Gå til innhold

Folsyre til premature

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvorfor premature skal ha folsyre de første seks mnd? Jenta vår er fem mnd, ca 3,5 mnd korrigert. Vi lå på st.olavs hospital på nyfødt intensiv i 2 1/2 uke etter fødselen og fikk med ei bra liste med vitaminer hun skulle ha i seg, deriblant folsyre. Men ingen sa hvorfor hun skulle ha det.....

Skrevet

Tenkte jeg skulle svare, men så blei jeg plutselig så usikker, men mente det hadde noe med utviklingen av hjernen å gjøre jeg, men som sagt blei skikkelig usikker nå.

De sa noe om det på sykehuset til oss, men det var nok ikke vitaminer jeg tenkte mest på da ser det ut som....

Håper noen andre her har riktig svar, begynte å lure veldig jeg og nå, hehe!

Skrevet

Det er for å motvirke ryggmargsbrokk.

Og for dannelsen av røde blodceller.

Også viktig for utviklingen av hjernen.

Skrevet

Nå er ikke jeg noen lege, men jeg tror kanskje jeg har svaret;

I tillegg til jern og B12 trenger kroppen folat for å kunne produsere røde blodlegemer. Hvis vi ikke har nok røde blodlegemer (som transporterer oksygen rundt i kroppen) får vi oksygenmangel i en eller annen grad. Blodmangel betyr vel egentlig mangel på røde blodlegemer.

En del premature "dupper" (får metningsfall) og trenger blodoverføringer. Henger vel sammen med at de er mer disponert for dette.

Mener at barnets lager av vitaminer og mineraler dannes i siste trimester av svangerskapet. Ettersom premature kommer ut før disse lagrene får fyllt seg tilstrekkelig så trenger de tilskudd.

NB! Jeg TROR det er ca sånn det henger sammen.

Skrevet

Vi ga ikke folsyre da, forsjellig fra sykehus til sykehus hva man får beskjed om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...