke i form til å fortelle huseier om enda en ting som er i uorden i dette huset. Siden vi flyttet inn i november i fjor har det vært det ene etter det andre. Rotter (mange som formerte seg) inni veggene, 3 eller 4 vannlekkasjer (den ene rett inn når det regnet), det er kaldt osv. Jeg syns ikke jeg gjør annet enn å mase på de. Og jeg syns synd på de som skal bo her selv om en stund. Tror nok alternativ som er mer aktuelle er å vurdere å finne noe nytt å leie. å evt bare overtale mannen min.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 10. desember 2008 #16 Skrevet 10. desember 2008 Oi ja dere har virkelig hatt litt av et styr der! Om det er sånn at rotter har trivdes inni veggene er det helt klart mye fukt. Og om det har vært mange vannlekkasjer så høres det ut som et hus som burde vært totalrenovert. Håper du får med mannen din på å finne noe annet!
meg & to små vampyrer Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #17 Skrevet 10. desember 2008 Ja, det er "renovert" av noen som gjorde ting selv og gjorde en veldig dårlig jobb. Dessverre for oss og huseierne som merker det nå. Ja, ønsker å leie noe annet, men er ikke lett når mannen vil bo her. Jeg bare klarer ikke tanken på å bo her med en liten baby (termin i august) og jeg hører stadig etter om rottene er tilbake osv. litt noia med andre ord. Kanskje jeg skal overtale mannen til å si opp. så får vi håpe vi finner noe nytt. men vanskelig her siden alle leiligheter legges ut to uker før de er ledige. vi er studenter og har ikke råd til noen dobbel leie.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 10. desember 2008 #18 Skrevet 10. desember 2008 Skal krysse fingre for at dere finner noe annet i god tid før babyen melder sin ankomst:-)
meg & to små vampyrer Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #19 Skrevet 10. desember 2008 det beste hadde vært å kjøpe en liten leilighet, men det har vi ikke råd til. æsj altså. får se. kanskje noe av det kan fikses med hyppig utlufting og enda mer frossen leilighet. og kanskje vi må kjøpe luftavfukter også.
gærne ko Skrevet 10. desember 2008 #20 Skrevet 10. desember 2008 En luftavfukter trenger ikkje vere dyr, vi kjøpte vår for under 1000 kr for et par år siden på clas ohlson. då budde vi i ei leilighet med veldig dårlig utlufting og klestørking i stua... Men huseier er faktisk pliktig til å holde huset i orden, uansett. Ta det opp med huseier, og kjøp luftavfukter. har du sånne små ventiler på lista til vinduet? Er på dei fleste husmorvinduer. Ha disse åpne, det hjelper i alle fall litt.
meg & to små vampyrer Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #21 Skrevet 10. desember 2008 Nei, er ingen små ventiler på vinduene, og ingen lufteluker i veggen heller. Ja, jeg vet de er pliktig å holde det i orden, men det betyr dessverre ikke at jeg klarer å kontakte de om enda en mangel. fungerer den luftavfukteren fra clahs? Kan man bruke den til å tørke klær med også?
gærne ko Skrevet 10. desember 2008 #22 Skrevet 10. desember 2008 Ja, den fungerte supert. heilt fantastisk å få tørre klær og god luft igjen. vi var veldig fornøgd med den i alle fall. Var utrivelig å finne mugg overalt og å ha klær som tok evigheter å tørke. Brukte luftavfukteren og snudde ut-lufta mot klestativet, så tørka klærne på under et døgn ) Bruker den av og til til å tørke klær no også, sjølv om vi bur i et tørt hus no. Er så greitt å tørke ting over natta, ikkje alt som eg vil ha i tørketrommelen.
jentemamma Skrevet 10. desember 2008 #23 Skrevet 10. desember 2008 Etter det du har skrevet i svarene her vil jeg bare anbefale deg å flytte!!! Når jeg var 19 bodde jeg og mannen min i en leid sokkelleilighet. Den lå i et nybygt hus (stort område med mange like modulhus) og vi var de første som leide der. Flyttet inn på sommeren og på senhøsten merket vi MYE kondens og det var også da vi begynte å bli syke. Vi gikk med konstant forkjølelse, hodepine og jeg fikk mystiske besvimelsesanfall og be utredet ut og inn med CT,MR etc etc uten at de fant noe. Oppdagget etter hvert mugg i vinduskarmer og på gulvet i hjørnene. Snakket med eieren som bare sa at vi luftet for lite og at man måtte lufte flere timer om dagen når man bodde i villa!! Også på på vinteren!! Unge og naive som vi var "gav" vi oss med dette, men flyttet så fort vi fikk muligheten og ble friske med en gang! Virker som om leiligheten deres har for dårlig ventilasjon, luftavfukter vil jo kun virke midlertidig eller ta bort "symptomene" på et "sykt" hus. Så mitt råd er at dere bør flytte!
Tjohoppsannhei Skrevet 10. desember 2008 #24 Skrevet 10. desember 2008 Jeg har nettopp flyttet ut av en leilighet som var slik, i et gammelt hus... Her jeg bor nå er det overhodet ikke noen slike problem, enda dette er en sokkel, og det andre lå i først etasje. Aaaalt for dårlig isolert i veggene, så det blir som noen skriver over, at det er umulig å egentlig få det tørt når det er kaldt ute, selv om man lufter masse. Jeg hadde alle ventiler på vid gap hele tiden, og automatisk avtrekksvifte på badet + luftet og luftet - men det hjelper ikke. Det var en stor leilighet også, så vanskelig å fyre opp hele, og det føles jo som voldsom sløsing å fyre opp en stor gang unødvendig... Nei det var en kald og fuktig leilighet, og stadig måtte jeg vaske vekk mugg fra vinduskarmene. Tro meg, det beste er bare å flytte. Fukt og mugg er helseskadelig - jeg er i alle fall kvitt hodepinen nå. Så ta enn alvorsprat med mannen, det er tross alt snakk om en liten baby og helseskadelig inneklima.
Tjohoppsannhei Skrevet 10. desember 2008 #25 Skrevet 10. desember 2008 ops, skriveleif, en -n for mye, der gitt :-d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå